Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
We gaan verder met het transformeren in het sociale domein om de passende ondersteuning aan onze inwoners en begeleiding naar werk ook op de langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Deventer mag trots zijn op hoe we sinds de decentralisaties invulling hebben gegeven aan de uitvoering van de taken in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet. We blijven investeren in preventie en onze sociale infrastructuur, zorgen ervoor dat onze toegangen hun werk goed kunnen blijven doen, onderzoeken of innovatie en andere vormen van ondersteuning en begeleiding naar werk betere resultaten bieden en monitoren zodat we waar nodig kunnen bijsturen. Deze investering aan de voorkant is financieel vertaald als een besparing in de begroting van de WMO. In 2020 gaan we uit van een besparing van €250.000 in de (decentralisatie) uitgaven die oploopt naar €750.000 in 2022.
Meer informatie
2020 in vogelvlucht
Aan de ambitie dat in de Deventer samenleving iedereen naar vermogen meedoet, mensen versterken zichzelf, doen iets voor een ander of voor de stad, wordt in het programma Meedoen vanuit verschillende beleidsinvalhoeken invulling gegeven.
Gevolgen corona
Het afgelopen jaar is maar weer gebleken hoe belangrijk het is dat iedereen naar vermogen meedoet en mensen iets doen voor een ander. Al vanaf dag één van de lockdown in maart ontstonden er vele tientallen vrijwilligers initiatieven om medewerkers in de zorg te steunen, maar zeker ook de kwetsbare mensen die thuis opgesloten zaten. Van het koken en thuisbezorgen van eten tot het opstarten van telefonische hulplijnen, van het uitdelen van laptops aan ouderen tot het digitaal verzorgen van bewegingslessen. Wekelijks ontvingen we vanuit Deventer Doet en Raster overzichten van wat er zoal gebeurde in de wijken. Dat waren indrukwekkende lijsten!
Tevens zijn er webinars georganiseerd om signalen rondom eenzaamheid met elkaar te bespreken en tot een gezamenlijke coalitie één tegen eenzaamheid te komen.
De dagbesteding en begeleiding heeft noodgedwongen een aantal maanden stil gelegen, maar ook op afstand zorgden de zorgaanbieders er voor dat men in contact bleef met de bewoners. Ook de medewerkers van het sociaal team zorgden die eerste maanden dat op afstand de gesprekken doorliepen en daar waar extra zorgen waren is extra contact gelegd.
Veel initiatieven die onder andere vanuit de Meedoenregeling een subsidie ontvangen hebben hun oorspronkelijk beoogde activiteiten niet kunnen uitvoeren, maar hebben op diverse creatieve manieren andersoortige activiteiten georganiseerd.
WijDeventer heeft noodgedwongen haar grote publiekscampagne in september in verkleinde vorm uit moeten voeren.
Wmo, preventie
In 2020 is er een hernieuwd Wmo beleidskader opgesteld. Hierbij is o.a. invulling gegeven aan de wens tot een goede sociale wijk infrastructuur. De samenhang en samenwerking tussen algemene voorzieningen en gerichte ondersteuning heeft hierin een verbeterde plek krijgen. De Raad stelt begin 2021 het definitieve kader vast.
Binnen het samenwerkingsverband Salland United is een regiovisie Midden IJssel opgesteld. Om zorg en ondersteuning in de toekomst van goede kwaliteit, toegankelijk en betaalbaar te houden, is een transformatie nodig. Die moet zowel landelijk als regionaal plaatsvinden. Voor ons staat de gezondheid en vitaliteit van de inwoners van de regio Midden-IJssel daarbij centraal. De regiovisie beschrijft de gezamenlijke ambitie en vormt het uitgangspunt voor een nog betere samenwerking in de regio. Er zijn een vijftal pijlers geformuleerd waarbij nadrukkelijk er voor gekozen is om te starten met de pijler preventie.
Vanaf 1 juli zijn we, na een aanbestedingsprocedure, gestart met een tweetal bedrijven die de levering van hulpmiddelen gaan verzorgen.
Na een verkenning naar welke organisatie- en financieringsvorm voor Sociale Teams voldoet aan de inhoudelijke doelstellingen en tegelijkertijd efficiënt en rechtmatig is, is in juni besloten tot een ontvlechting van de sociale teams. Vanaf dat moment is gewerkt aan een ontvlechting per 1 januari 2021 waarbij de toegang bij de gemeente komt en preventie door de vier partners wordt uitgevoerd.
Om een goede sociale infrastructuur in de wijken te behouden is binnen het sociaal domein een start gemaakt met het opstellen van een beleidskader 'Naar een goede voorziening in de buurt.'
