Inleiding
Het verbindend kader sociaal domein is een ambitiedocument dat overzicht, planning en proces biedt voor de stappen die we samen met uw raad en maatschappelijke partners de komende jaren gaan zetten in het sociaal domein om de transformatie succesvol te maken. Na de transitiefase (implementatie wettelijke taken in het sociale domein vanaf 1 januari 2015), zetten we onze energie verder in op de transformatie:
Het is nodig om steeds te kunnen blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. |
---|
Verkenning
Projectnaam | Toegang Sociaal domein - Verkenning organisatie sociale teams | |||
Portefeuillehouder | College van B&W | |||
Rapportagedatum | 18 januari 2021 | |||
Basisinformatie Project | ||||
De vijf samenwerkingspartners (De Kern, MEE, Raster, Solis en de gemeente) hebben zich gezamenlijk ingezet voor de inhoudelijke doorontwikkeling van de sociale teams. Daarbij wordt ook al enige tijd gezocht naar de beste vorm voor de organisatie van de sociale teams. Gezocht is naar een vorm waarbij de sociale teams een zelfstandige organisatie vormen en de continuïteit voor inwoners en personeel is geborgd. Opdracht is om, na afweging van varianten, te komen tot een organisatie- en financieringsvorm voor sociale teams die voldoet aan de inhoudelijke doelstellingen, efficiënt en rechtmatig is. Een organisatie- en financieringsvorm die bovendien ook breder toepasbaar is en geschikt is voor de organisatie van andere gemeentelijke toegangen. In januari 2020 heeft het college de keus gemaakt om de sociale teams te ontvlechten in een toegangsgedeelte en een preventiegedeelte. Deze ontvlechting is per 1 januari 2021 een feit. | ||||
Besluitvorming | ||||
Recente relevante Raadsmededelingen: | ||||
Projectfase | Verkenningsfase | |||
Stand van zaken | ||||
Deelproject 2 bevindt zich in de verkenningsfase/ontwerpfase. Er is een rapportage verkenning organisatie sociale teams opgesteld op basis van een breed gedragen analyse van de huidige sociale teams in Deventer en bevindingen bij een aantal andere gemeenten. Op basis van deze rapportage heeft het college zijn voorkeur uitgesproken voor de variant waarbij de toegang van de Wmo bij de gemeente en de preventie bij externe partijen wordt belegd. Door scheiding aan te brengen tussen toegang en preventie zet je in op professionaliteit van de partijen. Deze voorkeursvariant is voor wensen en bedenkingen voorgelegd aan de raad en voor advies bij de ASDD. Het college heeft in januari 2020 besloten om de sociale teams daadwerkelijk te gaan splitsen. Er is een procesplan Ontvlechting en projectnotitie Inbedding toegang opgesteld. Deze plannen worden nu uitgevoerd. De definities en het definitief ontwerp worden de komende maanden uitgewerkt. De implementatie moet 1 januari 2021 plaatsvinden. Aan het einde van het eerste kwartaal 2021 zal gemeentebrede communicatie plaatsvinden. | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
---|---|---|---|---|
Het procesplan Ontvlechting en worden nu uitgevoerd. Het project inbedding Toegang is afgerond. Team Toegang Wmo is gepositioneerd binnen de gemeentelijke organisatie bij Publiekscontacten Zorg. | ||||
Financiën | Op koers | |||
Uitgangspunt is dat de nieuwe organisatie structureel budgettair neutraal is. Daarbij is wel aangegeven dat het risico bestaat op eenmalige frictiekosten. In de 1e kwartaalrapportage 2020 is daarvoor onder de risico’s het volgende opgenomen: Voor de eenmalige frictiekosten voor de inbedding van de toegang binnen de gemeente is budget nodig voor procesbegeleiding, onderzoek naar optimale formatie, opleiding van medewerkers en tijdelijk inhuur tijdens de overgangsperiode. Hiervoor is een bedrag van €300.000 in het weerstandsvermogen gereserveerd. Op basis van de besluitvorming over de ontvlechting en de uitgewerkte projectnotitie is voor deze eenmalige kosten formeel budget geregeld via de tweede kwartaalrapportage 2020 cq de begroting 2021. | ||||
Afwijking begroting? | Nee | |||
n.v.t. | ||||
Afwijking investering? | Nee | |||
n.v.t. | ||||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
n.v.t. | ||||
Risico's en kansen | ||||
Risico's en kansen? | Op koers | |||
Om het deelproject te realiseren moesten voldoende medewerkers zowel de toegang als de preventie kant bemensen. Intussen is de ontvlechting gerealiseerd en is zo’n 21 fte bij team toegang geland en is er zo’n 21 fte beschikbaar voor preventie. | ||||
Planning | ||||
Afwijking begroting? | Behoeft aandacht | |||
