Bedrijvenpark A1
Projectnaam | Bedrijvenpark A1 | |||
Portefeuillehouder | T. Walder | |||
Rapportagedatum | 27 januari 2021 | |||
Basisinformatie Project | ||||
Zuidelijk van de A1 en gelegen tussen de N348, het dorp Epse en de spoorlijn Deventer-Zutphen ligt de locatie voor de vestiging van een nieuw bedrijventerrein: A1 Bedrijvenpark. Het totale projectgebied is circa 120 ha. groot, waarvan 60 ha. netto uitgeefbaar is voor de vestiging van bedrijven om daarmee een belangrijke impuls te geven aan de economische groei en de werkgelegenheid in Deventer. A1 Bedrijvenpark is voor Deventer een belangrijke ontwikkelingslocatie voor bedrijven. Deventer heeft lang geen uitbreidingsmogelijkheden gehad, waardoor grote nieuwvestigers en lokale bedrijven die wilden doorgroeien nergens terecht konden. A1 Bedrijvenpark is door haar aard en ligging zeer geschikt voor logistiek, duurzame maakindustrie en voor lokale bedrijven die willen doorgroeien. Oorspronkelijk betrof het terrein grondgebied van de gemeente Gorssel en provincie Gelderland. In een convenant (1999/2004) zijn diverse afspraken en beperkingen opgenomen voor A1 Bedrijvenpark. Dit gaat op voor milieucategorieën, bouwhoogtes, afstand tot de bebouwing en afspraken over grondwallen en bufferzones. Door het zorgvuldig inpassen van de belangen van flora en fauna wordt een kwalitatief goed plan verkregen waarin ecologische zones een belangrijke plek hebben gekregen en waarin bescherming van soorten, natuur-inclusief bouwen en een fijne werkomgeving vanzelfsprekendheden zijn. In mei 2013 is het bestemmingsplan A1 Bedrijvenpark, 1e partiële herziening onherroepelijk geworden. Het exploitatieplan was al onherroepelijk. Hiermee was de weg vrijgemaakt om met de realisatie te starten. Per december 2014 is de onderdoorgang onder het spoor gereed en is de deur naar het bedrijvenpark echt open. Het oostelijke deel is bouwrijp gemaakt (wegen, terrein op hoogte brengen, NUTS, riool, etc.) en vanaf 2015 zijn de eerste bedrijven er zich gaan vestigen. Het terrein heeft hoge duurzaamheidsdoelstellingen. Zo is de maximale milieucategorie 3.2, wat betekent dat bedrijven uitgedaagd worden om te innoveren om zich te kunnen vestigen op A1 Bedrijvenpark. Vanaf de start is gekozen om het A1 Bedrijvenpark aardgasloos te maken. Dit vergt vernieuwende manieren van bouwen en het inrichten van bedrijfsprocessen. ZoOok zijn er de twee windmolens direct aangesloten op het terrein en wordt er wordt een LNG tankstation gerealiseerd. Daarnaast en zijn er op dit moment initiatiefnemers die onderzoek doen naar de haalbaarheid van waterstof als brandstof voor mobiliteit en naar opslag van energie in batterijsystemen. Doelstelling is om een toekomstvast bedrijvenpark te realiseren dat over 20 jaar nog steeds aantrekkelijk en concurrerend is om bedrijven te kunnen binden. De groene setting geeft ook invulling aan het duurzame karakter. Binnen het Exploitatieplan zijn op dit moment een 4-tal eigenaren aanwezig. De gemeente Deventer heeft (d.d. juli 2020), na de aankoop van de gronden Derks, ca. 50% van het nog uit te geven gebied in eigendom. Het raadsbesluit over de ontwikkelstrategie West in april 2020 heeft ertoe geleid dat niet alleen zelfrealisatie door de eigenaren mogelijk is, maar dat onder bepaalde voorwaarden ook de gemeente actief kan ontwikkelen. | ||||
Besluitvorming | ||||
Samenvatting van de bestuurlijke besluitvorming omtrent A1 BP: - Bestuurlijke besluitvorming Bestemmingsplan, exploitatieplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie (Raad, november 2009); Gevraagde besluitvorming 2020/2021: - Vaststelling profilering A1 Bedrijvenpark ‘West’; | ||||
Projectfase | Realisatiefase | |||
Stand van zaken | ||||
De verkoop van de gemeentelijke gronden in ‘Oost’ is in volle gang en er resteren niet veel kavels meer. De gemeente Deventer heeft tot en met 2020 ruim 30,8 ha. geleverd bij de notaris. In 2020 zijn de volgende kavels geleverd:
In totaal is in 2020 circa 14,2 ha. geleverd. De doelstelling in de begroting voor 2020 was 15 ha. De langjarige doelstelling is 4 ha per jaar gemiddeld. In het oostelijk deel is nog circa 4,5 ha. te koop van de in totaal uitgeefbare ca. 35,5 ha. in ‘Oost’. Per 1 januari 2021 is voor 0,685 ha. een koopovereenkomst gesloten en op 2,7 ha. ligt een betaalde reservering. Daarnaast is er veel interesse voor het westelijke deel. Deze kavelzoekers (tussen 2 en 20 ha.) dienen nu nog teleurgesteld te worden omdat er geen ruimte meer is in oost en voor west nog veel voorbereidingen gedaan moeten worden voordat tot uitgifte overgegaan kan worden. De uitgifte kan starten nadat de raad de uitgiftestrategie voor het westelijke gedeelte heeft vastgesteld. Deze is in voorbereiding en vaststelling is gepland in het voorjaar van 2021. Het geactualiseerde bestemmingsplan (BP) en exploitatieplan (EP) zijnis op 23 september 2020 door de raad vastgesteld. Hiermee zijn de inbedding van de verbrede snelweg A1 en een aantal duurzame ambities georganiseerd. Er is een aannemer geselecteerd voor het bouw- en woonrijpmaken van het westelijke gedeelte. Deze werkzaamheden zijn, op de gemeentelijke gronden, reeds gestart. Wanneer er overeenstemming is met de andere eigenaren zal ook op deze gronden het bouwrijpmaken gestart worden. De samenwerking met Truckpoint Nederland is afgebroken. Samen met partijen uit Deventer, maar ook daarbuiten, wordt gezocht naar verbetering en een nieuwe opzet van de exploitatie van A1 Truckparking Deventer. Er wordt een marktvraag voorbereid om zo tot een nieuwe exploitant te komen voor het terrein. In het kader van de verbreding Rijksweg A1 zullen naar verwachting in de komende maanden een deel van de daartoe benodigde gronden worden overgedragen aan Rijkswaterstaat. | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
---|---|---|---|---|
Uitvoering vind plaats binnen gestelde kaders. | ||||
Financiën | Op koers | |||
A1 Bedrijvenpark is een verlieslatende grondexploitatie. Het tekort van €29,4 miljoen is afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. Bij de actualisatie halverwege 2020 was het tekort €30,2 miljoen. De bijstelling met €0,8 miljoen naar €30,2 miljoen wordt met name veroorzaakt door aan de ene kant de rentetoerekening aan de verliesvoorziening (+€0,6 mln.) en aan de andere kant voordelen door een snellere uitgifte dan geprognosticeerd (-€0,8 mln.) en door de verkoop van grote kavels (meer uitgeefbare vierkante meters en minder kosten voor subinfractructuur, -€0,6 mln.). De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | ||||
Afwijking begroting? | Nee | |||
Voor 2021 is een nieuwe begroting opgemaakt. De posten bouw- en woonrijpmaken die in 2020 niet zijn uitgevoerd, worden naar 2021 doorgeschoven. | ||||
Afwijking investering? | Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
Uitgangspunt is de GREX bij de jaarrekening 2020. Saldo contante waarde is € 29,4 miljoen negatief. | ||||
Risico's en kansen | ||||
Risico's en kansen? | Op koers | |||
Er zijn naast de verliesvoorziening 2 risico’s opgenomen in het risicodossier welke niet opgevangen kunnen worden in de grondexploitatie: 1. Meer inefficiënte kaveluitgifte dan rekening mee is gehouden (meer restkavels): 25% van €1,0 miljoen, netto € 0,25 miljoen. 2. Meer vertraging op de uitgifte van kavels door verdeeld eigendom. Grondeigenaren gaan niet snel over op realisatie waardoor de gemeente mogelijk toch moet onteigenen. Vertraging 2 jaar. 50% kans op €0,7 miljoen schade, netto €0,35 miljoen. Het totaal netto risico is dan: €0,6 miljoen. | ||||
Planning | ||||
Afwijking begroting? | Op koers | |||
Op koers voor de komende jaren omdat de totale planning uitgaat van een exploitatie die duurt tot in 2028. Dit is een versnelling van bijna 2 jaar t.o.v. de referentie, zomeractualisatie 2020. In de GREX is een planning voor de ontwikkelende partijen aangenomen. Dit houdt in dat van alle grondeigenaren de benodigde activiteiten worden verwacht die tot nieuwvestiging van bedrijven gaan leiden. Planning op hoofdlijnen:
| ||||
Afwijking totaalplanning? | Ja | |||
De voorbereidingen voor het bouwrijpmaken zijn gestart na de besluitvorming door de raad in april 2020. Dit is later dan in de begroting is opgenomen. Samen met de tijd die het vergt om afspraken te maken met andere eigenaren is het bouwrijpmaken kritisch in de planning. | ||||
Communicatie | ||||
Communicatie | Op koers | |||
Een belangrijke gesprekspartner bij de ontwikkeling is de dorpsraad Epse. Vanuit het verleden zijn er afspraken gemaakt over de ontwikkeling van het A1 Bedrijvenpark Deventer in relatie tot het beperken ven de overlast voor het dorp Epse en bewoners die er vlak bij wonen. De afspraken uit 1999 en 2005 zijn omgezet in een bestemmingsplan en inrichtingsplan (2009/2012). In de praktijk blijft het belangrijk om de inzichten over de plannen en verschijningsvormen buiten met elkaar te bespreken. De dorpsraad, de gemeente Lochem en de gemeente Deventer spreken hier met regelmaat over. Daar waar mogelijk investeert Deventer extra in afschermend groen of tracht bedrijven te bewegen extra maatregelen (t.o.v. vigerende wetgeving) te nemen om overlast in de vorm van zicht of geluid verder te beperken. Dit lukt regelmatig, maar ook soms niet. | ||||