Diversiteit, inclusie
In juli 2020 heeft de werkgroep Diversiteit (bestaande uit vertegenwoordigers van het Etty Hillseum Centrum, het COC, het Meldpunt Discriminatie Deventer, een medewerker van het sociaal team vanuit Raster en een onafhankelijk voorzitter), het advies 'Deventer samen in vrijheid en gelijkwaardigheid' opgeleverd. Hierin worden aanbevelingen gedaan om tot een actief en gezamenlijk diversiteits- en inclusiebeleid in Deventer partnerschap te komen. Door middel van een Deventer Inclusie Deal zetten organisaties, instellingen en bedrijven zich gezamenlijk actief in op diversiteitsbeleid. In 2020 is een nadere verkenning uitgevoerd naar hoe dit vorm kan krijgen en zijn ambassadeurs vanuit diverse organisaties gestart.
Op 7 april 2020 is de Inclusie Agenda Deventer 2020-2024 vastgesteld. Naast Fooruit en de Deventer Sportploeg heeft ook Stichting Kunstcircuit Deventer zich bij onze aanpak aangesloten en zal haar steentje bijdragen aan de bewustwording op gebied van inclusie. Voor diversiteit en inclusie is een gezamenlijke structuur opgezet om onze partners in de gemeente éénduidig te betrekken bij
ons plan.
De ondertekening van het manifest ‘Iedereen doet mee!’, is een belangrijk onderdeel. Helaas kon de ondertekening hiervan niet doorgaan in 2020. We zetten specifiek in op de pijlers Sport & Bewegen, Cultuur en Fysiek.
Laaggeletterdheid
Het aantal laaggeletterden in Nederland ligt al jarenlang op circa 2,5 miljoen. Ondanks veel inzet en landelijke bekendheid lukt het mondjesmaat om het aantal terug te dringen. De landelijke bestuursafspraken tussen het Rijk en de VNG evenals het Regionale Aanvalsplan Laaggeletterdheid vormen het kader voor een lokaal aanvalsplan laaggeletterdheid. Het Aanvalsplan Laaggeletterdheid 2021-2025 is opgesteld en kan rekenen op draagvlak bij de Openbare Bibliotheek, Toptaal (aanbieder volwasseneducatie), Raster (welzijn en kinderopvang), Stichting Lezen en Schrijven, Deventer Werktalent en de non-formele taalaanbieders (vrijwilligersinitiatieven).
Sport
In het vierde kwartaal is het tweede concept beleidskader Samen sporten maakt sterk 2020-2030 vastgesteld. De Raad heeft hierbij ingestemd om scenario 5 nader uit te werken. Scenario 5 is een combinatie van scenario 1 en 4. Scenario 1 is de huidige situatie handhaven waarbij accommodaties efficiënter en effectiever ingericht worden waar mogelijk. Scenario 4 is een uiteindelijke situatie waarbij alle accommodaties voor binnen- en buitensport op een aantal locaties (vooralsnog uitgegaan van 6) worden gecentraliseerd. Scenario 5 houdt in dat op het moment dat er initiatieven zijn om dan de mogelijkheid van centraliseren op te pakken.
In 2020 zijn ook definitief afspraken gemaakt over de inzet van combinatiefunctionarissen. Met de inzet van combinatiefuncties wordt een bijdrage geleverd aan het bereiken van onze ambities vanuit de beleidsterreinen sport en cultuur. Vanuit sport en cultuur mét een brug naar onderwijs, gezondheid, zorg, welzijn wordt een bijdrage geleverd aan het vergroten van de deelname van kwetsbare jeugd aan sport-, beweeg en -cultuuractiviteiten. De combinatiefunctionaris (24 fte) maakt sport(verenigingen) en cultuur toegankelijk voor kwetsbare inwoners, zodat alle Deventenaren zichzelf optimaal mogen en kunnen ontwikkelen.
Tevens is er een lokaal sportakkoord gesloten. Hierbij hebben diverse verenigingen en organisaties gekozen voor het uitwerken van drie thema's: sport & zorg, sport & onderwijs, sport & bedrijfsleven.
Beschermd wonen, maatschappelijke opvang
Het college heeft besloten om over te gaan tot een grootschalige renovatie van Polstraat 8-10 ten behoeve van de maatschappelijke opvang. Het raadsbesluit hierover is uiteindelijk begin 2021 genomen.