Implementatie van de ontvlechting en inbedding van de toegang moeten 1 januari 2021 geïmplementeerd zijn. De inbedding is gerealiseerd. Vanwege de coronamaatregelen is de ontvlechting eind eerste kwartaal 2021 gerealiseerd. | ||||
Afwijking totaalplanning? | Nee | |||
n.v.t. | ||||
Communicatie | ||||
Communicatie | Op koers | |||
De verschillende fasen in het onderzoek worden intern afgestemd met ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever. Daarnaast vindt afstemming plaats via het bestuurlijk overleg met de partners Sociale Teams. Tevens wordt de raad bijgepraat aan de hand van sociaal actueel en raadstafels. | ||||
Overige informatie | ||||
n.v.t. |
Transformatieopgave
Projectnaam | Toegang Sociaal domein - Transformatieopgave/Toegang | |||
Portefeuillehouder | College van B&W | |||
Rapportagedatum | 18 januari 2021 | |||
Basisinformatie Project | ||||
Voor de realisatie van het thema Toegang (“1 huishouden, 1 plan, 1 contactpersoon”) hebben we te maken met de volgende gemeentelijke loketten:
Toegang vanuit de inwoner gezien is: waar kan ik terecht met mijn vraag of zorgen? Hoe kan ik zaken regelen (ondersteuning, hulp, geld) of zelf regelen via buurthulp of vrijwilligers? Zoals hierboven aangegeven zijn er diverse plekken waar bewoners terecht kunnen en waar wordt bepaald of een inwoner recht heeft op voorzieningen/hulp/ (financiële) ondersteuning. Daarnaast hebben we op het gebied van jeugdzorg ook nog te maken met de toegang via de huisarts, medisch specialist en jeugdarts en Gecertificeerde Instellingen. Het organiseren van de toegang wordt in de aanbestedingswetgeving beschouwd als een overheidsopdracht waarbij zich het vraagstuk voordoet of op dit moment de toegang wel rechtmatig georganiseerd is. We geven thans aan een aantal gerichte partners in de stad subsidie om tot de organisatie van de toegang voor jeugdhulp (Team Toegang Jeugd), Wmo (sociale teams) te komen. We zitten in de verkenningsfase en er zijn 3 deelprojecten gestart:
| ||||
Besluitvorming | ||||
Als kader waarbinnen de transformatieopgave van de Toegang plaatsvindt is in december 2018 door het college het Verbindend Kader Sociaal Domein vastgesteld. Het Verbindend Kader Sociaal Domein is vervolgens met de raad in een aantal raadstafels besproken en is in het voorjaar 2019 voor kennisgeving aangenomen door de raad als routekaart voor het sociale domein. De planning van de (beleids)stukken in het sociaal domein wordt steeds geactualiseerd en bij de kwartaalrapportages aangeboden aan de raad. Deelproject 1: De kern van de procesaanpak zit in het organiseren van de menselijke maat, de inwoner aan zet. Inwoners doen namelijk van alles zelf en voor en met elkaar: ontmoeting, vereniging, een-op-een betrokkenheid. Vraag is hoe we dit als gemeente en partners verder kunnen faciliteren? En hoe sluit je aan bij deze initiatieven om mogelijke problemen vroeg te signaleren en te voorkomen? De interactie tussen gemeente en partner is een cruciale factor bij de stap van transitie naar transformatie. Inspelen op de veranderende samenleving is daarbij het uitgangspunt. Ook zullen we scherp monitoren aan welke knoppen we kunnen draaien om kosten en baten in evenwicht te brengen. Daarbij organiseren wij de verbinding tussen de vele partners die bij het transformatieproces betrokken zijn. Dat vraagt integraal denken. In de aanpak gaan we op zoek naar businesscases die concrete handvatten bieden om inzicht te geven in consequenties van keuzes. Ook gaan we op zoek naar goede ervaringen elders in het land en gaan we in gesprek met partners welke bijdragen zij kunnen leveren. Soms is dit concreet en soms is het uitproberen. We werken vanuit een procesaanpak waarmee het college in december 2019 heeft ingestemd en waar uitvoering aan wordt gegeven. | ||||
Projectfase | Verkenningsfase | |||
Stand van zaken | ||||
Deelproject 1 bevindt zich in de verkenningsfase. Vanuit de procesaanpak werken we aan de transformatieopgave (waarvan toegang onderdeel uitmaakt) en richten op de volgende acties: Actie 1: Focus in Wijken Actie 2: Preventie Actie 3: Buurthuis 2.0 Actie 4: Regie | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
---|---|---|---|---|
De verkenningsfase van deelproject 1 loopt volgens planning. | ||||
Financiën | Op koers | |||
Voor de procesaanpak Transformatie sociaal domein (waarvan Toegang onderdeel uitmaakt) zijn middelen opgenomen in de begroting. | ||||
Afwijking begroting? | Nee | |||
