Het bestuursakkoord "Met lef & liefde voor Deventer" spreekt over grote kansen en uitdagingen op het gebied van werk, duurzaamheid, zorg, evenementen en samen leven. Dat vraagt om een organisatie die zich makkelijk organiseert rond deze opgaven. Een organisatie die goed functioneert, die zowel robuust is als wendbaar. Daarover gaat het programma Bedrijfsvoering.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. De rol die we daarbij innemen (faciliterend, regulerend, uitnodigend of handhavend) hangt af van het maatschappelijke vraagstuk. De organisatie kent een verdeling van taken en verantwoordelijkheden, maar treedt naar buiten toe als één geheel op. De organisatie is er op gericht een optimale connectie te maken met de buitenwereld. En zorgt ervoor dat maatschappelijke vraagstukken snel en effectief worden opgepakt.
We willen een organisatie zijn waar de medewerkers met trots en plezier werken. Dat doen we in duurzame huisvesting waarin gebouw en voorzieningen optimaal worden benut. In een organisatie waar integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. Waar we sturen op basis van vertrouwen: minder kaders, maar wel steviger en met korte beslislijnen. En volgens de kernwaarden zorgzaam, verantwoordelijk, open en durf.
Inwoners en ondernemers verwachten dat we onze informatievoorziening op orde hebben. Tot de basis daarvan behoort het borgen van privacy en informatieveiligheid. Ook vraagt dit om een gemeentelijke organisatie die datagedreven werkt.
Er is een sterke focus op de financiële soliditeit van de gemeente. Op www.hetgeldvan.deventer.nl zijn begroting en andere financiële stukken volledig digitaal beschikbaar. Besturen betekent vooraf kaderen, vervolgens het goede handelen en achteraf verantwoorden. De gemeente Deventer wil graag laten zien dat zij in control is. Zo verantwoorden we open en transparant aan onze inwoners wat we voor de gemeenschap hebben gedaan. Control is daarmee een essentieel onderdeel voor de gemeente om succesvol te zijn.
Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, gemeentelijke belastingen, ICT, facilitaire zaken en het inkoopadvies leveren we in dit verband vanuit de gemeente Deventer. Continu innoveren is op alle percelen het uitgangspunt.
Meer informatie
2020 in vogelvlucht
Het jaar 2020 wordt gekenmerkt door de maatregelen rond het coronavirus. Bijna letterlijk van de ene op de andere dag gingen we massaal over op thuiswerken en digitaal vergaderen. Het ziekteverzuim daalde flink, maar het thuiswerken doet een groot beroep op de veerkracht van de medewerkers door de vervagende grenzen tussen werk en privé en minder sociale contacten met collega’s.
Door nieuwe taken of regelingen zoals de Tozo hebben teams elkaar geholpen om deze snel tot uitvoering te brengen. Vooral in het begin van de pandemie vond er heel veel communicatie plaats naar de inwoners en ondernemers over maatregelen. Ook heeft corona veel creativiteit bij medewerkers losgemaakt. Door team Kennis&Verkenning is het corona-dashboard ontwikkeld, zodat het college en de vele crisisteams snel in- en overzicht hadden in de gevolgen van corona in Deventer.
In DOWR-verband zijn we in het 2e kwartaal van 2020 gestart met het project Toekomstgericht Werken. Er is een visie ontwikkeld op het werken ná corona. Deze grote ontwikkeling verandert het gebruik van werkplekken in het Stadhuis, ICT en ons gedrag (bricks, bytes, behaviour). In 2021 worden de scenario's verder uitgewerkt. Deze geven invulling aan de huidige behoefte aan meer flexibiliteit in de manier van werken.
DOWR
Op een aantal bedrijfsvoeringsonderdelen werken we als Deventer samen met de gemeenten Olst-Wijhe en Raalte: Facilitaire Zaken, Inkoop, DOWR-i, Financiële Administratie, Personeels- en Salarisadministratie en Belastingen. In de interne klanttevredenheidsonderzoeken hebben alle percelen hoger gescoord dan in het onderzoek dat in 2018 werd uitgevoerd.