Tevens zijn voorbereidingen getroffen op het rijks voornemen om de rijksmiddelen beschermd wonen per 1-1-2022 te objectiveren én gelijktijdig door te decentraliseren naar alle gemeenten. Alle gemeenten in de regio Midden-IJssel hebben aangegeven ook vanaf 1-1-2022 regionaal met de bestaande gemeenten te willen blijven samenwerken ten aanzien van beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingsbeleid en de oggz.
Meedoen
De huidige 'Nadere subsidieregels Meedoen; sociale activiteiten, vrijwilligersorganisaties, (sport)verenigingen, buurthuizen en speeltuinverenigingen' (subsidieregels Meedoen) zijn geactualiseerd. De aangepaste regeling biedt nu ook de mogelijkheid om activiteiten gericht op het bestrijden van eenzaamheid onder ouderen en het bevorderen van de gezondheid van de bewoners binnen de gemeente Deventer te subsidiëren.
Tot slot is ook vanuit Meedoen een start gemaakt met de voorbereidingen op de Wet inburgering die per 1 januari 2022 naar verwachting in werking treedt.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Schuldhulpverlening
Iedere inwoner met een laag (besteedbaar) inkomen of schulden weet welke ondersteuning de gemeente kan bieden en ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Op basis van de huidige cijfers wordt deze prestatie praktisch gerealiseerd. Op dit moment zijn de gevolgen van de crisis nog onduidelijk tav de haalbaarheid van deze prestatie.Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Als gevolg van de coronacrisis en de andere vormen van werken kan deze prestatie in 2020 niet meer worden gerealiseerd. De doorlooptijd is vooralsnog met bijna 8% gedaald tov 2019.Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Eén gezin, één plan, één regisseur
De toegang waar een bewoner zich voor een eerste keer meldt, draagt verantwoordelijkheid voor het uitgangspunt één gezin, één plan, één regisseur.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Deze manier van werken wordt niet zodanig geregistreerd dat het % exact bevestigd kan worden.Doelstelling - Een Positieve gezondheid
Positieve gezondheid is de kapstok voor alle preventie activiteiten die in Deventer worden neergezet.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Op basis van ons tweejaarlijks bewonersonderzoek (begin 2020) komt het gemiddelde percentage uit op 57%. Dit percentage uit het bewonersonderzoek is gebaseerd op de doelgroep van 18 jaar en ouder. In het onderzoek van de GGD, waarop de 60% is gebaseerd, is de doelgroep van 19 jaar en ouder ondervraagd. (18 jaar is vaak de leeftijd van start nieuwe opleiding waardoor sporten op laag pitje of oriëntatie op (nieuwe) sport)Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Op basis van onze meest recente bewonersonderzoek komt dit uit op 35%. Gezien de vele activiteiten rondom de coronacrisis is de verwachting dat het daadwerkelijke percentage hoger ligt.Historie
Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
tijdelijke vertraging ivm corona. Laatste kwartaal moeten nog ongeveer 24 statushouders geplaatst worden. De mutatiegraad is op dit moment erg laag en het segment waarin woningen gezocht wordt, wordt door meedere doelgroepen aangesproken. Verwachting is dat we prestatie dit jaar niet volledig halen.Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
met de nieuwe coronamaatregelen is de verwachting dat dit in 2020 niet meer gehaald wordt. Vooralsnog is er uitstel vanuit Zonmw tot juli 2021.Doelstelling - Sluitend vangnet regionale zorgvoorzieningen
Maatwerk II: We organiseren een sluitend vangnet van (regionale) zorgvoorzieningen voor kwetsbare inwoners en zetten voor deze doelgroep maximaal in op het mogelijk maken van zelfstandig wonen en participeren in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
met de nieuwe coronamaatregelen is de verwachting dat dit in 2020 niet meer gehaald wordt. Vooralsnog is er uitstel vanuit Zonmw tot juli 2021.Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
De woningcorporaties hebben aangegeven dat ze waarschijnlijk niet alle aanvragen een woning kunnen bieden in 2020. De lage mutatiegraad speelt hierbij een belangrijke rol. Tevens wordt ook gekeken naar een goede balans in de wijken.Historie
Doelstelling - Passende ondersteuning