Overige informatie | ||||
Geen bijzonderheden. |
De Marke Zuid
Projectnaam | De Marke Zuid | |||
Portefeuillehouder | F. Rorink | |||
Rapportagedatum | 15 januari 2021 | |||
Basisinformatie Project | ||||
Het schoolgebouw de Marke Zuid van het Etty Hillesum Lyceum (vmbo) en de sporthal Keizerslanden zijn aan vervangende nieuwbouw toe. Op basis van een locatiestudie, die is uitgevoerd door de gemeente Deventer, is besloten dat de vervangende nieuwbouw van beide gebouwen gaat plaatsvinden op de Marke Zuid (zie figuur 1). Voor de school gaat het om het realiseren van onderwijsruimte voor vmbo leerlingen die ook praktijkonderwijs volgen. Voor de sporthal gaat het om het vervangen van de sporthal Keizerslanden. In 2017 zijn er moties (2017-1481) door de raad aangenomen die het uitgangspunt vormen voor de duurzaamheidsambities voor beide gebouwen. De raad wil dat bij de investering voor een nieuw duurzaam schoolgebouw en sporthal als uitgangspunt tenminste BREEAM ambitie excellent wordt gehanteerd. De moties moeten echter niet leiden tot een langere doorlooptijd en/of hogere projectkosten. De raad wordt in Q2 hierover geinformeerd via een raadsmemo. Op het terrein van de Marke Zuid bevindt zich ook het clubgebouw van de Deventer Scheidsrechtervereniging (DSVeO). Deze vereniging heeft recht van opstal en heeft het clubgebouw in eigendom. Het clubgebouw kan mogelijk worden ingepast in de planvorming. Hierover worden momenteel gespreken gevoerd met DSVeO. De locatie de Marke Zuid grenst aan het Ludgeruskwartier/Roelantflatlocatie. Afhankelijk hoe de locatie de Marke Zuid zich gaat ontwikkelen kan hiermee aansluiting gezocht worden. | ||||
Besluitvorming | ||||
Reeds genomen besluiten:
Waar nog besluit over genomen moet worden:
| ||||
Projectfase | Verkenningsfase | |||
Stand van zaken | ||||
Het project bevindt zich in de verkenningsfase (definitie). Het eerste concept van de business cases zijn aangeleverd, maar vragen nog om een verdiepingsslag, voordat deze ter besluitvorming aangeboden kunnen worden aan het college van B&W. Voor het benodigde aantal m² BVO (bruto vloeroppervlak) voor de school heeft het Etty Hillesum Lyceum in januari 2020 het strategisch huisvestingsplan (SHP) afgerond. Dit SHP heeft als input en onderbouwing gediend voor de besluitvorming over het te realiseren aantal m² nieuwbouw. Het SHP geeft antwoord op de vraag of en hoe De Marke Noord in 2024 volledig vrijgespeeld kan worden ten behoeve van herontwikkeling. Dit is mogelijk indien op de Marke Zuid een nieuwbouwschool van 10.200 m² BVO wordt gerealiseerd in plaats van 9.000m² BVO, zoals het oorspronkelijke plan was. Het college heeft daarop besloten dat op de Marke Zuid een school gebouwd mag worden met een omvang van 10.200m2 BVO, hiermee wordt aangesloten bij het SHP. Voor zowel de gemeente als Etty Hillesum levert dit voordelen op. De financiële dekking voor de extra m² wordt gevonden in de ontwikkeling naar woningbouw van de schoollocaties die door deze ontwikkeling vrijkomen. Wat betreft de omvang van de nieuwe sporthal dient het nieuwe sportaccommodatiebeleid van de gemeente Deventer als input. De beleidsuitgangspunten zijn in Q4 2020 vastgesteld. De scenario’s hoe om te gaan met de sportaccommodaties worden naar verwachting in Q3 2021 vastgesteld. Deze uitwerking van de beleidsuitgangspunten gaat geen invloed meer hebben op dit specifieke project op de Marke Zuid. Daarvoor is dit project al in een te vergevorderd stadium. Voor het actualiseren van de businesscase van dit project is het uitgangspunt voor het PvE 1 op 1 vervanging van de huidige sporthal Keizerslanden. Nu de ruimtelijke kaders opnieuw zijn vastgesteld, kan de business case verder worden geactualiseerd. De werksessie die begin 2020 heeft plaatsgevonden heeft in Q3 een vervolg gekregen, waarin de direct betrokken partijen nieuwe stedenbouwkundige modellen met elkaar hebben vergeleken. Hierin is een mooie stap gezet richting een uiteindelijk voorkeursmodel. In Q4 is de modellenstudie vervolgd om tot een voorkeursmodel te komen. Parallel lopend worden de Programma’s van Eisen geactualiseerd en wordt er gezocht naar mogelijke synergie tussen de gebouwen. Op basis van het voorkeursmodel en de PvE’s worden nieuwe ramingen opgesteld voor de business case. Een aantal zaken moet nog verder uitgewerkt worden, waaronder:
De verwachting is dat we de definitiefase eind Q1, begin Q2 2021 kunnen afronden. | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Behoeft aandacht | |||
---|---|---|---|---|
De businesscases voor de school en de sporthal worden opgesteld volgens de meeste recente vastgestelde ruimtelijke kaders (10.200m² BVO voor de school en een één op één vervanging van sporthal Keizerslanden, nota 2020-000641). Om de dekking voor de 1.200m² BVO extra voor de school te kunnen financieren is onder andere een strook grond op de Marke Zuid nodig om te herontwikkelen tot woningbouw. Het Etty Hillesum geeft echter aan dat zij deze strook grond ook graag gereserveerd zien voor mogelijke toekomstige uitbreidingen voor de school. In een bestuurlijk overleg tussen gemeente, school en Sportbedrijf is besloten dat er ook gezocht wordt naar alternatieven voor de benodigde dekking. | ||||
Financiën | Behoeft aandacht | |||
Naar aanleiding van de opgestelde businesscases in 2019 zijn de beschikbare budgetten: Budget sporthal (incl btw)2) €7.691.778 Budgetten nieuwbouw Etty Hillesum Marke In de nota 2020-000641 is een schatting genoemd voor het bedrag dat nodig is voor het realiseren van extra 1.200m² BVO voor de school t.b.v het vrijspelen van de Mark Noord: €3,4 miljoen. Dekking hiervoor kan gevonden worden in het herontwikkelen van de schoollocaties die door de ontwikkeling van het nieuwe schoolgebouw vrijkomen (De Marke Noord, de Boerhaave en een deel op de Marke Zuid). Het risico bestaat dat als gevolg van planologische en economische ontwikkelingen de opbrengsten lager uitvallen dan verwacht. Deze bedragen (inclusief een indexering einde werk) zijn als autonome ontwikkeling opgenomen in de kaderbrief van 2020 met de voetnoot dat de bedragen kunnen wijzigen naar aanleiding van de nog te actualiseren businesscases. Momenteel worden de business cases voor de school en de sporthal uitgewerkt en laten tot dusver hogere investeringskosten zien dan de budgetten die nu in de begroting zijn opgenomen. De haalbaarheid van de extra duurzaamheidsambities staat sterk onder druk. DSVeO | ||||
Afwijking begroting? | Nee | |||
nvt. | ||||
Afwijking investering? | Ja | |||
Ten opzichte van het vastgestelde krediet in 2017 (€10,5 miljoen voor de school en €4,5 miljoen incl. BTW voor de sporthal) is er een afwijking in het totaal investeringsniveau. In de businesscases van 2019 komt naar voren dat een totaal investering aan de gemeente nodig is van €21,6 miljoen voor 9.000m² BVO nieuwbouw van de school. Voor de sporthal gaat het om een totaalinvestering van €7,7 miljoen incl BTW, indien sporthal Keizerslanden één op één vervangen wordt. College heeft besloten dat de ontwikkelingen op de Marke Zuid voor de 9.000m² BVO school en de één-op-één vervanging van de sporthal als autonome ontwikkelingen kunnen worden aangemerkt. De overige 1.200m² BVO school wordt aangemerkt als nieuw beleid. Het budget dat hiervoor nodig is, is ingeschat op € 3,4 mln. De bedragen die bij de ontwikkelingen horen worden nog geactualiseerd op basis van de vernieuwde business cases, aan het eind van de definitiefase. | ||||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
Nvt, er is nog geen sprake van exploitatie | ||||
Risico's en kansen | ||||
Risico's en kansen? | Op koers | |||
Kansen:
Risico’s
Voor dit project is er nog geen risicoanalyse gemaakt volgens de gemeentelijke methodiek of volgens de RISMAN methodiek waar Stichting Carmel College mee werkt. Er wordt nog een risico analyse gemaakt tijdens de definitiefase. | ||||
Planning | ||||
Afwijking begroting? | Op koers | |||
De planning is ten opzichte van de vorige kwartaal rapportage enigszins veranderd. Echter verwachten we nog steeds dat de school voor het schooljaar 24/25 in gebruik genomen kan worden en dat de sporthal in 2023 opgeleverd kan worden. Het opleveren van de sporthal in 2023 is van belang om gebruik te kunnen maken van de SPUK-regeling. In de begroting is er rekening mee gehouden dat we gebruik maken van de SPUK-regeling. School: Sporthal: | ||||
Afwijking totaalplanning? | Nee | |||
Hier zien we geen afwijkingen, omdat de bedragen worden opgenomen in de begroting van 2024. | ||||
Communicatie | ||||
Communicatie | Op koers | |||
De relevante partners van dit project zijn Stichting Carmel college, Etty Hillesum Lyceum (bouwheer school), Sportbedrijf, diverse sportverenigingen en de DSVeO.