Vrijwel iedere medewerker kon direct na de afgekondigde maatregelen rondom Covid-19 in maart 2020 vanuit huis zijn/haar werkzaamheden probleemloos voortzetten. Tegelijkertijd zijn de ICT-prestatieafspraken behaald en zijn een aantal majeure ICT-projecten gerealiseerd. Veel maatregelen zijn genomen om veilig te kunnen werken en met name om de 1,5 meter norm door te voeren in onze kantoren en vergaderruimten.
Team PSA voert de personeels- en salarisadministratie van de DOWR-gemeenten uit. In 2020 is het aanbestedingstraject van een HRM-systeem doorlopen. In 2021 vindt het implementatietraject plaats.
Door team Belastingen is begin 2020 met de gecombineerde aanslag een groot deel van de heffingen opgelegd. In de loop van het jaar volgden de rest van de aanslagen, in enkele gevallen aangepast obv de coronamaatregelen. De extra werkzaamheden ikv corona zijn opgevangen binnen het team. Nagenoeg alle woningen van de DOWR-gemeenten zijn omgezet van m3 naar m2. In 2021 zal voor het eerst gewaardeerd worden op basis van m2.
Voor burgers en bedrijven zijn het moeilijke tijden. De verwachting is dat het aantal faillissementen in 2021 fors gaat toenemen. De financiële consequenties hiervan zijn op dit moment nog niet te kwantificeren. Bij de start van de coronacrisis zijn de invorderingswerkzaamheden tijdelijk opgeschort. Daarnaast is aan ondernemers, zzp-ers en verenigingen de mogelijkheid geboden om bijzonder uitstel van betaling aan te vragen. Dit gold voor de aanslagen gemeentelijke belastingen, huurpenningen, erfpacht en leges. Van deze mogelijkheid is veel gebruik gemaakt. Als een betrokkene niet in staat bleek om het openstaande bedrag vóór eind september 2020 te betalen, konden ze zich melden voor een maatwerkafspraak.
Concernbrede aspecten
Leren en ontwikkelen
Door corona zijn er minder activiteiten uitgevoerd op het gebied van leren en ontwikkelen. Wel gingen veel trainingen in een andere vorm door, waaronder de verplichte her- en bijscholingen. De voorbereiding van de Omgevingswet is in 2020 verder voortgezet, daarnaast zijn we gestart met de voorbereiding van wetten als de Archiefwet 2021, de Wet Elektronische Publicaties, het tijdelijk Besluit Digitale Toegankelijkheid en de Wet Open Overheid.
Doorontwikkeling sturen en beheersen
De gemeente ontwikkelt zich door, ook op het gebied van sturing en beheersing van de organisatie. Wij bereiden de verplichte rechtmatigheidsverklaring voor die het college over het jaar 2021 voor het eerst moet afgeven en hebben 2020 gebruik als een proefjaar hiervoor.
Informatieveiligheid
Het jaar 2020 is een bijzonder jaar geweest. Door de coronacrisis heeft het thuiswerken een enorme lift gekregen. Hierdoor zijn er ook nieuwe dreigingen bijgekomen. Waar op kantoor de zaken goed op orde zijn, is er extra aandacht geweest voor het thuis omgaan met informatieveiligheid. In 2020 trof een citrix-aanval de gehele wereld. Door een veilige inrichting van onze ICT-infrastructuur hebben we deze aanval, in tegenstelling tot heel veel andere (overheids)organisaties, het hoofd kunnen bieden en hebben de medewerkers van de drie DOWR-organisaties hier geen hinder door ondervonden en veilig thuis kunnen doorwerken.
Privacy
In 2020 hebben de drie gemeentes in DOWR-verband de wens uitgesproken om de privacy aanpak waar mogelijk samen te doen. In dat kader hebben de gemeentes samen een Privacy Officer (PO) en een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aangesteld. Zij zullen in 2021 in DOWR-verband gaan opereren. Daarnaast zal privacy nog meer in samenhang met informatieveiligheid worden opgepakt, zodat de sturing op de raakvlakken tussen deze domeinen gezamenlijk kan plaatsvinden.
Overhead en VpB
Overhead en VpB
(bedragen x €1.000) | |||
---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening |
Overhead | 25.891 | 26.979 | 24.941 |
Volgens de BBV-regels is de definitie van overhead: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Door deze definitie te gebruiken kan een eenduidig inzicht worden gegeven in de kosten die direct zijn toe te rekenen aan bepaalde taakvelden. Vanaf 2017 wordt aangegeven welk bedrag dit in de gemeente betreft.
