Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
We gaan verder met het transformeren in het sociale domein om de passende ondersteuning aan onze inwoners en begeleiding naar werk ook op de langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Deventer mag trots zijn op hoe we sinds de decentralisaties invulling hebben gegeven aan de uitvoering van de taken in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet. We blijven investeren in preventie en onze sociale infrastructuur, zorgen ervoor dat onze toegangen hun werk goed kunnen blijven doen, onderzoeken of innovatie en andere vormen van ondersteuning en begeleiding naar werk betere resultaten bieden en monitoren zodat we waar nodig kunnen bijsturen.
Meer informatie
2020 in vogelvlucht
De lijn van opgroeien in Deventer is die van wieg naar werk. Centraal in deze visie staat “het normale leven versterken” met de 10 beschermende factoren van het Nederlands Jeugd Instituut. Maar ook is er aandacht voor het bieden van ondersteuning via onze toegang aan alle jeugdigen die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden. We bieden daarbij jeugdhulp als vangnet voor gezinnen met kinderen die (tijdelijk) niet mee kunnen doen. Op basis van de visie van wieg naar werk wordt er ieder jaar een uitvoeringsplan gemaakt. In het uitvoeringsplan 2020 zijn ook de projecten opgenomen die worden gefinancierd uit de extra middelen (gedurende 3 jaar) die door het rijk eind 2019 beschikbaar zijn gesteld.
Preventie
Primair ligt de verantwoordelijkheid voor preventie bij de inwoners c.q. jeugdigen/ouders/ verzorgers zelf. Wanneer men er niet uitkomt op basis van eigen kracht dragen we zorg voor ondersteuning. Het professionele veld is ingericht om vroegtijdig problemen te signaleren. Daarmee kan er sneller en effectiever ondersteuning worden geboden “in het normale leven”: thuis, in de buurt, op school. We willen hierbij ondersteuning en zorg zoveel mogelijk integraal, samenhangend, dicht bij huis en dicht bij de leefwereld van jeugdigen organiseren, aansluitend op hun eigen kracht. Zo kort als mogelijk, zo lang als noodzakelijk. Voor 2020 hebben we een aantal prioriteiten geformuleerd waar we mee aan de gang zijn gegaan. Zo hebben we de samenwerking versterkt en verdiept met onze CJG partners, onderwijs, GGD, welzijnsorganisaties. Daarin hebben we gewerkt aan het verder ontwikkelen van de basisvoorzieningen en algemene voorzieningen zoals bijvoorbeeld het kinderwerk en jongerenwerk, project politiekids en een locatie voor jongeren in Bathmen.
Onderwijs en jeugdhulp
De samenwerking tussen onderwijs, zorgaanbieders en team toegang jeugd heeft zich versterkt en verdiept o.a met de komst van de jeugdhulpverlener op school. Deze staat in nauw contact met team toegang jeugd. Ook is de voorziening “Brick” in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs uitgebreid. Het klassenhuis is voortgezet en is een voorziening in het primair onderwijs voor leerlingen waar ze in een huiskamer setting ondersteund worden op diverse gebieden onder andere bij hun schoolse taken.
In de Gelijke Kansen Agenda die begin 2020 is afgesloten zijn doelen en werkafspraken tussen het Ministerie van OCW en de gemeente Deventer opgenomen. Er is gestart met 2 interventies: opzetten van een taalklas en de doorontwikkeling van het schakelpuntoverleg/Kernteamoverleg.
Toegang
In 2020 zijn de voorbereidingen getroffen voor de doorontwikkeling van team toegang jeugd: op inhoud en op het gebied van de rechtmatigheid is een plan van aanpak ontwikkeld waar in 2021 invulling aan wordt gegeven. In 2020 is samen met team toegang jeugd de samenwerking met de huis- en jeugdartsen geïntensiveerd. De jeugdconsulent die bij de huisartsen in de praktijk werken staan in nauw contact met de toegang. Ook de samenwerking van team toegang jeugd met de gecertificeerde instellingen (GI’s), zorgaanbieders en de 3 toegangen (sociaal team, gezinscoach en jongerenloket) heeft zich in 2020 verder versterkt en verdiept.
Maatwerk
In 2020 hebben we, in samenspraak met het Regionale Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ) die de inkoop van de jeugdhulp verzorgd, met zorgpartijen in de gemeente afspraken gemaakt voor zorg en ondersteuning om de beweging van individuele naar algemene voorzieningen te stimuleren. Dit met als uitgangspunt de integrale benadering en de doorgaande zorglijn voor 18-/18+. Uitgangspunt van de toegang is het bieden van (zorg)voorzieningen die voortkomen uit de ondersteuningsvraag van de jongere (en/of ouders) en is gericht zijn op het versterken van het normale leven. In 2020 is gewerkt aan een nieuw regionaal inkoopmodel. Door Corona is het inkoopmodel een jaar uitgesteld, beoogde ingangsdatum is januari 2022.