| ||||
Overige informatie | ||||
Omgevingswet
Projectnaam | Implementatie omgevingswet | |||
Portefeuillehouder | L. Grijsen | |||
Rapportagedatum | 1 februari 2021 | |||
Basisinformatie Project | ||||
Op 1 januari 2022 moet de gemeente Deventer klaar zijn om te kunnen voldoen aan de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. Dit betekent dat producten en diensten geleverd moeten kunnen worden (bijvoorbeeld een omgevingsvergunning) en dat de werkprocessen en systemen hiertoe zijn voorbereid. Verder moet er voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar zijn om deze producten en diensten ook daadwerkelijk te kunnen leveren en de organisatie daarop ingericht zijn. Tenslotte moeten de inwoners van de gemeente Deventer weten op welke dienstverlening en ondersteuning van de gemeente zij kunnen rekenen vanaf 1 januari 2022. Maar dan zijn we er nog niet. Nadat de wet is ingegaan zullen we nog verder moeten door ontwikkelen. De wet en bijbehorende instrumenten bieden diverse mogelijkheden voor lokale afwegingen. Doordat in eerste instantie onder de nieuwe wet bestaande wetten en regels in stand blijven (de bruidsschat), kunnen we in de jaren 2022 en verder werken aan de invulling van eigen regels waar wij dat willen. De implementatie Omgevingswet dient ervoor te zorgen dat alle voorgaande benodigde activiteiten worden uitgevoerd. | ||||
Projectfase | Realisatiefase | |||
Besluitvorming | ||||
Genomen besluiten:
Te nemen besluiten:
| ||||
Stand van zaken | ||||
Het nieuwe Plan van Aanpak is vastgesteld. Per 1 januari 2019 is een nieuwe fase gestart, te weten de transitiefase. We werken op basis van 7 pijlers, te weten digitalisering, omgevingsvisie, omgevingsplan, processen, anders werken, participatie en monitoring. De ingangsdatum van de Omgevingswet is uitgesteld naar 1 januari 2022. Door de nieuwe ingangsdatum zal inhoudelijk het werk niet veranderen. We verwachten ook geen frictiekosten, wel kunnen door de langere termijnen de kosten iets toenemen. Per pijler zal de stand van zaken verder worden toegelicht. Wegwijzer kerninstrumenten Omgevingsvisie De casussen hebben veel inzichten opgeleverd, die we nu vertalen in een werkwijze. Hierin zijn eigenaarschap, integrale afweging op beleidsniveau en het beheer van de omgevingsvisie, zaken die in de organisatie belegd moeten worden. Tenslotte is er een start gemaakt met het meetbaar maken van de ambities uit de omgevingsvisie, deze worden vervolgens gerelateerd aan de ambities, doelstellingen en indicatoren in de programmabegroting. Bestuurlijke communicatie Personeel en organisatie Omgevingsplan Het projectteam heeft een aantal bouwstenen opgeleverd voor de Nota van uitgangspunten voor het omgevingsplan. Deze Nota van uitgangspunten zal richting geven bij de verdere ontwikkeling en fasering van het omgevingsplan. De Nota van Uitgangspunten zal worden voorgelegd aan de Raad. Participatie Digitalisering Eén belangrijke wettelijke eis vanuit de Omgevingswet is het digitaal kunnen ontvangen van aanvragen om een omgevingsvergunning. De software die in het VTH-domein wordt gebruikt voor het ontvangen en behandelen van omgevingsvergunningen is in omgevingsdienst-verband aangeschaft. De aanpassingen in de huidige software wordt daarom in gezamenlijkheid opgepakt. De koppeling zijn gerealiseerd tussen de VTH-applicatie en het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) in de testomgeving. De realisatie van de koppeling in de productie-omgeving zal op een later moment plaatsvinden. Ook moet in de toekomst aangesloten worden op de zgn. samenwerkingsfunctionaliteit in het DSO. Deze functionaliteit is nog niet gereed, maar er zullen stappen gezet worden om aan te kunnen sluiten zodra dit mogelijk is. Dit zal eveneens gebeuren in Omgevingsdienst-verband. Eind 2020 hebben we verder geoefend in de digitale testomgeving binnen het DSO. Hieraan is gewerkt via de landelijke try-out regio IJsselland en workshops. De Omgevingswet introduceert 4 kerninstrumenten voor gemeenten: omgevingsvisie, programma, omgevingsplan en omgevingsvergunning. De invulling en uitwerking van deze instrumenten is deels wettelijk bepaald en deels kan een gemeente zelf keuzes maken over de detaillering en werkwijze. De afgelopen periode is hiermee een start gemaakt, door a) kennissessies over de kerninstrumenten te organiseren en b) werksessies te organiseren waarin we onderzoeken hoe de huidige beleidsproducten zich verhouden tot de nieuwe kerninstrumenten. Doel is o.a. afspraken te maken hoe we in de praktijk de kerninstrumenten gaan toepassen in Deventer. De omgevingsvisie is in december 2019 vastgesteld. De omgevingsvisie wordt in de praktijk gebruikt (o.a. carrousel) als kaderdocument en aan de hand van casussen wordt er gewerkt met de omgevingsvisie bij transformaties (hoe te gebruiken). Zoals aangekondigd in de visie, is het thema duurzaamheid verder uitgewerkt. Dit is gebeurd in het energieplan, vastgesteld op 1 juli 2020. De komende tijd wordt verder geïnventariseerd aan welke eisen de visie moet voldoen onder de Omgevingswet, dit gaat o.a. over milieu eisen en de digitale vorm van de visie, zie hierboven onderwerp DSO. Rondom gezondheid heeft een eerste werksessie plaatsgevonden. Vanuit pijler 3 is gewerkt aan het definitief maken van het bestemmingsplan Deventer Stad en Dorpen (bestemmingsplan verbrede reikwijdte) en de Verordening fysieke leefomgeving. Dit bestemmingsplan en de verordening is de eerste fase in de ontwikkeling van het omgevingsplan en is vastgesteld voor de zomer 2020. De projectgroep die het bestemmingsplan heeft opgesteld, gaat nu verder als projectgroep Omgevingsplan. De projectgroep Omgevingsplan is vormgegeven en ingeregeld voor de periode 2020 -2021. In deze projectgroep zitten medewerkers van verschillende teams en vertegenwoordiging van de Omgevingsdienst. Dit projectteam voert de regie op de verschillende acties die nodig zijn om het omgevingsplan te ontwikkelen. Het projectteam zal een Nota van uitgangspunten voor het omgevingsplan ontwikkelen en het handboek Omgevingsplan Deventer. Dit handboek geeft inzicht in de structuur van het omgevingsplan en regels, digitale opzet, regelvoorraad, vastgestelde uitgangspunten en proces voor wijziging van het omgevingsplan. Hiermee zijn wij in staat om de komende jaren initiatieven en (beleids)opgaven te kunnen blijven faciliteren en gelijktijdig toe te werken naar een compleet omgevingsplan. Verschillende werkgroepen zullen acties gaan uitwerken waarbij de fasering in de Nota van uitgangspunten voor het omgevingsplan uitgangspunt is. De projectgroep is er dit jaar in eerste instantie op gericht om de minimale acties voor het omgevingsplan die nodig zijn bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet te realiseren. De Nota van Uitgangspunten zal worden voorgelegd aan de Raad. Uit de inventarisatie van de processen blijkt dat deze al een goede basis vormen voor de Omgevingswet. De gewenste aanpassingen en verbeteringen in het kader van de Omgevingswet zijn deels toepasbaar op de huidige processen. Het aanpassen van de processen kan daarom ondanks uitstel van de wet doorgang vinden. Aan de hand van processen en soortgelijke werkzaamheden binnen functies, wordt de overlap gezocht tussen de verschillende teams om zo kennis van en werken onder de Omgevingswet te verdiepen. Deventer neemt deel aan het Omgevingsplatform IJsselland van waaruit de samenwerking wordt gezocht op diverse thema’s met betrekking tot de Omgevingswet. Onder andere is vanuit dit platform de Omgevingstafel IJsselland vormgegeven. Aan de Omgevingstafel IJsselland nemen deel de Omgevingsdienst, Provincie, Veiligheidsregio, Waterschappen, Rijkswaterstaat en GGD. Gemeenten kunnen hun plannen ter advisering voorleggen aan de Omgevingstafel. De Omgevingstafel draagt bij aan de gewenste integrale advisering en procesversnelling. Er is een eerste verkenning gemaakt van de gevolgen van de Omgevingswet voor de legesopzet en -inkomsten. Een uitwerking wordt aan uw college en raad voorgelegd. In de loop van 2020/21 worden financiële consequenties van de Omgevingswet verder in detail uitgewerkt. Medewerkers van alle betrokken teams hebben een presentatie gekregen vanuit de kerngroep over de Omgevingswet en hetgeen per 1 januari 2021 daadwerkelijk gaat veranderen qua werkwijze. Parallel hieraan is de digitale leeromgeving ingevoerd, waarin maatwerk over de aangeboden kennis wordt geleverd (per functie krijg je een specifiek pakket). De monitor anders werken is voor de tweede keer uitgezet in de organisatie. De feedback uit de organisatie gebruiken we om de komende periode gericht acties uit te zetten om medewerkers voor te bereiden op de implementatie. Voor de interne organisatie is een roadmap gemaakt om in de informatiebehoefte te voorzien. Diverse sessies zijn voorbereid. De 2e collegetour over het DSO heeft plaatsgevonden. Voor de raad is samen met de griffie het programma 2020/2021 voorbereid. Met de raad heeft een eerste informerende sessie (presentatie vanuit de VNG) plaatsgevonden op dinsdag 25 februari jl. Als gevolg van de coronacrisis hebben daarna geen sessies meer plaatsgevonden. Door de uitstel van de Wet is een nieuwe planning gemaakt. In het najaar 2020 worden er drie technische informatiesessie over gehouden. De concept presentaties zijn gereed voor zowel college als raad. Er is met de omgevingsdienst gesproken over de benodigde data en data-uitwisseling en wordt door studenten van Saxion onderzoek gedaan naar het meetbaar maken van de ambities en doelstellingen uit de omgevingsvisie. | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