Het voordelig verschil tussen begroting en rekening na budgetoverheveling is met name een gevolg van minder uitgaven bij de teams Facilitaire Zaken, DOWR-i, en F&C.
(bedragen x €1.000) | |||
---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening |
Vennootschapsbelasting | 0 | 55 | 55 |
De Wet modernisering Vpb-plicht Overheidsondernemingen is per 1 januari 2016 in werking getreden. Voor verschillende activiteiten (o.a. gebiedsontwikkeling, parkeren) hebben wij onderzocht of er sprake is van winstoogmerk en (dus) van het drijven van een onderneming. Dat is niet het geval, waardoor hier geen aanvullende financiële consequenties in de vorm van Vpb afdracht voor de gemeente Deventer aan verbonden zijn.
De Belastingdienst heeft, op basis van de aangifte 2016 met daarop volgend verschillende vraag en antwoord sessies over reclame activiteiten, de gemeente Deventer in mei 2020 over de ‘winst’ op betreffende reclame activiteiten een aanslag vennootschapsbelasting opgelegd.
Op dit moment zijn de VNG en de Belastingdienst in gesprek over het aanhouden van bezwaren in afwachting van fiscaal juridische procedures die zijn gestart door verschillende andere gemeenten.
Ziekteverzuim
Ziekteverzuim
Het verzuimpercentage in 2020 bedroeg 4,32%. Dit is een daling ten opzichte van 2019. De daling is vooral te zien in het korte verzuim en in de meldingsfrequentie. Deze zijn bijna gehalveerd ten opzichte van 2019. De categorieën lang en zeer lang verzuim zijn nagenoeg gelijk gebleven.
Een mogelijke verklaring voor de daling in de meldingsfrequentie en kort verzuim is het thuiswerken. Medewerkers melden zich minder snel ziek, dan dat ze zouden doen wanneer er op kantoor wordt gewerkt.
De meldingsfrequentie is het aantal ziekmeldingen per jaar gedeeld door het totaal aantal medewerkers van de gemeente Deventer. Deze bedraagt 0,63 en ligt daarmee fors onder de norm van 1,1.
Jaar | Ziekteverzuim in % | Meldingsfrequentie |
---|---|---|
2017 | 4,77% | 0,84 |
2018 | 4,78% | 1,03 |
2019 | 5,42% | 1,00 |
2020 | 4,32% | 0,63 |
Inhuur
Inhuur
(bedragen x €1.000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Prognose | Realisatie | |||||
Soort inhuur | 2017 | 2018 | 2019 | Q3 2020 | 2020 | |
Inhuur vaste formatie | 1.204 | 1.685 | 1.703 | 2.606 | 2.518 | |
Inhuur extra capaciteit | 3.979 | 4.473 | 4.308 | 2.453 | 2.596 | |
Inhuur specifieke deskundigheid | 2.523 | 2.382 | 1.994 | 3.764 | 3.492 | |
Totaal | 7.706 | 8.540 | 8.005 | 8.823 | 8.606 |
De gerealiseerde inhuurkosten bedragen €8,6 miljoen. In de derde kwartaalrapportage werd een inhuurbedrag van €8,8 miljoen verwacht. De realisatie is iets lager dan de prognose, doordat inhuur soms later is gestart, waardoor kosten deels doorlopen naar 2021.
De inhuurkosten zijn €0,6 miljoen hoger dan in 2019. Belangrijkste oorzaak is de extra inhuur die benodigd was in verband met de effecten van de Corona-pandemie (ca. €0,5 miljoen).
Op de vaste formatie wordt ingehuurd voor moeilijk vervulbare vacatures, voor een flexibele schil bij wisselend projectaanbod en voor vervanging bij ziekte en zwangerschap. Inhuur op projecten betreft vooral ICT-projecten, fysieke projecten en beschermd wonen.
Formatie(ontwikkeling) en bezetting
Formatie(ontwikkeling) en bezetting
De formatie is in 2020 toegenomen met 26,68 fte. We zien de bezetting in 2020 stijgen met 9,78 fte. De belangrijkste oorzaak hiervan is het omzetten van inhuur naar vaste formatie, conform het beleid om te stoppen met payrolling. In totaal zijn in 2020 19 medewerkers (16,5 fte), die voorheen werden ingehuurd, in dienst van de gemeente gekomen.