Maatwerk: Voor iedere bewoner die onvoldoende in staat is zijn/haar eigen ondersteuning te regelen is er een passende ondersteuning.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Onze vraagstelling in het bewonersonderzoek is anders geformuleerd. 38% van de mantelzorgers kent het steunpuntmantelzorgers blijkt uit het bewonersonderzoek.Historie
Historie
Historie
Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
---|---|---|---|---|---|
20 | Sport, cultuur en recreatie | Niet sporters | 45,50 | % | RIVM |
31 | Sociaal domein | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO | 740,00 | Aantal per 10.000 inwoners | GMSD |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 85.135 | 94.212 | 82.829 | -11.383 |
Baten | 4.251 | 5.052 | 5.251 | 199 |
Voor resultaatbestemming | -80.884 | -89.159 | -77.577 | 11.582 |
Stortingen in reserves | 1.165 | 1.779 | 6.923 | 5.144 |
Puttingen uit reserves | 2.564 | 8.259 | 6.319 | -1.940 |
Na resultaatbestemming | -79.485 | -82.679 | -78.181 | 4.498 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Voorbereidingsbudget Sporthal Marke Zuid | 40 | 0 | -40 |
Tijdelijke projecten Jeugd | 1.123 | 823 | -300 |
Nieuwe wet inburgering | 199 | 0 | -199 |
Sociale Cohesie Binnenstad | 18 | 18 | 0 |
Transformatiebudget sociaal domein | 253 | 253 | 0 |
Bed, Bad Brood | 130 | 68 | -62 |
Werkbudget Asielinstroom | 567 | 430 | -137 |
Inhuur Buurtwerk | 19 | 0 | -19 |
Ontwikkeling toegang | 74 | 0 | -74 |
Transitiebudget verbinding partners | 71 | 0 | -71 |
Implementatie applicatie sociaal domein | 339 | 339 | 0 |
Administrateur BAD | 17 | 0 | -17 |
Brede aanpak dak- en thuisloosheid | 149 | 0 | -149 |
Startimpuls regionaal plan ZonMW, BW-MO | 50 | 50 | 0 |
Trainingsplan ZonMW | 14 | 14 | 0 |
Integrale behandeling en begeleiding ZonMW | 59 | 59 | 0 |
Stelpost renovatie Polstraat 8-10 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 3.121 | 2.054 | -1.067 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 4.498 |
Saldo budgetoverheveling | -1.067 |
Saldo na budgetoverheveling | 3.431 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (voordeel €3.431.000)
Sportaccommodaties (voordeel €71.000)
Het voordeel op Sport komt met name doordat een aantal stelposten niet benut hoefden te worden (voordeel €49.000)
Samenkracht (voordeel €405.000)
Op Samenkracht is er sprake van een onderbesteding. Deze onderbesteding zit met name in de volgende onderdelen; onderbesteding innovatie WMO
(€50.000), lager gebruik Meedoenbudget (€30.000), onderbesteding preventie Jeugd (€172.000) en een lager gebruik kinderopvang (€132.000). Bij de eerste
twee punten zien we een directe relatie met de Corona crisis. Innovatie die al in gang was gezet, is doorgelopen maar er zijn geen nieuwe aanvragen
ontvangen.
Lagere kosten bij de kinderopvang worden verklaard door minder gebruik van de regeling SMI (sociaal medische indicaties) als gevolg van Corona.
Onderbesteding bij diverse subsidies voor jongeren heeft te maken met Corona waardoor er minder jongerenactiviteiten zijn aangevraagd en gedaan.
Daarnaast zijn er (gesubsidieerde) begeleidingstrajecten van jongeren door een zorgaanbieder verplaatst naar de kostensoort jeugdzorg.
Nabetalingen decembercirculaire (nadeel €137.000)
Het budget is overgeheveld en wordt gestort in de reserve nieuwkomers. Het nadeel wordt gedekt door een hogere bijdrage vanuit de decembercirculaire voor Faciliteitenbesluit Opvangcentra.
Hulpmiddelen (voordeel €326.000 minus €101.000 korting decembercirculaire)
In de decembercirculaire 2020 is het rijksbudget met €101.000 gekort, omdat uit nacalculatie van het Rijk bleek dat te weinig geld was overgeheveld naar de Wlz. Deze korting staat op programma Algemene Middelen, omdat mutaties uit de decembercirculaire niet meer in de begroting kunnen worden gewijzigd.
Na aftrek van de korting resteert een voordeel van €226.000. In de eerste helft 2020 zijn minder hulpmiddelen verstrekt dan gebruikelijk. Naast Corona lijkt ook mee te spelen dat vanaf 1 juli 2020 het nieuwe contract is ingegaan. In de tweede helft 2020 zien we een toename van de kosten voor koop en onderhoud van hulpmiddelen. Bij de 3e kwartaalrapportage was nog niet in te schatten hoe de kosten zich zouden ontwikkelen na ingang van het nieuwe contract.