---|---|---|---|---|
De algemene uitvoering vindt plaats binnen de gestelde kaders. | ||||
Financiën | Behoeft aandacht | |||
De dekking bestaat uit diverse posten. | ||||
Afwijking begroting? | Nee | |||
Zie de tabellen "Kostenraming en dekking" en "Afwijkingen" hierna. | ||||
Afwijking investering? | Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
Er zijn op dit moment geen afwijkingen van de begrote exploitatiekosten. |
Kostenraming en dekking per jaar (x €1) | ||||
Activiteit | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Informatiearchitectuur | ||||
Digitalisering basis op orde | 190.000 | 190.000 | 190.000 | 190.000 |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 145.000 | 67.500 | 42.500 | 42.500 |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 120.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
Subtotaal informatiearchitectuur | 455.000 | 357.500 | 332.500 | 332.500 |
Instrumenten | ||||
Omgevingsvisie | 97.400 | 52.800 | 19.200 | 0 |
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 171.500 | 171.500 | 171.500 | 87.500 |
Subtotaal instrumenten | 268.900 | 224.300 | 190.700 | 87.500 |
Werkprocessen | 90.800 | 75.800 | 71.800 | 64.800 |
Anders werken en organiseren | 119.800 | 57.400 | 57.400 | 57.400 |
Communicatie en participatie | 69.800 | 47.400 | 47.400 | 47.400 |
Organisatie | 215.400 | 134.200 | 86.600 | 72.600 |
Subtotaal raming | 1.219.700 | 896.600 | 786.400 | 662.200 |
Subtotaal reeds gedekt | 1.219.700 | 546.600 | 486.400 | 462.200 |
Subtotaal aanvullend benodigd | 0 | -350.000 | -300.000 | -200.000 |
Afwijkingen t.o.v. jaarschijf begroting (x €1) | ||
Activiteit | 2021 | Afwijkingen |
---|---|---|
Informatiearchitectuur | ||
Digitalisering basis op orde | 190.000 | |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 245.000 | Inclusief 100.000 Budgetoverheveling |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 153.414 | Inclusief 33.414 Budgetoverheveling |
Subtotaal informatiearchitectuur | 588.414 | |
Instrumenten | ||
Omgevingsvisie | 97.400 | |
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 171.500 | |
Subtotaal instrumenten | 268.900 | |
Werkprocessen | 190.800 | Inclusief 100.000 budgetoverheveling |
Anders werken en organiseren | 119.800 | |
Communicatie en participatie | 69.800 | |
Organisatie | 215.400 | |
Subtotaal raming | 1.453.114 | |
Reeds gedekt eenmalige budgetten | 500.000 | |
Reeds gedekt programmabegroting en organisatie | 509.700 | |
Reeds gedekt basisregistraties | 210.000 | |
Budgetoverheveling uit 2020 | 233.414 | |
Subtotaal dekking | 1.453.114 |
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
---|---|---|
Vooralsnog stellen we voor de risico’s (m.u.v. structurele effecten implementatie) op te vangen binnen het projectbudget zelf door als ze zich voordoen andere keuzes te maken. In mei 2021 heeft de minister besloten om de Omgevingswet met een jaar uit te stellen. De koepels waaronder de VNG zijn op dit moment in gesprek met de minister over de financiële gevolgen van dit uitstel. Gemeenten moeten hoogstwaarschijnlijk extra kosten maken voor de implementatie van de Omgevingswet. In het interbestuurlijke financiële akkoord over de Omgevingswet uit 2016 is overeengekomen dat de verschillende overheden de implementatie kosten zelf dragen en dat over de verwachte maatschappelijke baten geen korting zal komen. Onderzocht wordt hoe moet worden omgegaan met deze extra kosten. Dit moet in q3 2020 duidelijk worden. Dit kan invloed hebben op de begroting Omgevingswet van Deventer. Het derde risico is het feitelijk structurele effect van de Omgevingswet. Momenteel onderzoekt het ministerie samen met de koepels wat deze financiële effecten zullen zijn. Het structurele effect zal gaan spelen vanaf 2022. Voor de huidige begroting heeft dit dus geen effect. Zie de tabel “Risico” hierna. Nieuw risico (nr 5) | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Voor de Omgevingswet wordt gewerkt aan participatiebeleid waaraan initiatiefnemers moeten voldoen, indien zij een initiatief hebben. Ook neemt de gemeenteraad vóór invoering van de nieuwe wet een besluit over verplichte participatie en adviesrecht. In het najaar 2020 zijn we hierover in gesprek geweest met college en raad. Er is een nieuwe planning gemaakt voor activiteiten rondom de Omgevingswet, ook voor college en raadsleden. De algemene communicatie over de Omgevingswet met bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties wordt in 2021 opgestart. Landelijk is hiervoor een toolkit ontwikkeld, waarvan we ook in Deventer gebruik kunnen maken. | ||
Overige informatie |
Risico's | ||||
Risico | Gebaseerd op | Omvang voor | Beheersmaatregel | Omvang na |
---|---|---|---|---|
1. Uitloop planning | 25% van €400.000 | €100.000 | Vaststellen PvA en goede beheersing | €0 |
2. Invoering wetgeving vertraagt | 10% van €500.000 | €50.000 | Goed aansluiten op landelijke ontwikkelingen | €25.000 |
3. Implementatie en transformatie leidt tot toenemende exploitatiekosten | €1.000.000 | In de transformatiefase zullen beleidskeuzes en financiële gevolgen integraal inzichtelijk moeten worden gemaakt. Een deel zal niet kunnen worden voorkomen en is autonoom. | €500.000 | |
4. Onvoldoende capaciteit in de organisatie en grote werkdruk, waardoor duurdere inhuur nodig is | €500.000 | Goede fasering en realistische mijlpalen en veel werk met werk maken. | €175.000 | |
5. Kwaliteit DSO onvoldoende, waardoor er gewerkt moet gaan worden met systemen die tijdelijk naast elkaar functioneren. De dienstverlening voor inwoners en bedrijven zal hierdoor dalen. | - | Als Deventer kunnen we alleen proberen de gevolgen te beperken door het opzetten van een goede communicatie. We hebben geen invloed op de voortgang van het DSO project. | - |
Poort van Deventer
Meer informatie
Inleiding
Inleiding
De poort van Deventer bestaat uit 4 projecten (S/Park, stadsentree en gasfabriekterrein) en de projectoverstijgende verkeersinfrastructuur. De vier projecten worden hieronder afzonderlijk beschreven. |
---|
Gasfabriekterrein
Gasfabriekterrein
Projectnaam | Poort van Deventer - Gasfabriekterrein | |||
Portefeuillehouder | T. Walder | |||
Rapportagedatum | 31 december 2020 | |||
Basisinformatie Project | ||||
Herstructurering van dit voormalige Essentterrein als onderdeel van de Poort van Deventer (samen met de Stadsentree en het S/Park). Daarbij is ingezet op de “Campus Gasfabriek”, waarbij het terrein een bijdrage levert aan een ruimtelijk/economische impuls voor Deventer. Een strategische ontwikkeling, die goed is voor de stad en bijdraagt aan diverse doelen. Het te bereiken financiële projectresultaat moet op zijn minst neutraal en het liefst positief zijn. | ||||
Besluitvorming | ||||
| ||||
Projectfase | Realisatiefase | |||
Stand van zaken | ||||
Een aantal gebouwen op het Gasfabriekterrein is eind 2016 verkocht. Na renovatie zijn deze gebouwen ingezet om de “Campus Gasfabriek” vorm te geven. Inmiddels zijn hier 60 kleine bedrijven gevestigd met in totaal 250 fte. Het begrip “Campus Gasfabriek” is gedefinieerd in het bestemmingsplan Stad en Dorpen. Er is een onderzoek gestart in opdracht van 1618Vastgoed (Gasfabriek) en OMA (Hartenaasje) door de Stec-groep, om vanuit economisch perpectief de potentie van het gebied Poort van Deventer Noord (Gasfabriek, Gashavenstraat, Gashaven, Hartenaasje en driehoek Finsestraat) aan te geven. Dit onderzoek moet als basis dienen voor een op te zetten ontwikkelingsperspectief voor dit gebied. Op het terrein staan nog drie bestaande gebouwen, de twee voormalige bedrijfswoningen (waaronder Villa Kakelbont, Zutphenseweg 8) en een portiersloge. De portiersloge is onderdeel van de aanstaande verkoop van het voorterrein (in eerste kwartaal 2021). Voor het sterk vervallen Villa Kakelbont is de verkoop on hold gezet i.v.m. eventuele reservering van de kavel voor een ontsluitingsweg achter S/park langs. De gesprekken met een potentiele koper zijn voorlopig gestopt. De andere bedrijfswoning wordt nog verhuurd en komt op termijn beschikbaar. Ook voor kavels op het achter-terrein hebben 4 potentiële kopers zich gemeld. Op het terrein zijn naast ontsluitingswegen en parkeerplaatsen nog een aantal uit te geven gronden, die deels tijdelijk in gebruik zijn gegeven. Er is een stedenbouwkundige verkavelingsplan opgesteld om de exacte uitgeefbare gronden te definiëren. Inmiddels is een inrichtingsplan voor de openbare ruimte opgesteld als onderdeel van een nog vast te stellen “Masterplan Light” als basis voor de aanleg van de infrastructuur en de beeldkwaliteit van de bebouwing op het terrein. Met tijdelijke gebruikers worden gebruiksovereenkomsten gesloten. De realisatie van een zonnepark met de zonnepanelen op het gebouw is uitgevoerd. Het plan om zonnepanelen op carports boven de parkeerplaats te realiseren is afgeblazen door de Gasfabriek. De huidige verouderde parkeerplaats wordt vanaf het vierde kwartaal 2020 verplaatst naar het achterterrein. Tevens zullen enkele ontsluitingswegen worden aangepast. Het waterhuishoudkundige plan is nagenoeg klaar (januari 2021). | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