Daarnaast is de formatie verhoogd doordat oudere medewerkers gebruik maken van het generatiepact. Bij diverse teams is de formatie uitgebreid door toegenomen werkzaamheden, waaronder contractmanagement, handhaving WMO, informatieveiligheid, backoffice parkeren, regie ondergrond en snippergroen.
Het aantal boventalligen is in 2020 gedaald van vijf naar drie medewerkers. Alle uitgestroomde boventalligen hebben binnen of buiten de gemeente ander werk gevonden. In 2020 waren er 59 stagiaires en afstudeerders actief in de organisatie.
LoonsomIn de begroting 2020 is rekening gehouden met een loonstijging van 2,75% ten opzichte van de bijgestelde begroting 2019. Hierbij is rekening gehouden met de CAO gemeenten 2020 en met stijging van de sociale lasten. In de eerste kwartaalrapportage 2020 is deze stijging met -0,3% bijgesteld.
De loonkosten, begroot op €56 miljoen, zijn met circa €2,5 miljoen lager uitgekomen op €53,5 miljoen. Belangrijkste oorzaak hiervan is de gemiddelde vacatureruimte van circa 30 fte. Met een gemiddelde loonsom van circa €75.000 kan hiermee circa €2,25 miljoen worden verklaard.
De overige verschillen worden verklaard door kortingen (ouderschap, zwangerschap, ziekte), toelagen (overwerk en onregelmatigheidstoeslag, beëindigingsvergoeding), incidentele beloningen en aan- en verkoop van verlof. Daarnaast heeft het verloop van personeel over het algemeen een verlagend effect op de loonsom. Vertrekkende medewerkers zitten veelal in de eindperiodiek van de loonschaal. De vrijval van loonsombudget door vacatures is in de meeste gevallen ingezet voor vervangende inhuur.
Formatie en bezetting
Jaar | Formatie op 31-12 | Bezetting op 31-12 | Vacatureruimte |
---|---|---|---|
2017 | 697,22 | 667,55 | 29,67 |
2018 | 680,29 | 654,20 | 25,98 |
2019 | 711,47 | 689,74 | 21,73 |
2020 | 733,57 | 705,39 | 28,18 |
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We werken datagedreven en met een eigentijdse informatievoorziening
We werken digitaal. We ontwikkelen ons naar een datagedreven organisatie. Met onze informatiehuishouding kunnen we efficiënt en integraal werken. Onze proces- en ICT-inrichting kan snel aangepast worden op nieuwe taken. Daarvoor maken we gebruik van technische mogelijkheden en innovaties.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We werken met hoofd, hart en handen voor Deventer
We zijn een lerende organisatie; hebben inzicht in ons succes én falen. Medewerkers hebben eigen regie en verantwoordelijkheid op hun loopbaan en mobiliteit. Onze organisatie kenmerkt zich door diversiteit. Onze proces en ICT-inrichting kan snel aangepast worden op nieuwe taken. Daarvoor maken we gebruik van de huidige en toekomstige innovaties en technische mogelijkheden, zoals Common Ground.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We zijn een flexibele en wendbare organisatie
Onze organisatie kenmerkt zich door diversiteit. We zijn een lerende organisatie, hebben inzicht in ons succes én falen. Medewerkers hebben eigen regie en verantwoordelijkheid op hun loopbaan en mobiliteit. We zijn een aantrekkelijke werkgever. We werken met vitale professionals in een eigentijdse, digitale en inclusieve werkomgeving. Daarmee zijn we open, verantwoordelijk, zorgzaam en met durf.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We hebben een solide bedrijfsvoering
We zijn financieel robuust en hebben een toegankelijke en betrouwbare informatievoorziening. We werken met vitale professionals in een eigentijdse werkomgeving. Daarmee zijn we slagvaardig, betrouwbaar en transparant.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
---|---|---|---|---|---|
1 | Bestuur en ondersteuning | Formatie | 7,26 | Fte per 1.000 inwonere | eigen gegevens |
2 | Bestuur en ondersteuning | Bezetting | 7,00 | Fte per 1.000 inwoners | eigen gegevens |
