Het programma omvat de zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid. Enerzijds betreft het de milieugevolgen, zoals geluidhinder, slechte luchtkwaliteit, geuroverlast, schade aan de natuur en bodemverontreiniging, van handelingen en activiteiten. Anderzijds gaat het over de rol van de gemeente in de mondiale en lokale klimaatproblematiek.
Bij het realiseren van de doelstellingen kiest de gemeente steeds bewust voor de juiste rol. Op gebieden waarvoor wettelijke kaders zijn, is dat een regulerende. Met name op gebied van duurzaamheid is dat een faciliterende en loslatende. Het gevolg daarvan is dat prestaties slechts ten dele afdwingbaar zijn. De energietransitie is als gevolg van het akkoord van Parijs en de aardbevingen van Groningen landelijk en regionaal / lokaal een urgente opgave geworden. Het Rijk vraagt in wetgeving (wet VET 1 juli 2018) en in het Klimaatakkoord een stevige regierol van de gemeente om de landelijke doelstelling van 49% CO2 reductie in 2030 te realiseren.
Meer informatie
2020 in vogelvlucht
Milieu en duurzaamheid
Dit programma omvat de zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid. Enerzijds betreft het de milieugevolgen, zoals geluidhinder, slechte luchtkwaliteit, geuroverlast, schade aan de natuur en bodemverontreiniging, van handelingen en activiteiten. Anderzijds gaat het over de rol van de gemeente in de mondiale en lokale klimaatproblematiek. Bij het realiseren van de doelstellingen kiest de gemeente steeds bewust voor de juiste rol. Op gebieden waarvoor wettelijke kaders zijn, is dat een regulerende. Met name op gebied van duurzaamheid is dat een faciliterende en loslatende.
Op 27 mei 2020 heeft de raad het “Grondstoffenplan 2020- 2024” en in november het “Uitvoeringsprogramma maatregelen grondstoffenplan” vastgesteld. Het uitgangspunt daarbij is verder te gaan naar een duurzame en zoveel mogelijk afvalvrije gemeente in 2030. Hoe minder grondstoffen en afval we gezamenlijk gebruiken en weggooien, hoe beter voor het milieu en hoe minder kosten. Het gescheiden inzamelen van boeken, elektrische apparaten, speelgoed en textiel via de ‘BEST-tas’is dit jaar gestopt. Corona heeft invloed gehad op het aanbiedgedrag van inwoners. De Milieustraat is dit jaar door zo’n 117.000 mensen bezocht, dit zijn er 17.000 meer dan in 2019. Per inwoner is gemiddeld 19,8 kilo meer afval/grondstoffen aangeleverd dan in 2019. Het mooie scheidingspercentage van 77% is in 2020 hetzelfde gebleven als in 2019.
Met de ondertekening van het Schone Lucht Akkoord onderschrijft de gemeente het belang voor een goede luchtkwaliteit. Door samenwerking met buurgemeenten en provincies trachten we de gevolgen van luchtvaartbesluiten voor de regio zo veel mogelijk te beperken.
Er bestaan zorgen over veiligheid en gezondheid nabij hoogspanningslijnen. Er is daarom gestart met het onderzoeken van de haalbaarheid om bepaalde hoogspanningslijnen ondergronds te brengen.
Ecologische adviezen krijgen een steeds stevigere basis in (ruimtelijke) projecten, zoals bijvoorbeeld bij het “natuurinclusief bouwen”, bestemmingsplannen, MJOP, Omgevingsvisie en groenbeheer. Ook het overzicht in “de stand van de natuur” komt steeds beter in beeld.
De Omgevingsdienst IJsseland (OD) bestaat nu 3 jaar en positioneert zich steeds nadrukkelijker in de regio. De OD stelt haar eigen jaarplannen en –programma’s op. Dit in overleg met en ter vaststelling door de raad. Daarnaast werkt de OD aan het continu optimaliseren van de werkprocessen. In 2020 heeft het gesprek hierover plaatsgevonden en dit zal in 2021 worden vervolgd. Sinds de start is er immers het nodige veranderd. We zullen terugkijken en onderzoeken waar aanpassingen kunnen worden gedaan, waarbij we nadrukkelijk de begroting, de financiering en de onderling gemaakte afspraken betrekken. De Corona tijd heeft voor de vergunningverleners en specialisten van de OD ook consequenties gehad. Zij konden (vanuit huis) redelijk normaal hun werkzaamheden uitvoeren. Voor de toezichthouders was de impact groter. Het aantal controles is minder dan gepland. In overleg is ervoor gekozen om het toezicht anders in te richten en het bedrijvenbestand te updaten door het houden van gevelcontroles.