---|---|---|---|---|
Inhoudelijk vormt de structuurvisie Stadsaszone en de Omgevingsvisie de koers voor die ontwikkeling. Inmiddels is de opstartfase met succes afgerond en komt de herstructurering van het terrein in de fase van een zorgvuldige, toekomstbestendige uitbreiding van de “Campus Gasfabriek”. Voor de Poort van Deventer Noord wordt een inventariserend onderzoek en een ontwikkelingsperspectief opgesteld vanuit eigenaren in het gebied in samenspraak met de gemeente. | ||||
Financiën | Behoeft aandacht | |||
Het Gasfabriekterrein is een verlieslatende grondexploitatie. Het tekort van €0,18 miljoen (per 1-7-2020) is afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. De grondexploitatie kent een actuele boekwaarde van €0,5 miljoen per 1-10-2020. De nog te maken kosten zijn €1,4 miljoen en de nog te realiseren opbrengsten zijn nog €1,8 miljoen. Omdat de kavel Vila Kakelbont (Fittershuisje) gereserveerd wordt voor een ontsluitingsweg wordt gevraagd een beroep te doen op een risicoreservering voor de te derven grondopbrengsten. De grondoverdracht en ontvangst grondopbrengst van het voorterrein wordt nu in 2021 voorzien, op het moment van vergunningverlening. De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | ||||
Afwijking begroting? | Nee | |||
Er zijn geen afwijkingen ten opzichte van de jaarschijf van de begroting te melden. | ||||
Afwijking investering? | Nee | |||
Uitgangspunt is de GREX per 1-1-2020 die is opgesteld in het kader van de jaarrekening. | ||||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
Risico's en kansen | ||||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | |||
Er zijn geen risico's die ten laste van het gemeentelijk weerstandvermogen komen. Zoals aangegeven is er een risico voor mogelijk gederfde grondopbrengst vanwege reservering kavel Fittershuisje voor mogelijke ontsluitingsweg achter S/park langs. | ||||
Planning | ||||
Afwijking begroting? | Op koers | |||
De GREX loopt tot 2022. In 2020 zal een herijking van het stedenbouwkundig beeld en het ontwikkelperspectief voor het gebied worden opgesteld. In de grondexploitatie wordt uitgegaan van verkoop van de kavel aan de voorzijde, een kavel naast het ketelhuis en de portiersloge aan stichting de Gasfabriek in 2020, de afspraken hierover zijn vergevorderd en gedeeltelijk vastgelegd in overeenkomsten. Daarnaast resteren uit te geven bedrijfskavels op het achtergelegen terrein aan de zijde van S/Park. Uitgangspunt in de grondexploitatie is dat deze in drie jaar vanaf 2020, nadat er meer duidelijkheid is over de ontsluitingsstructuur, worden uitgegeven. Op het terrein is nog een bewoonde dienstwoning en achtergelegen bedrijfskavel, verkoop hiervan wordt voorzien in het laatste jaar van de GREX 2022. | ||||
Afwijking totaalplanning? | Nee | |||
Communicatie | ||||
Communicatie | Op koers | |||
Er wordt met veel betrokken partijen samengewerkt. Dit gebeurt in verschillende verbanden, (o.a. overleg met Gasfabriek/1618 Vastgoed, overleg Zonnepark, overleg Poort van Deventer, en overleg met tijdelijke huurders van braakliggende terreinen). De beeldvorming en uitstraling van de campus gasfabriek zijn nog alom positief. | ||||
Overige informatie | ||||
De vergunningverlening van de huidige activiteiten van de Gasfabriek is afgerond. In samenwerking met beleid (RO en Economie) is een voorstel gehonoreerd om in het bestemmingsplan Stad en Dorpen een goede definitie van de bestemming “Campus Gasfabriek” op te nemen, met als doel: een goed hanteerbaar toetsingskader voor de verdere invulling van het terrein. |
Stadsentree (Teugseweg)
Stadsentree (Teugseweg)
Projectnaam | Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | |||
Portefeuillehouder | T. Walder | |||
Rapportagedatum | 1 januari 2021 | |||
Basisinformatie Project | ||||
In de structuurvisie stadsassen is vastgelegd dat deze locatie kansen biedt voor “Waardevast ondernemen en Slimme mobiliteit”. De Stadsentree omvat gronden van meerdere eigenaren. De grootste grondeigenaar is de gemeente. Postillion is eigenaar van de gronden onder het hotel alsmede de gehele parkeerplaats en een ruime groenstrook. Daarnaast is een te ontwikkelen kleiner perceel in eigendom van Explorius Vastgoedontwikkeling. Ook McDonalds maakt deel uit van het plangebied. Explorius heeft in 2015 een initiatief met werktitel ‘Deventer Experience’ genomen voor het ontwikkelen van een groot deel van de Stadsentree. Het initiatief voorziet in de ontwikkeling van diverse nieuwe functies, waaronder enkele restaurants en voldoet aan de uitgangspunten van de Structuurvisie Stadsassen. Tussen de gemeente en Explorius is een intentieovereenkomst gesloten waarin afgesproken is dit initiatief op haalbaarheid te onderzoeken en verder uit te werken. Daarin is ook opgenomen dat de gemeentelijke gronden kunnen worden ingebracht in de particuliere ontwikkeling. | ||||
Besluitvorming | ||||
| ||||
Projectfase | Verkenningsfase | |||
Stand van zaken | ||||
Explorius heeft in afstemming met de gemeente de integrale ontwikkeling onderzocht op haalbaarheid. Bij de haalbaarheid van het plan worden verkeerskundig grote vraagtekens gezet. Met name de aansluiting van de Teugseweg op de Zutphenseweg is problematisch. Meer belasting door nieuwe functies in de Stadsentree kan dit kruispunt niet aan. De diverse verkeerskundige varianten die zijn aangedragen en onderzocht leiden niet tot een goede oplossing. Nader onderzoek naar de gewenste verkeersstructuur van de Poort van Deventer is nodig om de bereikbaarheid van de Poort – en daarmee de gehele stad te kunnen faciliteren. Het gaat dan niet alleen om oplossingen voor de kruising, maar ook om aanvullende maatregelen (zowel infrastructureel als binnen mobiliteitsgedrag) om de verkeersstructuur voor de gehele stad te optimaliseren. Dit traject is inmiddels gestart. De Stadsentree kan niet verder worden uitgewerkt in een ontwikkelingsperspectief zolang er geen zicht is op een goede oplossing van het knelpunt in de verkeersontsluiting. Om die reden is het overleg met Explorius gestart de intentieovereenkomst te beëindigen. Na het beëindigen van de samenwerking met Explorius wordt gezocht naar nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden van het gebied. Dat gaat in samenwerking met alle eigenaren en gebruikers van het gebied. Daarbij wordt eveneens onderzoek verricht naar de grenzen van het te ontwikkelen gebied. Ook de locatie van het huidige tankstation (nu BP) wordt daarin meegewogen. Een bijzondere situatie geldt voor de inrichting van een carpoolplaats. Door de gewijzigde aansluiting tussen N346 en A1 is de oude carpoolplaats inmiddels opgeheven. De nieuwe carpoolplaats was geprojecteerd op de grond van het Postillion. Maar met Postillion kon geen definitieve overeenstemming worden bereikt over de inrichting en de kwaliteit van deze carpoolplaats. Afgesproken is dit thema mee te nemen bij het onderzoek naar een mogelijk alternatieve opzet van de gebiedsontwikkeling. De realisatie is afhankelijk van de bijdrage van de provincie Gelderland. Het betreft middelen die Gelderland ter beschikking worden gesteld ter compensatie van het opheffen van de bestaande carpoolplaats. Vooralsnog zijn de gelden nog gereserveerd door Gelderland, maar dit zorgt wel voor enige tijdsdruk op de realisatie. In het gebied kan ook een reclamemast worden opgericht. Daarover worden gesprekken gevoerd met een exploitant, in afstemming met alle betrokkenen in het gebied. | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Behoeft aandacht | |||
---|---|---|---|---|
In het eerste kwartaal van 2021 neemt het college een definitief besluit over het beëindigen van de medewerking aan het initiatief van Explorius. | ||||
Financiën | Op koers | |||
Op koers, afhankelijk van besluitvorming De grondexploitatie Teugseweg, onderdeel van het Cluster Stadsentree, kent per 1-1-2020 een planresultaat van € 247.000 (tekort). De boekwaarde bedraagt op 1-1-2021 € 636.000. | ||||
Afwijking begroting? | Ja | |||
Ten opzichte van de zomeractualisatie 2020 is het planresultaat met € 80.000 afgenomen. Dit houdt met name verband met de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van een carpoolplaats. Deze werkzaamheden worden ten laste gebracht van de door de provincie Gelderland toegezegde bijdrage. In de huidige situatie kan daar evenwel nog niet mee worden gerekend. Indien de carpoolplaats alsnog wordt gerealiseerd zullen ook deze kosten opnieuw daarbij worden betrokken. | ||||
Afwijking investering? | Ja | |||
Zie hierboven. | ||||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
Vooralsnog geen afwijkingen | ||||
Risico's en kansen | ||||
Risico's en kansen? | Op koers | |||
Op koers, binnen de kaders van de vastgestelde grondexploitatie Het risicoprofiel bedraagt netto €375.000, verband houdend met de grotere onzekerheden.
