In dit programma gaat het om de relatie van de gemeente met de inwoner en de manier waarop Deventer bestuurd wordt.
Het gemeentebestuur wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. De raad is de vertegenwoordiging van de inwoners van Deventer. Ze bestaat uit 37 raadsleden en geeft richting aan het beleid en controleert de uitvoering daarvan. Het dagelijks bestuur van de gemeente is belegd bij het college van B&W. Binnen de door de raad gestelde kaders geeft het college uitvoering aan het beleid.
De gemeente heeft vele taken, de rol die ze aanneemt loopt uiteen van reguleren (vergunningen verlenen en handhaven), uitvoeren, regisseren in netwerkverbanden, stimuleren of faciliteren (subsidies) tot loslaten, wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. We nodigen inwoners en organisaties actief uit om mee te denken en initiatief te nemen.
Onze dienstverlening sluit aan op de vraag van inwoners en ondernemers. Producten en diensten zijn toegankelijk, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. We bieden advies als er meer ondersteuning nodig is. We werken aan passende regels: we kijken welke regels belemmerend werken, onnodige regelgeving wordt losgelaten. De komende jaren willen we voor inwoners en ondernemers de regie op de eigen gegevens verbeteren.
Inwoners en ondernemers kiezen zelf het contactkanaal met de gemeente. Veel dienstverlening is digitaal beschikbaar, maar sommige vragen lenen zich niet voor digitale afhandeling. Bovendien heeft een deel van onze inwoners moeite met digitale dienstverlening. Daarom zijn alle contactkanalen (balie, telefoon, email, social media, whatsapp en digitaal) van groot belang, houden we deze kanalen maximaal open en kiest de inwoner zélf zijn contactkanaal: de omnichannel strategie. Dit is niet alleen klantvriendelijk, het is tevens (kosten)efficiënt, omdat het herstelkosten in de vorm van informatieloops, onnodig contact, klachten en bezwaar helpt voorkomen.
Meer informatie
2020 in vogelvlucht
Voor de publieke dienstverlening van de gemeente stond 2020 in teken van corona. Om een veilige omgeving voor inwoners én medewerkers te creëren was het Stadhuis in 2020 beperkt geopend. Om inwoners toch te kunnen helpen zijn er gedurende het jaar meerdere maatregelen genomen. Voor de meeste dienstverlening konden inwoners op afspraak terecht in het Stadhuis, daarnaast kon veel dienstverlening digitaal, telefonisch of via beeldbellen geregeld worden.
Er vonden 234 huwelijken plaats in 2020, dan zijn er 50 minder dan in 2019. Ook het aantal verhuizingen -binnen Deventer, vanuit een andere gemeente en vanuit het buitenland- lag lager: 12.403 in 2020 tegen 13.259 in 2019. Het aantal overlijdens bedroeg 1.242, dat zijn er 144 meer dan vorig jaar. Het aantal geboortes kwam uit op 1.582 en lag daarmee iets hoger (16) dan in 2019.
De voorbereidingen van de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart 2021 zijn direct na de zomer van 2020 gestart. Er zijn veel extra maatregelen i.v.m. corona: meer stembureaus, meer stembureauleden en er is veel meer verkiezingsmateriaal nodig dan anders. Dit vereist een zorgvuldige voorbereiding en maakt dit een veel groter project dan in andere verkiezingsjaren.
Deventer werkt met Apeldoorn, Brummen, Epe, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen samen in de Cleantech Regio. Samen met belangengroepen, maatschappelijke organisaties en private partijen bevorderen deze gemeenten een evenwichtige ontwikkeling van het gebied en een versterking van de kwaliteit van het vestigingsklimaat. Samen met ondernemers en het onderwijs heeft de Regio Stedendriehoek één gezamenlijke Agenda Cleantech Regio gemaakt. In de Agenda 2019-2023 is meer focus gelegd op de kerntaak belangenbehartiging, met name lobby naar het Rijk en Brussel is daarbij belangrijk. In 2020 is er verder hard gewerkt aan de Regio Deal, die in het voorjaar van 2020 door het Rijk aan de Cleantech Regio werd toegekend.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We werken aan partnerschappen
Het college heeft in het bestuursakkoord "Met lef en liefde voor Deventer" de ambitie neergezet om Deventer nadrukkelijker te tonen aan de buitenwereld en aan samenwerkingsverbanden in de regio. Dat kunnen we niet alleen. Daarom werken we samen met en ondernemen we lobbyactiviteiten vanuit Deventer richting provinciale, regionale, landelijke en Europese overheden en instanties, alsook richting werkgevers en ondernemerskoepels.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - We streven naar een (meer) participerende samenleving
We streven naar een (meer) participerende samenleving: We gaan uit van vertrouwen geven en krijgen. We zoeken samen naar de best mogelijke oplossingen met een intelligente mix van overheid, samenleving en markt. We zijn als overheid uitnodigend, stimulerend, faciliterend en geven ruimte aan initiatieven uit de samenleving. Zo streven we naar een groter draagvlak voor en hogere tevredenheid over de gemeente.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Inwoners zijn tevreden
Inwoners zijn tevreden: We zijn bereikbaar, in de breedste zin van het woord. Telefonisch, fysiek, online: de inwoner kan bij ons terecht en kiest daarin zelf zijn contactkanaal: omnichannel. We bieden moderne dienstverlening: persoonlijk, snel, op maat, digitaal. Met minder en betere regels. De openingstijden zijn ruim; hiermee sluiten we aan op het ritme van de stad. De tevredenheid voor eerstelijns klantcontact bedraagt minimaal een 8,0.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We treden op als één overheid, één gemeente
We treden op als één overheid, één gemeente: We werken samen; we zijn allemaal ‘van de gemeente’ en realiseren ons dat we samen verantwoordelijk zijn voor het imago van de gemeente. We gaan ervan uit dat inwoners zelf regie op hun leven willen voeren. Daar waar dat niet kan of lukt biedt de gemeente ondersteuning. We proberen klachten tot een minimum te beperken. Komen er toch klachten binnen, dan lossen we deze zo snel mogelijk op.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 7.081 | 7.087 | 6.922 | -164 |
Baten | 1.233 | 1.148 | 1.151 | 2 |
Voor resultaatbestemming | -5.847 | -5.938 | -5.771 | 167 |
Stortingen in reserves | 0 | 137 | 137 | 0 |
Puttingen uit reserves | 52 | 122 | 90 | -32 |
Na resultaatbestemming | -5.795 | -5.953 | -5.818 | 134 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Wijknummers | 33 | 33 | 0 |
Totaal | 33 | 33 | 0 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 134 |
Saldo budgetoverheveling | 0 |
Saldo na budgetoverheveling | 134 |
Toelichting op saldo na budgetoverheveling (voordeel €134.000)
Burgemeester en Wethouders (voordeel €100.000)
Het voordeel wordt veroorzaakt door lagere loonkosten van oud-wethouders (€70.000) en vrijval van een wethouders voorziening (€10.000). Het overige voordeel betreft een daling van kosten door corona zoals dienstreizen, representatie en opleidingen/trainingen (€20.000).