De Ulebelt zet zich op integrale wijze in voor Duurzaam Deventer op de locatie zelf, via projecten voor diverse opdrachtgevers met impact in wijken en met een educatief aanbod voor scholen. Dit biedt bewoners en kinderen handvatten en perspectief voor de toekomst o.a. op het gebied van klimaat, afval- en grondstoffen en biodiversiteit. Door de Corona tijd moest de locatie een deel van het jaar sluiten. Op creatieve wijze zijn de activiteiten zo veel mogelijk voortgezet. De toekomstvisie de Ulebelt 3.0 krijgt steeds meer vorm in plannen voor functiewijziging en verduurzaming van panden en herinrichting van het terrein tot een stadsboerderij. Dit is inmiddels zichtbaar bij de horeca en de stallen. Er zijn plannen voor ontwikkeling voor een buitenlokaal voor klassen en een eigen ruimte voor zorgcliënten.
Op 8 februari 2020 is het Duurzaamheidscentrum Deventer gestart in de Stadsetalage. De focus van het duurzaamheidscentrum ligt op het handelingsperspectief voor burgers en het MKB. De opening met een divers en aantrekkelijk programma in en om het Stadskantoor trok 1000 bezoekers. We streven naar een bezoekersaantal van 5000 per jaar, met een gemiddelde waardering van een 7,5. Het duurzaamheidscentrum is ondanks Corona toch nog 60% van de geplande tijd open kunnen zijn, waarbij meer nadruk is gelegd op online activiteiten. In 2020 zijn er 3000 bezoekers geweest. 1000 bij de opening, 1284 bezoekers in de stadsetalage, 450 bezoekers bij (online) activiteiten en 150 online vragen. De gemeente Deventer heeft een digipanel onderzoek gehouden naar bereik, tevredenheid en genomen maatregelen. De gemiddelde waardering voor het Duurzaamheidscentrum (bereik, tevredenheid en genomen maatregelen) is een 7,2 gemeten via een digipanel onderzoek in het najaar.
Energietransitie
Met het Klimaatakkoord hebben gemeenten een centrale, regisserende rol gekregen in het realiseren van de ambitieuze doelstellingen op het gebied van de warmtetransitie en de opwek van duurzame stroom op land. Vanuit die rol hebben we o.a. de opdracht om bij te dragen aan de Regionale Energiestrategie, voor het einde van 2021 een Deventer Transitievisie Warmte op te stellen en voor drie wijken/kernen een Wijk Uitvoeringsplan te maken.
Deze onderdelen uit het Klimaatakkoord zijn geïntegreerd in het Energieplan Deventer dat op 1 juli door de gemeenteraad is vastgesteld. In het Energieplan is uitgewerkt wat er nodig is om als gemeente energieneutraal te zijn. Die stip op de horizon is uitgewerkt in werkzaamheden die de huidige collegeperiode worden uitgevoerd. Elke twee jaar zullen de doelen en maatregelen uit het energieplan worden geëvalueerd en herijkt.
In de warmtetransitie behoort Deventer tot de koplopers van Nederland. Eind 2020 heeft het college de Transitievisie Warmte (TVW) vastgesteld. Deze wordt in Q1 2021 voorgelegd aan de raad. Daarnaast is het Wijk Uitvoeringsplan (WUP) Zandweerd vrijwel gereed. Het meedenkteam, een actieve groep bewoners in Zandweerd, heeft bijgedragen aan het WUP. In Q1 2021 kan het WUP Zandweerd, als een van de eerste WUP’s in Nederland, worden vastgesteld. De TVW en het WUP Zandweerd zijn opgesteld in nauwe samenwerking met de Deventer woningcorporaties en de netbeheerder Enexis. Met deze partijen werken wij samen in het programma Fossielvrij en Betaalbaar Wonen (FBW).