n.v.t. | ||||
Afwijking investering? | Nee | |||
n.v.t. | ||||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
n.v.t. | ||||
Risico's en kansen | ||||
Risico's en kansen? | Op koers | |||
Het belangrijkste risico in deze fase is dat er geen draagvlak is bij partners om met de transformatie aan de slag te gaan. De transformatie biedt daarentegen veel kansen om nog beter in te kunnen spelen op de veranderende samenleving. En met de procesaanpak creeren we een proces waarin we samen met partners gaan optrekken en concrete activiteiten gaan ontplooien. | ||||
Planning | ||||
Afwijking begroting? | Op koers | |||
De acties die we uitvoeren in de Transformatie sociaal domein (oa Toegang) nemen we op in de tijdsbalk die onderdeel vormt van het Verbindend Kader Sociaal Domein. | ||||
Afwijking totaalplanning? | Nee | |||
n.v.t. | ||||
Communicatie | ||||
Communicatie | Op koers | |||
Communicatie en het betrekken van de samenleving maken onderdeel uit van het procesplan. | ||||
Overige informatie | ||||
n.v.t. |
Doorontwikkeling team toegang Jeugd
Projectnaam | Toegang Sociaal domein - Doorontwikkeling team Toegang Jeugd | |||
Portefeuillehouder | College van B&W | |||
Rapportagedatum | 18 januari 2021 | |||
Basisinformatie Project | ||||
De gemeente Deventer heeft in samenwerking met maatschappelijke partners uit de gemeente de toegang tot jeugdhulp belegd bij Team Toegang Jeugd (voorheen Team Gezinscoaches). De samenwerking tussen de gemeente en de samenwerkende partijen is geformaliseerd door middel van subsidies. Door medewerkers met verschillende achtergronden/vakgebieden samen te voegen, is een toegang met brede expertise op het gebied van jeugdigen ontstaan. Echter, nu bijna 6 jaar later is er een juridische noodzaak en inhoudelijke wens (en kans) om de toegang door te ontwikkelen. Enerzijds gaat het hier, net als bij de sociale teams, om de rechtmatigheid van de gemeentelijke subsidie die wordt gebruikt om wettelijke taken in de toegang te organiseren. Anderzijds gaat het om inhoudelijke aandachtspunten c.q. doorontwikkelpunten: moederorganisaties zijn meer op afstand komen te staan en werkgever-werknemersrelatie is praktisch en gevoelsmatig veranderd. De grondslag waarop de toegang in 2015 is georganiseerd, heeft zijn inhoudelijke betekenis verloren. Een duidelijk verschil met deelproject 2 (sociale teams) is dat het in dit deelproject niet gaat over het opnieuw inrichten van taken. Bij jeugd bestaat reeds een scheiding tussen toegangs- en preventietaken. | ||||
Besluitvorming | ||||
Projectfase | Initiatiefase | |||
Stand van zaken | ||||
Het plan van aanpak voor het onderzoek naar rechtmatigheid (opdracht 1) en inhoudelijke doorontwikkeling (opdracht 2) is op 9 februari 2021 vastgesteld in het college. Tevens is de raad geïnformeerd met een raadsmededeling. De projectleiders starten met de uitvoering van beide opdrachten. | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
---|---|---|---|---|
Op 9 februari is het plan van aanpak voor de uitvoering van beide opdrachten, inclusief dekking van kosten vastgesteld in het college. | ||||
Financiën | Op koers | |||
Op 9 februari is het plan van aanpak voor de uitvoering van beide opdrachten, inclusief dekking van kosten vastgesteld in het college. Uitgangspunt is dat het in dienst nemen van medewerkers | ||||
Afwijking begroting? | ||||
nvt | ||||
Afwijking investering? | ||||
nvt | ||||
Afwijking exploitatie? | ||||
nvt | ||||
Risico's en kansen | ||||
Risico's en kansen? | Op koers | |||
Er bestaat een risico dat medewerkers bij hun moederorganisatie willen blijven werken en niet over willen naar de gemeente. Deze signalen zijn er echter nog niet. | ||||
Planning | ||||
Afwijking begroting? | Op koers | |||
In juni volgt een terugkoppeling met het resultaat van deelopdracht 1 en 2. Doel is om inbedding van Team Toegang Jeugd per 1 januari 2022 gerealiseerd te hebben. Het tijdspad is ambitieus, maar lijkt tot nu toe haalbaar. | ||||
Afwijking totaalplanning? | Nee | |||
Communicatie | ||||
Communicatie | Op koers | |||
Op verschillende momenten in het project vindt afstemming plaats met ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever, uitvoerend medewerkers en hun moederorganisaties, teammanager toegang en interne vakspecialisten op het gebied van HR, huisvesting/faciliteit, ICT, communicatie en financiën. De raad zal op nader te bepalen momenten worden bijgepraat. | ||||
Overige informatie | ||||
nvt |