Huisvesting Onderwijs
De leegstand van schoolgebouwen en de groei van leerlingen op een aantal locaties bracht in 2020 met zich mee dat er een herschikking van locaties en gebouwen heeft plaatsgevonden. Voor de herschikking van schoolgebouwen om de leegstand te verminderen ligt het voortouw bij de schoolbesturen. De gemeente brengt partijen bijeen om te komen tot een optimale onderwijshuisvesting op gemeentelijk niveau. In 2020 is de definitieve huisvesting voor basisschool De Zonnebloem gerealiseerd, door gebruik te maken van leegstand in een bestaand schoolgebouw. Ook is in 2020 verder gewerkt aan het mogelijk maken van de nieuwe huisvesting Marke Zuid en de basisschool in Lettele. Tot slot is er een gestart gemaakt met een nieuw IHP.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - 1. Normale Leven Versterken
We versterken het normale leven.Meer dan 90% van de jongeren redt zich met een algemene voorziening of in het sociaal netwerk en doet geen beroep op een maatwerkvoorziening.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Door corona zijn er beduidend minder gesprekken gevoerd met jongeren. De verwachting is om op 45 uit te komen.Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Afgelopen schoolperiode waren er 15 thuiszittersDoelstelling - 2. Toegang
Toegang biedt ondersteuning aan alle jongeren die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden.De gezinscoaches werken in alle gevallen volgens het uitgangspunt 1 gezin, 1 plan en 1 regisseur.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - 3. Jeugdhulp
Bevorderen dat ondersteuning op maat wordt geboden, voor een zo kort mogelijke tijdsduur, en zo lang als nodig en tegelijkertijd creëren van een vangnet voor jongeren die ondersteuning nodig hebben of geen netwerk hebben
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
---|---|---|---|---|---|
17 | Onderwijs | Absoluut verzuim | 1,10 | Aantal per 1.000 leerlingen | DUO |
18 | Onderwijs | Relatief verzuim | 25,00 | Aantal per 1.000 leerlingen | DUO |
19 | Onderwijs | Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | 2,30 | Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | Ingrado |
22 | Sociaal domein | Jongeren met een delict voor de rechter | 1,00 | % 12 t/m 21 jarigen | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel |
23 | Sociaal domein | Kinderen in uitkeringsgezin | 6,00 | % kinderen tot 18 jaar | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tiel |
29 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdhulp | 11,00 | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS |
30 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdbescherming | 1,10 | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS |
31 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdreclassering | ,30 | % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | CBS |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 38.867 | 39.220 | 38.437 | -782 |
Baten | 3.496 | 3.951 | 3.851 | -100 |
Voor resultaatbestemming | -35.371 | -35.268 | -34.586 | 682 |
Stortingen in reserves | 0 | 135 | 135 | 0 |
Puttingen uit reserves | 1.265 | 979 | 979 | 1 |
Na resultaatbestemming | -34.107 | -34.425 | -33.742 | 683 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Applicatie leerlingzaken | 30 | 30 | 0 |
Onderwijsachterstandenbeleid | 149 | 149 | 0 |
Totaal | 180 | 180 | 0 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 683 |
Saldo budgetoverheveling | 0 |
Saldo na budgetoverheveling | 683 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (voordeel €683.000)
Onderwijshuisvesting (nadeel €105.000)
Coronaproof maken van de gymzalen heeft extra kosten met zich meegebracht (€60.000). Voor de beheertaken van de gymlokalen en de taken voor de VVE/ beheerstichtingen is de managing partner van Vastgoed ingehuurd om deze beheertaken te professionaliseren (€55.000).
Leerlingenvervoer (voordeel €290.000)
Sinds 1 augustus 2019 voert de gemeente Deventer het leerlingenvervoer zelfstandig uit, na een aanbesteding samen met Apeldoorn en Zutphen. De kosten onder de nieuwe aanbesteding vallen lager uit dan voorzien. Bovendien is een deel van de ritten uitgevallen door Corona, waarbij 80% van de kosten zijn doorbetaald. Het voordeel valt hoger uit dan gemeld bij de derde kwartaalrapportage, doordat het Coronaeffect lastig in te schatten was.