Per saldo wordt er een beroep gedaan op het specifiek weerstandsvermogen van €0,375 miljoen. Nadere toelichting: Beëindiging van de grondexploitatie zonder ontwikkeling of verkoop van de gronden is niet als risico opgenomen. Inmiddels is het risico ontstaan dat het project opnieuw moet worden opgestart. Dit kan betekenen dat de grondexploitatie dient te worden afgesloten en de boekwaarde dient te worden afgeboekt. Na aftrek van de huidige verliesvoorziening en de opbrengst van de grond onder de reclamemast betekent dit een netto afwaardering van ca. € 300.000. Mocht dit het geval zijn dan vervallen de overige risico’s (€ 375.000). Om die reden is het risicoprofiel nog niet aangepast. | ||||
Planning | ||||
Afwijking begroting? | Behoeft aandacht | |||
•Vaststellen ruimtelijk kader (ontwikkelingsperspectief) Stadsentree inclusief financieel kader (actualisatie grex) opgeschort in afwachting van besluitvorming over voortzetten medewerking initiatief Explorius •Vaststellen anterieure overeenkomsten met Explorius (en eventueel andere partijen) in afwachting van vaststellen ruimtelijke kader. | ||||
Afwijking totaalplanning? | Ja | |||
Vertraagd | ||||
Communicatie | ||||
Communicatie | Op koers | |||
Met alle partijen wordt gesproken. | ||||
Overige informatie | ||||
n.v.t. |
S/Park
S/Park
Projectnaam | Poort van Deventer - S/Park | |||
Portefeuillehouder | T. Walder | |||
Rapportagedatum | 1 januari 2021 | |||
Basisinformatie Project | ||||
Positionering: S/park is een ecosysteem van industrie, kennisinstellingen, ondernemers, investeerders en studenten op het gebied van hoog-reactieve/veeleisende chemie en technologie (o.a. veilige ontwikkeling, productie, verwerking en transport). Door deze specifieke positionering onderscheidt het S/park zich van bestaande (inter)nationale chemie campussen. Propositie: Bedrijven, kennisinstellingen, ondernemers, investeerders en studenten krijgen tegen commercieel aantrekkelijke prijzen toegang tot een ecosysteem dat o.a. bestaat uit een kennis- en bedrijvennetwerk, R&D-faciliteiten, testvoorzieningen, een incubator, educatie/trainings- en algemene voorzieningen. Op het S/park kunnen zij samen nieuwe kennis, competenties, toepassingen en producten ontwikkelen, processen opschalen en optimaliseren, en nieuw talent onderwijzen en trainen. Ambitie: De Initiatiefnemers hebben de scherpe ambitie gesteld om een ecosysteem te creëren dat met voldoende kritische massa wereldwijde impact kan behalen met chemische en procestechnologische innovaties. Vertaald in cijfers ziet deze ambitie er als volgt uit: S/park begint met 315 fte, om binnen zeven jaar een totaal van 600 fte te bereiken (inclusief R&D medewerkers van Nouryon, exclusief 50 gebruikers gerelateerd aan educatie). | ||||
Besluitvorming | ||||
Samenwerkingsovereenkomst Deventer Open Innovatie Centrum (DOIC) 2017-01524 | ||||
Projectfase | Realisatiefase | |||
Stand van zaken | ||||
Er zijn hebben zich het afgelopen kwartaal geen nieuwe vestigingen voor gedaan. De hoeveelheid gerealiseerde fte’s blijft achter op de verwachting. Op S/Park zelf zijn 13 fte gerealiseerd, waarvan er 11 fte bestaat uit afdelingen van Nouryon, en 2 fte bij een bedrijf gespecialiseerd in raketbrandstof. Verder heeft op de R&D locatie ook extra aanwas van fte’s plaats gevonden door de komst van afdelingen research van Nouryon en één bedrijf die lab-faciliteiten huurt bij Nouryon. Ook het tweede criterium, de omzet van de BV S/Park, blijft achter bij de verwachting. De voorspelde opbrengsten en investeringen voor de bestaande opstallen van S/Park zijn niet gehaald. De resultaten blijven dus achter op de oorspronkelijk verwachtingen, en hetgeen ook contractueel is vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst. Op basis van de indicatoren ligt een “no go” voor de hand. De raad is hierover in november middels een presentatie en in december middels een raadsmededeling geïnformeerd. De raad wordt in Q1 2021 gevraagd om een “no go” besluit te nemen, maar wel de deur open te zetten voor een vervolg van de ontwikkeling van deze locatie. De doelen en condities waaronder dit kan zouden dan in Q1 en Q2 worden verkend. | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
---|---|---|---|---|
Zie hiervoor projectbeschrijving. Ten aanzien van de aanwezige bodemverontreiniging is er in de SOK bepaald dat de verantwoordelijkheid hiervoor blijft bij Nouryon. | ||||
Financiën | Behoeft aandacht | |||
De gemeente beschikt over een reserve waaruit de canon erfpacht de eerste zeven jaar wordt betaald. Dit omdat de afspraak in de SOK is gemaakt dat S\park niet zal worden belast met erfpacht voor deze eerste 7 jaar. Op basis van dit punt liggen de financiën op “koers”. Dit aspect staat op rood omdat de financiële resultaten van S/Park achterblijven bij de prognoses uit het businessplan. | ||||
Afwijking begroting? | Nee | |||
Afwijking investering? | Ja | |||
De hoeveelheid investeringen in S/Park door de BV (waarin HMO en Nouryon participeren) blijft vooralsnog achter bij de prognoses uit het businessplan. | ||||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
nvt | ||||
Risico's en kansen | ||||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | |||
In het weerstandsvermogen van de gemeente wordt rekening gehouden met twee risico’s: - S/Park wordt geen succes en partijen beëindigen de samenwerking na 7 jaar. In dat geval lijkt doorexploiteren middels erfpacht ook geen optie en kan de gemeente de grond zelf op een alternatieve manier gaan ontwikkelen en/of verkopen. Een verkenning van dit scenario laat zien dat de grond dan een herontwikkelingswaarde van ca. €3,5 miljoen vertegenwoordigt. Dat zou leiden tot een afwaardering van €4 mln (de gemeente heeft immers al €7,5 miljoen geïnvesteerd). De kans dat zich een dergelijk scenario voordoet, is voorzichtigheidshalve bepaald op 20%. Het netto risico waarvoor weerstandvermogen moet worden aangehouden bedraagt derhalve €800.000, -; De hoeveelheid vestigingen van bedrijven is lager dan gedacht. Daarmee ligt een “no go” voor de hand, zoals dat in de samenwerkingsovereenkomst is opgenomen. Bij een "no go” vervallen deze risico's. | ||||
Planning | ||||
Afwijking begroting? | Op koers | |||
De raad is bijgepraat door de partners over de voortgang in november 2020. De raad wordt in Q1 2021 gevraagd om een besluit tot een “no go". | ||||
Afwijking totaalplanning? | Nee | |||
Communicatie | ||||
Communicatie | Op koers | |||
S/Park geeft regelmatig een nieuwsbrief uit. Er zijn veel contacten lokaal met cleantech regio en parkmanagement. | ||||
Overige informatie | ||||
n.v.t. |
Toegang Sociaal domein
Meer informatie
Inleiding
Inleiding
Het verbindend kader sociaal domein is een ambitiedocument dat overzicht, planning en proces biedt voor de stappen die we samen met uw raad en maatschappelijke partners de komende jaren gaan zetten in het sociaal domein om de transformatie succesvol te maken. Na de transitiefase (implementatie wettelijke taken in het sociale domein vanaf 1 januari 2015), zetten we onze energie verder in op de transformatie:
Het is nodig om steeds te kunnen blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. |
---|
Verkenning
Verkenning
Projectnaam | Toegang Sociaal domein - Verkenning organisatie sociale teams | |||
Portefeuillehouder | College van B&W | |||
Rapportagedatum | 18 januari 2021 | |||
Basisinformatie Project | ||||
De vijf samenwerkingspartners (De Kern, MEE, Raster, Solis en de gemeente) hebben zich gezamenlijk ingezet voor de inhoudelijke doorontwikkeling van de sociale teams. Daarbij wordt ook al enige tijd gezocht naar de beste vorm voor de organisatie van de sociale teams. Gezocht is naar een vorm waarbij de sociale teams een zelfstandige organisatie vormen en de continuïteit voor inwoners en personeel is geborgd. Opdracht is om, na afweging van varianten, te komen tot een organisatie- en financieringsvorm voor sociale teams die voldoet aan de inhoudelijke doelstellingen, efficiënt en rechtmatig is. Een organisatie- en financieringsvorm die bovendien ook breder toepasbaar is en geschikt is voor de organisatie van andere gemeentelijke toegangen. In januari 2020 heeft het college de keus gemaakt om de sociale teams te ontvlechten in een toegangsgedeelte en een preventiegedeelte. Deze ontvlechting is per 1 januari 2021 een feit. | ||||
Besluitvorming | ||||
Recente relevante Raadsmededelingen: | ||||
Projectfase | Verkenningsfase | |||
Stand van zaken | ||||
Deelproject 2 bevindt zich in de verkenningsfase/ontwerpfase. Er is een rapportage verkenning organisatie sociale teams opgesteld op basis van een breed gedragen analyse van de huidige sociale teams in Deventer en bevindingen bij een aantal andere gemeenten. Op basis van deze rapportage heeft het college zijn voorkeur uitgesproken voor de variant waarbij de toegang van de Wmo bij de gemeente en de preventie bij externe partijen wordt belegd. Door scheiding aan te brengen tussen toegang en preventie zet je in op professionaliteit van de partijen. Deze voorkeursvariant is voor wensen en bedenkingen voorgelegd aan de raad en voor advies bij de ASDD. Het college heeft in januari 2020 besloten om de sociale teams daadwerkelijk te gaan splitsen. Er is een procesplan Ontvlechting en projectnotitie Inbedding toegang opgesteld. Deze plannen worden nu uitgevoerd. De definities en het definitief ontwerp worden de komende maanden uitgewerkt. De implementatie moet 1 januari 2021 plaatsvinden. Aan het einde van het eerste kwartaal 2021 zal gemeentebrede communicatie plaatsvinden. | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
---|---|---|---|---|
Het procesplan Ontvlechting en worden nu uitgevoerd. Het project inbedding Toegang is afgerond. Team Toegang Wmo is gepositioneerd binnen de gemeentelijke organisatie bij Publiekscontacten Zorg. | ||||
Financiën | Op koers | |||
Uitgangspunt is dat de nieuwe organisatie structureel budgettair neutraal is. Daarbij is wel aangegeven dat het risico bestaat op eenmalige frictiekosten. In de 1e kwartaalrapportage 2020 is daarvoor onder de risico’s het volgende opgenomen: Voor de eenmalige frictiekosten voor de inbedding van de toegang binnen de gemeente is budget nodig voor procesbegeleiding, onderzoek naar optimale formatie, opleiding van medewerkers en tijdelijk inhuur tijdens de overgangsperiode. Hiervoor is een bedrag van €300.000 in het weerstandsvermogen gereserveerd. Op basis van de besluitvorming over de ontvlechting en de uitgewerkte projectnotitie is voor deze eenmalige kosten formeel budget geregeld via de tweede kwartaalrapportage 2020 cq de begroting 2021. | ||||
Afwijking begroting? | Nee | |||
n.v.t. | ||||
Afwijking investering? | Nee | |||
n.v.t. | ||||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
n.v.t. | ||||
Risico's en kansen | ||||
Risico's en kansen? | Op koers | |||
Om het deelproject te realiseren moesten voldoende medewerkers zowel de toegang als de preventie kant bemensen. Intussen is de ontvlechting gerealiseerd en is zo’n 21 fte bij team toegang geland en is er zo’n 21 fte beschikbaar voor preventie. | ||||
Planning | ||||
Afwijking begroting? | Behoeft aandacht | |||
Implementatie van de ontvlechting en inbedding van de toegang moeten 1 januari 2021 geïmplementeerd zijn. De inbedding is gerealiseerd. Vanwege de coronamaatregelen is de ontvlechting eind eerste kwartaal 2021 gerealiseerd. | ||||
Afwijking totaalplanning? | Nee | |||
n.v.t. | ||||
Communicatie | ||||
Communicatie | Op koers | |||