Een ander belangrijk resultaat van de samenwerking met FBW is het Slim Warmtenet Zandweerd (SWZ) waarbij de restwarmte van de rioolwaterzuivering wordt benut voor het duurzaam verwarmen van bestaande nieuwe woningen. Op basis van het Projectplan SWZ heeft de raad in oktober een investeringsbesluit genomen voor realisatie van Fase 1 van het SWZ. Landelijk wordt gekeken naar het vernieuwende karakter van het SWZ. Dat heeft geresulteerd in een investeringsbijdrage/subsidie van de provincie Overijssel en een proeftuinbijdrage vanuit het Rijk. Hiermee is de basis gelegd om de komende jaren samen onze partners en de bewoners, in een wijkaanpak, stapsgewijs toe te werken naar een aardgasvrij Zandweerd.
Betaalbaarheid voor de bewoners is een belangrijk aspect in de warmtetransitie. Met de proeftuinbijdrage is de betaalbaarheid in Zandweerd voor een groot deel geborgd. Wij gebruiken Zandweerd om ervaring op te doen met het optimaal faciliteren van bewoners (technisch, organisatorisch en financieel) in de warmtetransitie. Deze ervaring wordt benut bij de doorontwikkeling van Transform zodat dit Deventer breed kan worden toegepast. Onder andere in het inmiddels opgestarte WUP Bathmen.
In 2020 is de aangevraagde subsidie Regeling Reductie Energiegebruik (RRE) toegekend (€90 per te bereiken huishouden). Doel van onze aanpak is met de RRE 9000 huishoudens te bereiken en hen te bewegen laagdrempelige energiebesparende maatregelen te nemen. Met de inzet van o.a. collectieve inkoop voor zonnepanelen en isolatie, energiecoaches aan huis en waardebonnen voor de aanschaf van kleine maatregelen liggen we, ondanks Corona, op schema om de 9000 huishoudens te bereiken.
Ook het bedrijfsleven werkt aan de verdere verduurzaming. Met de partners in het Deventer Economisch Perspectief (DEP) wordt de laatste hand gelegd aan het plan Toekomstbestendige Bedrijventerreinen en wordt de basis gelegd om de verduurzaming van bedrijven verder te versnellen. Reductie van het energiegebruik en energieopwekking is integraal onderdeel van dit plan.
Op het A1 bedrijvenpark zien we dat bedrijven die zich daar vestigen volop inzetten op duurzaamheid. Dit resulteert onder andere in grote oppervlakten aan zonnedaken. Met de verplichting in het Bestemmingsplan A1 Bedrijvenpark om zonne-energie toe te passen, is Deventer de eerste gemeente die dat op deze manier stimuleert/afdwingt.
Voor de zomer is de concept-RES met daarin een concept-bod ingediend. Het Deventer aandeel in het concept-bod bedraagt 212 GWh aan grootschalige opwekking met zon en wind. Op basis van een motie van de raad is in het najaar gestart met een RES-participatietraject met de kernen, het bedrijfsleven en de jongeren.
Ten behoeve van de RES 1.0 is een tevens Windverkenning uitgevoerd naar mogelijke nieuwe locaties voor windmolens in Deventer. Op basis van de Windverkenning heeft het college in december een voorgenomen besluit genomen twee focusgebieden aan te wijzen. De raadpleging onder belanghebbenden is opgestart.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Doorgaande verbetering duurzaamheid
Doorgaande verbetering van duurzaamheid in de hele gemeente.
Relatie met strategisch doel
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Doelstelling - Het verder verminderen van de hoeveelheid restafval en vergroting van het hergebruik van grondstoffen.
Het verder verminderen van de hoeveelheid restafval en vergroting van het hergebruik van grondstoffen.
Relatie met strategisch doel
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Doelstelling - Verbetering van de milieukwaliteit
Doorgaande verbetering van de milieukwaliteit en ecologische kwaliteit in de hele gemeente.
Relatie met strategisch doel
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Toename hernieuwbare elektriciteit.
Het jaarlijks toenemen van het percentage hernieuwbare energie (electriciteit en warmte) en het dalen van de geproduceerde CO2.