Raad (voordeel €84.000)
De accountantskosten zijn lager uitgevallen (€32.000). De focus van de accountant is verlegd naar interne controles. De werkzaamheden die specifiek betrekking hebben op de raad worden in 2021 uitgevoerd. Door Corona hebben er minder vergaderingen plaatsgevonden (€23.000). Het restant betreft lagere kosten rekenkamer en een teruggave fractievergoeding (Totaal €25.000).
Software Applicaties Burgerzaken (nadeel €50.000)
De kosten voor software applicaties voor Burgerzaken waren in 2020 hoger (€50.000) dan begroot, o.a. door aanpassingen aan de software voor de digitale geboorte-aangifte.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 298 | 298 | 298 | 0 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 362 | 410 | 410 | 0 |
Saldo | 65 | 112 | 112 | 0 |
Toelichting
Dit betreft de verhoging van de voorziening Wethouderspensioenen.
GR
GR Regio Stedendriehoek
GR
Vestigingsplaats: | Twello | ||
Website: | |||
Programma: | Burger en bestuur | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 24% | ||
Doel en openbaar belang: | Doelstelling van de Regio Stedendriehoek is het behartigen van de gemeenschappelijke en regionale belangen van de deelnemende gemeenten. En het samen met belangengroepen, maatschappelijke organisaties en private partijen bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling van het gebied van wonen, werken, bereikbaarheid en een versterking van het vestigingsklimaat in algemene zin. Een schone toekomst en een sterk vestigingsklimaat: dat zorgt voor welvaart en welzijn in onze regio. Vanuit deze gezamenlijke drijfveren werken overheden, ondernemers, onderwijs en onderzoek samen in en aan de Cleantech Regio. Er zijn geen gemeentelijke bevoegdheden overgedragen aan de regio | ||
Financieel risico: | Het weerstandsvermogen van de regio is niet groot maar toereikend. De financiële risico's zijn beperkt en er is geen lang vreemd vermogen aangetrokken. Mocht de regio onverhoopt niet aan haar verplichtingen kunnen voldoen, moet teruggevallen worden op deelnemende gemeenten. | ||
Toelichting: | Aan deze GR wordt deelgenomen door de gemeenten Apeldoorn, Deventer, Zutphen, Brummen, Epe, Lochem, Heerde en Voorst. De regio verdeelt de kosten over de deelnemende gemeenten via de verdeelsleutel “inwonertal”. Het Deventer aandeel in die kosten is ongeveer 24%. Wettelijk is geregeld dat de gemeenten bijspringen als de regio niet aan haar verplichtingen kan voldoen. Aan de GR nemen 8 gemeenten deel. | ||
Beleidsvoornemens: | De komende periode ligt prioriteit bij de realisatie van de Regiodeal en verder zijn de taken gebaseerd op "De Agenda Stedendriehoek 2019-2023".Daarnaast wordt uitdrukkelijk de samenwerking met partners uit bedrijfsleven, onderwijs en maatschappelijke organisaties gezocht. Samen is de nieuwe koers van de regio bepaald met daarin een belangrijke rol voor de stichting Strategische Board. Inmiddels is er gestart met het “Regionaal Perspectief 2030” waarin we in één overzicht het grotere verhaal te vertellen. Dat doen we met een tekening van de regio, waarin iedereen zich kan herkennen en die inspiratie biedt. Daarnaast komt er later dit jaar ook een uitvoerings- en investeringsplan. | ||
Contractwaarde 2020: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2020: | €220.850 | Realisatie bijdrage GR: | €259.458 |
Subsidie 2020: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2020: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €97.000 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen: | €1.566.000 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | €94.402 | €0 | €0 |
Bron: | Begroting | Begroting | Jaarrekening |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | |||
Garantie 31-12-2020: | |||
Lening 31-12-2020: |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Voortgangsrapportage Publieke Dienstverlening 2017-2018 | 1,8 Mb | Voortgangsrapportage Publieke Dienstverlening 2017-2018 + |
EU evaluatie en vooruitblik | 0,5 Mb | |
Kader subsidieverwerving | 0,4 Mb | |
Cleantech Regio | 0,1 Mb |