Peuterspelen (voordeel €116.000)
Het gebruik van peuterspelen is lager dan voorzien zoals aangekondigd in de 3e kwartaalrapportage. De uitgaven aan peuterspelen zijn conjunctuur gevoelig.
Jeugdzorg (voordeel €382.000)
De kosten Jeugdzorg vallen €382.000 lager uit dan begroot. Grotendeels is dit te verklaren door een lagere bijdrage aan Veilig Thuis. Bij de begroting 2020 was een tekort voorzien, waardoor de gemeentelijke bijdrage werd verhoogd. In het najaar 2020 is echter het rijksbudget voor de centrumgemeente (Zwolle) verhoogd, waardoor een extra bijdrage van de IJssellandse gemeenten niet meer nodig is. Dit leidt in 2020 tot een voordeel van €265.000. Verder zijn de door de zorgaanbieders aangevraagde meerkosten Corona voor Jeugd lager dan voorzien.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 1.583 | 1.369 | -214 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 35 | 35 | 0 |
Saldo | 0 | -1.548 | -1.335 | 214 |
Toelichting
Het netto-resultaat bedraagt €213.000 voordelig.
De renovatie van de Wizard/Zonnebloem aan het Andriessenplein is nog niet helemaal afgerond, waardoor het restantkrediet van €231.000 zal worden overgeheveld.
GR
GR Bedrijfsvoeringsorganisatie Jeugdzorg IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Jeugd en onderwijs | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9 % | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking van 11 gemeenten in de regio IJsselland voor gezamenlijke inkoop en facturatie van de jeugdzorg en de informatievoorziening daarover. Het betreft hier een uitvoeringsorganisatie. Besluitvorming ten aanzien van beleid is verantwoordelijkheid van de lokale deelnemende gemeenten.Het bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. | ||
Financieel risico: | Financieel risico ten aanzien van de bedrijfsvoeringorganisatie is zeer beperkt omdat het kleine organisatie betreft met deels personele detacheringen. | ||
Toelichting: | Er nemen 11 gemeenten deel in de gemeenschappelijke regeling. Zeggenschap is derhalve afgerond 9%. Het financieel aandeel in de begroting is gebaseerd op de maatschappen conform de eerdere verdeling van het rijksbudget voor Jeugd, afgerond 21%. De GR heeft geen eigen vermogen. De GR taken worden bevoorschot door de deelnemende gemeenten en aan het eind van het jaar worden de gerealiseerde uitgaven met gemeenten afgerekend. Het exploitatiesaldo van de begroting en jaarrekening van de GR is daarmee jaarlijks nihil. | ||
Beleidsvoornemens: | Het RSJ IJsselland wil zich verder ontwikkelen naar een duurzame en stabiele organisatie dat kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan. Om rust, continuïteit en het behoud van kennis en- expertise te borgen, was als doel gesteld om 1 januari 2021 het werkgeverschap te realiseren. Echter, als gevolg van Corona en door uitval van een aantal medewerkers op cruciale functies is een aantal doorontwikkelingen getemporiseerd. Onder meer het werkgeverschap en de regionale meerjarenvisie jeugd zijn uitgesteld. Prioriteit komt in 2021 te liggen bij de doorontwikkeling van de inkoop.In mei 2020 is de raad geïnformeerd over het project doorontwikkeling inkoopmodel IJsselland. Doel van het project is om de gehele jeugdhulp in de regio, met uitzondering van jeugdbescherming en jeugdreclassering, opnieuw in te kopen en te contracteren. Onder meer als gevolg van Corona is besloten om het project uit te stellen, waarbij 1 januari 2022 de nieuwe ingangsdatum van de contracten wordt. In de eerste helft 2021 start het inkooptraject. | ||
Contractwaarde 2020: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2020: | €389.000 | Realisatie bijdrage GR: | €398.000 |
Subsidie 2020: | €1.793.000 (Jeugdbescherming) | Realisatie subsidie: | €1.650.000 |
Dividend 2020: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €0 | €0 | €0 |
Vreemd vermogen: | €7.429.299 | €0 | €0 |
Resultaat: | €0 | €0 | €0 |
Bron: | Begroting | Begroting | Jaarrekening |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | |||
Garantie 31-12-2020: | |||
Lening 31-12-2020: |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2018-2023 | 0,3 Mb | |
Preventienotitie Het normale leven versterken | 0,5 Mb | |
Visie Van Wieg naar Werk 2019-2022 | 1,4 Mb | |
Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022 | 1,0 Mb | |
Verordening gemeentelijke kindregelingen 2019/2020 | 1,7 Mb | |
Visie Jeugdhulp IJsselland 2016-2020 | 0,5 Mb |