Relatie met strategisch doel
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - Verbetering kwaliteit van bodem en ondergrond.
Het verder verbeteren van de kwaliteit van bodem en ondergrond.
Relatie met strategisch doel
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Doelstelling - Terugdringen geluidoverlast.
Het verder terugdringen van geluidoverlast als gevolg van verkeer.
Relatie met strategisch doel
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
---|---|---|---|---|---|
33 | Volksgezondheid en milieu | Omvang huishoudelijk restafval | 377,00 | Kg/inwoner | CBS |
34 | Volksgezondheid en milieu | Hernieuwbare elektriciteit | 5,10 | % | RWS |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 17.511 | 18.321 | 17.789 | -532 |
Baten | 15.307 | 15.764 | 15.482 | -282 |
Voor resultaatbestemming | -2.204 | -2.557 | -2.306 | 251 |
Stortingen in reserves | 3 | 3 | 137 | 134 |
Puttingen uit reserves | 306 | 634 | 376 | -258 |
Na resultaatbestemming | -1.901 | -1.927 | -2.067 | -141 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Wijkuitvoeringsplan Bathmen | 60 | 60 | 0 |
Regeling Reductie Energiegebruik | 445 | 445 | 0 |
Circulaire Hotspots | 50 | 50 | 0 |
Klimaatmiddelen Transitievisie warmte/wijkaanpak en energieloketten | 108 | 108 | 0 |
Totaal | 663 | 663 | 0 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | -141 |
Saldo budgetoverheveling | 0 |
Saldo na budgetoverheveling | -141 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (nadeel €141.000)
Op het taakveld duurzaamheid is sprake van een negatief resultaat van €134.000. Dit tekort wordt onder andere veroorzaakt door €30.000 tekort voor RES-participatie (raadsmotie). Gemeente brede participatietrajecten vragen een grote ambtelijke inzet. En €30.000 tekort voor de Windverkenning (collegeopdracht) die meer onderzoek en ambtelijke inzet (o.a. in de raadpleging) kostte dan voorzien.
Het in stand houden van de it-infrastructuur en de verkenning van de doorstart van Transform in 2020 was een kostenpost (€24.000) waar geen rekening mee was gehouden. Ook met de noodzakelijke kostenpost voor de externe facilitatie en noodzakelijke onderzoeken van de samenwerking in het project Fossielvrij en Betaalbaar Wonen (€25.000) was onvoldoende rekening gehouden. Deze samenwerking heeft echter wel gezorgd voor de versnelling in Slim Warmtenet Zandweerd, de transitievisie Warmte en de WUP’s.
NV
NV Vastgoed Milieucentrum Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Milieu en duurzaamheid | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 49,50% | ||
Doel en openbaar belang: | Realiseren, in stand houden en beheren van de accommodatie voor een milieucentrum annex kinderboerderij. | ||
Financieel risico: | Financiële risico's zijn beperkt. Exploitatie en balansmutaties verlopen jaarlijks volgens een vast patroon. Het onderhoud wordt verricht volgens een periodiek te actualiseren meerjarig onderhoudsprogramma. | ||
Toelichting: | Ongeveer 49,5% van de aandelen in deze vennootschap is in handen van de gemeente Deventer. De overige aandeelhouders zijn Woningstichting Rentree (ongeveer 49,5%), Sallcon (0,8%) en IVN (0,1%). Deze vennootschap kent beperkte bedrijfsvoeringrisico’s. Het weerstandsvermogen is toereikend. De stichting Ulebelt is enige huurder van dit maatschappelijk vastgoed. | ||
Beleidsvoornemens: | De Ulebelt (huurder van het vastgoed) blijft naast haar prestaties op de kernprestaties educatie, kinderboerderij en terrein inzetten op maatschappelijke activiteiten. Het betreft onder meer het aanbieden van werkplekken in het kader van re-integratie, zorg en reclassering, stageplaatsen voor scholing, faciliteren van activiteiten voor mensen met een beperking, maar ook facilitering van doelgroepen buitenschoolse- en kinderopvang, natuur- en milieuorganisaties en andere wijkgerichte organisaties. In 2019 is een verkenning naar toekomstopties voor de NV gestart. Er zijn twee aanleidingen voor deze verkenning. Ten eerste de vennootschapsbelastingplicht vanaf 1-1-2016. Deze belastingplicht is er alleen al door de NV-vorm. In een andere juridische vorm (bijvoorbeeld stichting of onderbrenging van het eigendom bij de gemeente) zou die belastingplicht er niet zijn. Ten tweede beraadt de gemeente Deventer zich als groot aandeelhouder over de positionering van maatschappelijk vastgoed, waaronder die van de NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer, het sportbedrijf en de NV Milieucentrum. In 2021 wordt besluitvorming voorgelegd. | ||