De verschillende fasen in het onderzoek worden intern afgestemd met ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever. Daarnaast vindt afstemming plaats via het bestuurlijk overleg met de partners Sociale Teams. Tevens wordt de raad bijgepraat aan de hand van sociaal actueel en raadstafels. | ||||
Overige informatie | ||||
n.v.t. |
Transformatieopgave
Transformatieopgave
Projectnaam | Toegang Sociaal domein - Transformatieopgave/Toegang | |||
Portefeuillehouder | College van B&W | |||
Rapportagedatum | 18 januari 2021 | |||
Basisinformatie Project | ||||
Voor de realisatie van het thema Toegang (“1 huishouden, 1 plan, 1 contactpersoon”) hebben we te maken met de volgende gemeentelijke loketten:
Toegang vanuit de inwoner gezien is: waar kan ik terecht met mijn vraag of zorgen? Hoe kan ik zaken regelen (ondersteuning, hulp, geld) of zelf regelen via buurthulp of vrijwilligers? Zoals hierboven aangegeven zijn er diverse plekken waar bewoners terecht kunnen en waar wordt bepaald of een inwoner recht heeft op voorzieningen/hulp/ (financiële) ondersteuning. Daarnaast hebben we op het gebied van jeugdzorg ook nog te maken met de toegang via de huisarts, medisch specialist en jeugdarts en Gecertificeerde Instellingen. Het organiseren van de toegang wordt in de aanbestedingswetgeving beschouwd als een overheidsopdracht waarbij zich het vraagstuk voordoet of op dit moment de toegang wel rechtmatig georganiseerd is. We geven thans aan een aantal gerichte partners in de stad subsidie om tot de organisatie van de toegang voor jeugdhulp (Team Toegang Jeugd), Wmo (sociale teams) te komen. We zitten in de verkenningsfase en er zijn 3 deelprojecten gestart:
| ||||
Besluitvorming | ||||
Als kader waarbinnen de transformatieopgave van de Toegang plaatsvindt is in december 2018 door het college het Verbindend Kader Sociaal Domein vastgesteld. Het Verbindend Kader Sociaal Domein is vervolgens met de raad in een aantal raadstafels besproken en is in het voorjaar 2019 voor kennisgeving aangenomen door de raad als routekaart voor het sociale domein. De planning van de (beleids)stukken in het sociaal domein wordt steeds geactualiseerd en bij de kwartaalrapportages aangeboden aan de raad. Deelproject 1: De kern van de procesaanpak zit in het organiseren van de menselijke maat, de inwoner aan zet. Inwoners doen namelijk van alles zelf en voor en met elkaar: ontmoeting, vereniging, een-op-een betrokkenheid. Vraag is hoe we dit als gemeente en partners verder kunnen faciliteren? En hoe sluit je aan bij deze initiatieven om mogelijke problemen vroeg te signaleren en te voorkomen? De interactie tussen gemeente en partner is een cruciale factor bij de stap van transitie naar transformatie. Inspelen op de veranderende samenleving is daarbij het uitgangspunt. Ook zullen we scherp monitoren aan welke knoppen we kunnen draaien om kosten en baten in evenwicht te brengen. Daarbij organiseren wij de verbinding tussen de vele partners die bij het transformatieproces betrokken zijn. Dat vraagt integraal denken. In de aanpak gaan we op zoek naar businesscases die concrete handvatten bieden om inzicht te geven in consequenties van keuzes. Ook gaan we op zoek naar goede ervaringen elders in het land en gaan we in gesprek met partners welke bijdragen zij kunnen leveren. Soms is dit concreet en soms is het uitproberen. We werken vanuit een procesaanpak waarmee het college in december 2019 heeft ingestemd en waar uitvoering aan wordt gegeven. | ||||
Projectfase | Verkenningsfase | |||
Stand van zaken | ||||
Deelproject 1 bevindt zich in de verkenningsfase. Vanuit de procesaanpak werken we aan de transformatieopgave (waarvan toegang onderdeel uitmaakt) en richten op de volgende acties: Actie 1: Focus in Wijken Actie 2: Preventie Actie 3: Buurthuis 2.0 Actie 4: Regie | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
---|---|---|---|---|
De verkenningsfase van deelproject 1 loopt volgens planning. | ||||
Financiën | Op koers | |||
Voor de procesaanpak Transformatie sociaal domein (waarvan Toegang onderdeel uitmaakt) zijn middelen opgenomen in de begroting. | ||||
Afwijking begroting? | Nee | |||
n.v.t. | ||||
Afwijking investering? | Nee | |||
n.v.t. | ||||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
n.v.t. | ||||
Risico's en kansen | ||||
Risico's en kansen? | Op koers | |||
Het belangrijkste risico in deze fase is dat er geen draagvlak is bij partners om met de transformatie aan de slag te gaan. De transformatie biedt daarentegen veel kansen om nog beter in te kunnen spelen op de veranderende samenleving. En met de procesaanpak creeren we een proces waarin we samen met partners gaan optrekken en concrete activiteiten gaan ontplooien. | ||||
Planning | ||||
Afwijking begroting? | Op koers | |||
De acties die we uitvoeren in de Transformatie sociaal domein (oa Toegang) nemen we op in de tijdsbalk die onderdeel vormt van het Verbindend Kader Sociaal Domein. | ||||
Afwijking totaalplanning? | Nee | |||
n.v.t. | ||||
Communicatie | ||||
Communicatie | Op koers | |||
Communicatie en het betrekken van de samenleving maken onderdeel uit van het procesplan. | ||||
Overige informatie | ||||
n.v.t. |
Doorontwikkeling team toegang Jeugd
Doorontwikkeling team toegang Jeugd
Projectnaam | Toegang Sociaal domein - Doorontwikkeling team Toegang Jeugd | |||
Portefeuillehouder | College van B&W | |||
Rapportagedatum | 18 januari 2021 | |||
Basisinformatie Project | ||||
De gemeente Deventer heeft in samenwerking met maatschappelijke partners uit de gemeente de toegang tot jeugdhulp belegd bij Team Toegang Jeugd (voorheen Team Gezinscoaches). De samenwerking tussen de gemeente en de samenwerkende partijen is geformaliseerd door middel van subsidies. Door medewerkers met verschillende achtergronden/vakgebieden samen te voegen, is een toegang met brede expertise op het gebied van jeugdigen ontstaan. Echter, nu bijna 6 jaar later is er een juridische noodzaak en inhoudelijke wens (en kans) om de toegang door te ontwikkelen. Enerzijds gaat het hier, net als bij de sociale teams, om de rechtmatigheid van de gemeentelijke subsidie die wordt gebruikt om wettelijke taken in de toegang te organiseren. Anderzijds gaat het om inhoudelijke aandachtspunten c.q. doorontwikkelpunten: moederorganisaties zijn meer op afstand komen te staan en werkgever-werknemersrelatie is praktisch en gevoelsmatig veranderd. De grondslag waarop de toegang in 2015 is georganiseerd, heeft zijn inhoudelijke betekenis verloren. Een duidelijk verschil met deelproject 2 (sociale teams) is dat het in dit deelproject niet gaat over het opnieuw inrichten van taken. Bij jeugd bestaat reeds een scheiding tussen toegangs- en preventietaken. | ||||
Besluitvorming | ||||
Projectfase | Initiatiefase | |||
Stand van zaken | ||||
Het plan van aanpak voor het onderzoek naar rechtmatigheid (opdracht 1) en inhoudelijke doorontwikkeling (opdracht 2) is op 9 februari 2021 vastgesteld in het college. Tevens is de raad geïnformeerd met een raadsmededeling. De projectleiders starten met de uitvoering van beide opdrachten. | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
---|---|---|---|---|
Op 9 februari is het plan van aanpak voor de uitvoering van beide opdrachten, inclusief dekking van kosten vastgesteld in het college. | ||||
Financiën | Op koers | |||
Op 9 februari is het plan van aanpak voor de uitvoering van beide opdrachten, inclusief dekking van kosten vastgesteld in het college. Uitgangspunt is dat het in dienst nemen van medewerkers | ||||
Afwijking begroting? | ||||
nvt | ||||
Afwijking investering? | ||||
nvt | ||||
Afwijking exploitatie? | ||||
nvt | ||||
Risico's en kansen | ||||
Risico's en kansen? | Op koers | |||
Er bestaat een risico dat medewerkers bij hun moederorganisatie willen blijven werken en niet over willen naar de gemeente. Deze signalen zijn er echter nog niet. | ||||
Planning | ||||
Afwijking begroting? | Op koers | |||
In juni volgt een terugkoppeling met het resultaat van deelopdracht 1 en 2. Doel is om inbedding van Team Toegang Jeugd per 1 januari 2022 gerealiseerd te hebben. Het tijdspad is ambitieus, maar lijkt tot nu toe haalbaar. | ||||
Afwijking totaalplanning? | Nee | |||
Communicatie | ||||
Communicatie | Op koers | |||
Op verschillende momenten in het project vindt afstemming plaats met ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever, uitvoerend medewerkers en hun moederorganisaties, teammanager toegang en interne vakspecialisten op het gebied van HR, huisvesting/faciliteit, ICT, communicatie en financiën. De raad zal op nader te bepalen momenten worden bijgepraat. | ||||
Overige informatie | ||||
nvt |
Slim warmtenet
Projectnaam | Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 | |||
Portefeuillehouder | C. Verhaar | |||
Rapportagedatum | ||||
Basisinformatie Project | ||||
De gemeente Deventer heeft het landelijk Klimaatakkoord en haar eigen doelstellingen uit de omgevingsvisie vertaald in het Energieplan Deventer en nader uitgewerkt in de transitievisie warmte. Een belangrijk onderdeel van het Energieplan is het realiseren van 10.000 aardgasvrije woningen in 2030. Sinds 2017 wordt hier met de strategische partners in de stad (corporaties en netwerkbedrijf Enexis) invulling aan gegeven op basis van de uitvoeringsagenda FBW: Fossielvrij en Betaalbaar Wonen. Onderdeel van de Uitvoeringsagenda is het in uitvoering brengen van kansrijke projecten. Het verduurzamen van de wijk Zandweerd is hierbij aangewezen als potentieel kansrijk project omdat – naast de nieuwbouw in de Tuinen van Zandweerd – nu veel renovatieprojecten door de corporaties worden gestart en ten noorden van de wijk een duurzame warmtebron in de vorm van de RWZI aanwezig is. Dit projectplan betreft de realisatie van de eerste fase van het warmtenet, dit vormt een belangrijk onderdeel om de wijk aardgasvrij te maken. Uitgangspunt is dat gestart wordt met de aansluiting van de nieuwbouw en energetische gerenoveerde huurwoningen (Rembrandkade e.o.). In de vervolgfasen kunnen ook de woningen van de corporaties Rentree en Ieder1 worden aangesloten op SWZ. Raakvlakken 1. Ontwikkeling Tuinen van Zandweerd 2. Wijkaanpak Aardgasvrij Zandweerd 3. Fossielvrij en Betaalbaar Wonen (programma, geen groot project) | ||||
Besluitvorming | ||||
In het raadsbesluit van 7 oktober 2020 is opgenomen dat tijdens de projectuitvoering de Raad op drie belangrijke momenten gevraagd wordt een besluit te nemen bij tussentijdse beslismomenten. Deze beslismomenten vormen belangrijke stappen in het project en maken ook onderdeel uit van de besluitvorming (zie voor verdere uitwerking van de beslispunten hoofdstuk 9): Het moment waarop besloten wordt om - na realisatie van het Slim Warmtenet Zandweerd voor de nieuwbouw fase 1a - aan te vangen met het realiseren en daarmee aansluiten van het Slim Warmtenet Zandweerd op de bestaande bouw in Zandweerd Noord- fase 1b; Het moment waarop met Enpuls BV afspraken zijn geconcretiseerd en tot overname door Enpuls BV van het Slim Warmtenet moet worden besloten (verwacht binnen 1-3 jaar); Het moment waarbij met corporaties en particulieren afspraken zijn gemaakt over de aansluiting van hun woningen in de vervolgfasen. Dit betreft de besluitvorming voor fase 2 (verwacht tussen 1-4 jaar). | ||||
Projectfase | Voorbereidingsfase | |||
Stand van zaken | ||||
- Alle overeenkomsten nmet de partners zijn getekend:
- Het Projectplan Slim Warmtenet Zandweerd fase 1 is opgesteld en in het bestuurlijk overleg met alle partnersgeaccordeerd.