3 | Bestuur en ondersteuning | Apparaatskosten | 666,83 | Kosten per inwoner | eigen begroting |
4 | Bestuur en ondersteuning | Externe inhuur | 13,62 | Kosten inhuur externen als % van totale loonsom + kosten inhuur externen | eigen begroting |
5 | Bestuur en ondersteuning | Overhead kosten | 7,19 | % van totale lasten | eigen begroting |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 34.094 | 36.004 | 33.400 | -2.604 |
Baten | 8.203 | 9.025 | 8.459 | -566 |
Voor resultaatbestemming | -25.891 | -26.979 | -24.941 | 2.038 |
Stortingen in reserves | 1.042 | 1.588 | 1.655 | 67 |
Puttingen uit reserves | 979 | 1.844 | 1.480 | -363 |
Na resultaatbestemming | -25.954 | -26.724 | -25.116 | 1.608 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Toekomstvisie Deventer 2030 | 40 | 0 | -40 |
De 5 wetten | 46 | 0 | -46 |
Leren en Ontwikkelen | 370 | 0 | -370 |
Strategisch Communicatie Advies ivm Corona | 38 | 0 | -38 |
Informatie veiligheid | 234 | 0 | -234 |
Eenmalige projecten ICT | 709 | 705 | -3 |
Totaal | 1.437 | 705 | -731 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 1.608 |
Saldo budgetoverheveling | -731 |
Saldo na budgetoverheveling | 877 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (voordeel €877.000)
Facilitaire Zaken (voordeel €370.000)
Bij Facilitaire Zaken zien we een voordeel van €370.000. Het vele thuiswerken door corona heeft gezorgd voor een significant lager verbruik van o.a. warme dranken, catering, printkosten en frankeringskosten. Het overige voordeel wordt veroorzaakt door Biebquest en lagere personele lasten.
Communicatie (voordeel €100.000)
Door corona is er veel minder gebruik gemaakt van publicaties in het gebouw via beeldschermen (Narrow Casting). Ook zijn er minder kosten gemaakt voor publicaties in kranten.
DOWR-I (voordeel €273.000)
Het netto resultaat van DOWR-I over 2020 bedraagt €386.000, hiervan dragen we €76.630 af aan Raalte en €36.719 aan Olst-Wijhe. Het totaal netto resultaat (€386.000) bestaat uit een subsidie loonkosten (€90.000), doorbelasting personele inzet (€92.000), telefonie (€60.000), netwerk (€127.000), software applicaties (€177.000) en overschrijdingen op personele kosten en software infra (totaal -€160.000).
Overige voordelen (€130.000)
Overige voordelen zien we op bestuurssecretariaat (€50.000), team Finance&Control (€45.000) en op de DOWR-samenwerking Inkoop (€35.000).
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 1.876 | 1.246 | 1.277 | 32 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 4 | 4 |
Saldo | -1.876 | -1.246 | -1.273 | -27 |
Toelichting
Laptops
In 2020 was er t/m 3e kwartaal voor €60.000 aan laptops geïnvesteerd door DOWR-I. De gemeente Deventer heeft hier conform afspraak budget voor beschikbaar gesteld. Door het vele thuiswerken van alle medewerkers ontstond er in het 4e kwartaal een additionele vraag aan laptops. De directie heeft DOWR-I toen opdracht gegeven om deze laptops (à €119.000) te leveren. Om de dekking voor deze laptops op te lossen, dient een eerder doorgeschoven investeringsbudget naar 2021 voor zgn. thin clients voor het bedrag van (€119.000) teruggehaald te worden naar 2020.
Dit investeringsbudget moet in 2021 gecorrigeerd worden om de thin clients te kunnen vervangen. In de eerste weken van 2021 zijn er in opdracht van de directie nogmaals 49 laptops besteld, voor het bedrag van €49.000. Hiervoor dient er extra investeringsbudget vanuit de gemeente Deventer beschikbaar te worden gesteld.
In totaliteit moet er in 2021 voor de extra laptops €168.000 investeringsbudget beschikbaar komen.
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Arbeidsvoorwaardenregeling | ||
Beleidskader Informatieveiligheid DOWR 2017-2020 | 1,2 Mb | |
Beleidskader privacy en gegevensbescherming | 0,6 Mb | |
Geïntegreerd Uitvoeringsplan Informatieveiligheid 2017-2020 | 1,2 Mb | |
I-Visie DOWR 2018-2022 | 1,0 Mb |