Contractwaarde 2020: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2020: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2020: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2020: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €746.913 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen: | €31.555 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | €15.387 | €13.949 | €15.000 |
Bron: | Prognose | Begroting | Jaarrekening |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | €272.268 (€0) | ||
Garantie 31-12-2020: | |||
Lening 31-12-2020: |
GR
GR Omgevingsdienst IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Wijhe | ||
Website: | |||
Programma: | Milieu en duurzaamheid | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 8% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio IJsselland op het terrein van vergunningverlening, toezicht houden en handhaving van de milieuwetgeving. | ||
Financieel risico: | In juni 2018 zijn door het Algemeen Bestuur de nota "Kaders weerstandsvermogen" en nota "weerstandsvermogen" vastgesteld. De laatst genoemde nota gaat in op de bepaling van de capaciteit van het weerstandsvermogen, het risicomanagement en de risico inventarisatie. De risico-inventarisatie resulteert in een benodigd weerstandsvermogen van €311.000 en bedraagt hiermee ongeveer 3% van de begroting. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | Het management geeft tot en met 2021 prioriteit aan de volgende ontwikkelopgaven voor de (nieuwe) organisatie: <ul><li>borgen en door ontwikkelen van politieke sensitiviteit en lokale binding; </li><li>vormen van één organisatie op basis van onze kernwaarden (kwaliteit, nabijheid en efficiency) </li><li>anticiperen op inwerkingtreding van onder meer de Omgevingswet, wet VTH, wet Natuurbescherming en wet Kwaliteitsborging voor het bouwen.</li></ul>De feitelijke werkzaamheden van de OD zijn gestart per 1 januari 2018. De ambitie voor 2021 is om onze uitvoerende taken efficiënt en kwalitatief hoogwaardig uit te voeren. De OD IJsselland richt zich primair op de uitvoering van de gemandateerde taken op het werkveld milieu & ruimte. We fungeren daarnaast als regionaal kenniscentrum en ondersteunen daarmee het beleid van de bevoegde gezagen. Om deze ontwikkeling te ondersteunen wordt er verder gewerkt aan het uitbouwen van het klanttevredenheidsonderzoek bij onze partners en de bedrijven. De OD wil zich richten op het stabiliseren van een volwassen organisatie die klaar is voor de toekomst. In het kader van de volwassen wordende organisatie zijn er nog een aantal in- en externe opgave op het gebied van: <ul><li>afstemming over werkprocessen; </li><li>integrale, opgavegerichte samenwerking; </li><li>door ontwikkelingen van het prestatie- en financieringsmodel (van inputfinanciering naar outcomesturing); </li><li>diverse ICT opgaven (DSO Omgevingswet-LV, archivering en GEO).</li></ul> | ||
Contractwaarde 2020: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2020: | €1.395.618 | Realisatie bijdrage GR: | €1.480.668 |
Subsidie 2020: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2020: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €406.440 | €315.690 | €315.690 |
Vreemd vermogen: | €2.179.384 | €2.495.074 | 2.495.074 |
Resultaat: | €4.690 | €0 | €0 |
Bron: | Begroting | Begroting | Jaarrekening |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | |||
Garantie 31-12-2020: | |||
Lening 31-12-2020: |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Grondstoffenplan 2020-2024 | 1,2 Mb | |
Beleidsnota ecologie | 2,5 Mb | |
Gebiedsgericht Grondwaterbeheerplan | 1,7 Mb | |
Omgevingsvisie externe veiligheid 2015 | 4,7 Mb | |
Uitvoeringsagenda Duurzaamheid | 1,3 Mb | |
Energieplan Deventer | 1,1 Mb |