- De werkgroep Realisatie heeft de bronuitkoppeling bij de RWZI verder geconcretiseerd plus alternatieven voor kostenverhogingen op route gezet voor verdere uitwerking De werkgroep contracten heeft op aanvraag van de provincie uitleg gegeven over de samenwerking en beoogde overname van het SWZ naar Enpuls. Hiertoe wordt een interne memo opgesteld. In aanvulling daarop zal dit ook gebruikt worden voor een brief die door Ennatuurlijk naar college en raad is gesteld over hun vragen bij deze samenwerking. | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
---|---|---|---|---|
Het project wordt uitgevoerd binnen de scope zoals in het projectplan is omschreven ten aanzien van fasering en doorlooptijden. Wel wordt nagedacht over een mogelijke optimalisatie van de fasering in het kader van het aansluiten van het juiste aantal woningen op de warmtepompcentrale. Wanneer dit concreet tot wijzigingen in de scope leidt, zal dit ter besluitvorming aan college danwel raad worden voorgelegd. | ||||
Financiën | Behoeft aandacht | |||
Afwijking begroting? | Nee | |||
Geen afwijkingen. In december is ook al een deel (20%) ontvangen van de renteloze lening van de provincie ten bedrage van € 200.000. Hierdoor ontstaat er een batig saldo van € 157k. Dit zal mee worden genomen naar 2021, waar de verdere realisatie van de investering voor SWZ fase 1 vervolg zal gaan hebben. | ||||
Afwijking investering? | Nee | |||
Geen afwijkingen. De middelen door de gemeente beschikbaar gesteld maken geen onderdeel uit van de investering (€ 174,5k). Dit betreft een exploitatiesaldo. Het voorschot op de renteloze lening is wel onderdeel van de investering (€ 200k). Van dit bedrag is er dan 43k reeds gerealiseerd over 2020. Het batig saldo (€ 157k) zal mee worden genomen voor de investering welke in 2021 vervolg zal krijgen. Met betrekking tot de investering en de verwachte uitgaven is er, ondanks een aanbestedingsvoordeel, een indicatie vanwege mogelijke meerkosten bij realisatie bronuitkoppeling op de RWZI. Dit zal inQ1 van 2021 nader worden uitgezocht. Eveneens zal dan verslag worden gedaan van de projectbegroting bij het investeringsproject fase 1 en de mogeljik impact van de genoemde indicatie op de projectbegroting. | ||||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
Geen afwijkingen. | ||||
Risico's en kansen | ||||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | |||
Risico’s: In aanvulling op het risicobeheersplan (zie bijlage) wordt het risico ‘realisatie warmtepompcentrales in de bestaande bouw’ concreet aangevuld op risiconummer 9 uit het risicobeheersplan. De omvang en plaatsing van de warmtepompcentrale vraagt (1) een zorgvuldig proces met de buurt, (2) aandacht voor het tot complexe vergunningtraject vanuit fijnstof (3) aandacht en druk op de planning rondom de eerste aan te sluiten woningen, en (4) aandacht voor het selecteren van de juiste warmteleverancier die meedenk ik dit plaatsingsproces. Dit betreft een nadere explicitering van risiconummer 9 uit het risicobeheersplan. Het risico rondom het realiseren van de juiste bronuitkoppeling bij de RWZI, die ook op tijd wordt gerealiseerd en operationeel is, ge-explciteerd ten opzichte van het reeds opgenomen risico nummer 12 en 13 uit het risicobeheersplan. Het waterschap en rijkswaterschap stellen aanvullende voorwaarden aan de inpassing van de bronuitkoppeling op de RWZI die mogelijk kostenverhogend kunnen werken. Kansen: De volgende kansen zijn reeds geïdentificeerd:
Op dit moment wordt een subsidiestrategie opgezet om maximal profijt uit de benoemde subsidies te halen. | ||||
Planning | ||||
Afwijking begroting? | Behoeft aandacht | |||
De beoogde planning met haar tussenproducten is opgenomen in hoofdstuk planning van het Projectplan SWZ fase 1 Planning: de beoogde planning van realisatie en ontwikkeling van de woningen in de Tuinen van Zandweerd is snel en voortvarend ter hand genomen. In relatie tot aanbesteden van de Warmteleverancier ontstaat er mogelijk een planningsissue waardoor warmte niet op tijd door de warmteleverancier aan de eerste woningen geleverd kan worden. Hiervoor worden nu voorbereidende werkzaamheden getroffen om in dat geval een tijdelijke energievoorziening voor de woningen die eerder in gebruik zijn dan dat het warmtenet operationeel is, te leveren. Een tweede planningissue doet zich voor rondom plaatsing warmtepompcentrales in de bestaande wijk. Een goed inpassingsproces vereist veel tijd vanuit draagvlak creeeren, vergunningentraject etc. Momenteel wordt de planning uitgewerkt om op basis van een aantal scenario’s de verschillende routes die mogelijk zijn verder uit te werken. | ||||
Afwijking totaalplanning? | Nee | |||
Start aanbesteding warmteleverancier van eind december 2020 verschoven naar half januari 2021 | ||||
Communicatie | ||||
Communicatie | Op koers | |||
Samen met de buurt is een buurtplan opgestel ‘aardgasvrij Harderwijk’. Dit is een aanpalend project aan het SWZ fase 1 maar heeft veel raakvlakken. Het SWZ fase 1 maakt onderdeel uit van het buurtplan en wordt ook verwerk in het zogenaamde Wijk Uitvoeringsplan wat voor de wijk Zandweerd wordt opgesteld. In februari zal een strategisch comminicatieadviseur de aanpak versterken zodat communicatie en betrokkenheid nog meer kan worden vormgegeven. Lopende activiteiten communicatie vanuit SWZ fase 1, ondanks Corona beperkingen:
| ||||
Overige informatie | ||||
nvt |
Realisatie Viking Film en Theater
Projectnaam | Realisatie MIMIK Film & Theater | |||
Portefeuillehouder | F. Rorink | |||
Rapportagedatum | 31 december 2020 | |||
Basisinformatie Project | ||||
Realisatie van een gebouw met 4 filmzalen, een zaal met vlakke vloer voor theater en een restaurant. | ||||
Besluitvorming | ||||
| ||||
Projectfase | Realisatiefase | |||
Stand van zaken | ||||
Het gebouw is sinds begin september 2020 in gebruik als filmtheater door de stichting Mimik. De aannemer is bezig met het wegwerken van een lijst met restpunten die nog verwerkt moeten worden. Daarnaast looptpen er nog een aantal discussies over de hoogte van het bedrag van een aantal meerwerkposten. En er loopt een discussie met aannemer over de verrekening van de kosten van de uitloop van de werkzaamheden van de aannemer ten gevolge van de maatregelen tegen corona. Zodra hier meer overbekend is zal het college de raad hierover informeren. Eind augustus 2020 zijn er geluidsmetingen metingen gedaan naar de “prestaties” van het gebouw. De metingen laten zien dat de geluidsisolatie op orde is. | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
---|---|---|---|---|
Financiën | Op koers | |||
Na de besluitvorming van de raad april 2019 over het extra krediet van € 4 miljoen wordt het project conform de financiële kaders uitgevoerd. | ||||
Afwijking begroting? | Nee | |||
Afwijking investering? | Nee | |||
Totaal €14.942.000 | ||||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
Deze rapportage behelst alleen het aspect van de bouw van het filmtheater. Over het onderwerp exploitatie wordt vanuit het programma Cultuur gerapporteerd. | ||||
Risico's en kansen | ||||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | |||
Zie verder risicoanalyse NV MVD verstrekt aan de raad bij nota 2019-000246. Het risicomanagement behoeft permanent aandacht. Met het vorderen van de bouw conform planning neemt het risicoprofiel ook langzaam af. In de maart 2020 stak de coronacrisis de kop op. Over de hierdoor uitgelopen planning en de verrekening van de kosten is nog overleg gaande met de aannemer. | ||||
Planning | ||||
Afwijking begroting? | Op koers | |||
Hier wordt bedoeld de planning zoals die in het laatste raadsbesluit is gedeeld met de raad. Het gebouw is in gebruik genomen. | ||||
Afwijking totaalplanning? | Nee | |||
Hier wordt bedoeld dat er geen afwijkingen zijn van de begroting t.a.v. de budgetten die reeds door de raad zijn vrij gegeven. | ||||
Communicatie | ||||
Communicatie | Behoeft aandacht | |||
De communicatie met de buurt is verschoven van de bouwactiviteiten naar de inrichting van de openbare ruimte (behoort strikt genomen niet tot het project bouw Viking). Hier speelt met name de aanleg van een fietspad voor of achter de muur en de situering fietsklemmen. Dit laatste gebeurt door het uitvoeren van 3 testfases waarbij de klemmen op verschillende plaatsen staan. Door Corona ontvangt Mimik beperkt bezoek (en dus beperkte fietsparkeerdruk) , zodat de testfase is uitgesteld. | ||||
Overige informatie | ||||