WMO dienstverlening (voordeel €997.000)
De uitgaven WMO dienstverlening (persoonlijke ondersteuning, dagbesteding en hulp bij het huishouden) zijn significant lager dan begroot.
Over de gehele linie zien we dat de kosten (als gevolg van Corona) teruglopen terwijl we in de 3e kwartaalrapportage rekening hielden met een stabilisatie.
Vraagafhankelijk Vervoer (voordeel €450.000)
Als gevolg van Corona ligt het volume van het vraagafhankelijk vervoer fors lager dan andere jaren. In de jaarrekening van PlusOV is rekening gehouden met compensatie van meerkosten en niet gereden ritten. Ondanks deze compensatie zijn de vervoer- en organisatiekosten €450.000 lager dan begroot in 2020.
Volksgezondheid (voordeel €126.000)
Op Volksgezondheid zien we een onderbesteding die vooral komt doordat de GGD in dit hectische jaar haar capaciteit niet heeft kunnen inzetten op het uitvoeren van inspecties kinderopvang.
Schuldhulpverlening (Nadeel €119.000)
Diverse opbrengsten met betrekking tot schuldhulpverlening zijn in de realisatie lager dan begroot. Dit leidt tot een nadeel van €97.000, waarvan de belangrijkste een lagere opbrengsten WSNP en budgetbeheer. De daling in inkomsten is met name een gevolg van het teruglopen van het aantal aanvragen voor schuldhulpverlening (een landelijke ontwikkeling sinds de start van de corona maatregelen). Tevens wordt er een dotatie gedaan in de voorziening dubieuze debiteuren ad €39.000.
Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang BW-MO regionaal (neutraal)
Het resultaat op Beschermd wonen bedraagt circa €5 miljoen. Dit voordeel ontstaat voornamelijk doordat niet het volledig budget is vertaald naar subsidie afspraken met de aanbieders voor zorg in natura en er tevens sprake is van onder realisatie op deze subsidieafspraken (€4.075.000 V). Bij de mei circulaire is de rijksbijdrage verhoogd met €691.000. Tevens is er een voordeel op de PGB’s van €256.000.
Het onderdeel maatschappelijke opvang en OGGZ heeft een voordelig resultaat van €995.000. Het overgrote deel hiervan is ontstaan door de corona compensatie ad €871.000 die is toegevoegd aan de rijksbijdrage Maatschappelijke opvang en OGGZ. Daarnaast is het bezwaarschrift voor de afrekening medische heroïne verstrekking 2019 toegekend, dit leidt tot een voordeel van €195.000. Het totaal voorlopig resultaat Beschermd wonen en maatschappelijke bedraagt €6,2 miljoen. Hiervan wordt, conform regionale afspraken, €4.609.000 toegevoegd aan de regionale reserve beschermd wonen en maatschappelijke opvang als voordelig resultaat t.o.v. de ontvangen rijksbijdrage.
Het restant van €1,6 miljoen betreft voor €1,1 miljoen het Deventer aandeel van de vrijval vanuit de regionale reserve. €510.000 betreft een correctie op de toevoeging aan de regionale reserve beschermd wonen en maatschappelijke opvang. In 2019 is abusievelijk het aandeel Maatschappelijke opvang en OGGZ dat wordt gedekt ten laste van de algemene middelen meegenomen in het resultaat voor de regionale taken en toegevoegd aan de regionale reserve. Dit wordt in 2020 gecorrigeerd en valt hiermee vrij naar de lokale (algemene) middelen. Per saldo is het resultaat m.b.t. de regionale taak hiermee neutraal
Lokaal: beschermd wonen en maatschappelijke opvang (voordeel €1,28 miljoen)
De hierboven genoemde correctie uit 2019 leidt tot een voordeel van €510.000. Verder is er over het jaar 2020 een voordeel van €560.000 op dezelfde wijze meegenomen in het aandeel van Maatschappelijke opvang en OGGZ gedekt ten laste van de algemene middelen. Dit deel komt ook ten gunste van de algemene middelen.
Op de reguliere begroting lokale activiteiten BW-MO is er een voordeel van €90.000. Dit betreft een eenmalig voordeel. In september 2019 is een extra subsidie aan Vriendendiensten verstrekt die voor de periode september 2019 t/m december 2020 geldt. Vanaf 2021 maakt deze subsidie weer onderdeel uit van de reguliere jaarafspraken met Vriendendiensten.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 0 | 41 | 41 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | 0 | 37 | 37 |
Saldo | 0 | 0 | -4 | -4 |
Toelichting
Betreft voorziening dubieuze debiteuren van het BAD.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 2.704 | 1.135 | -1.569 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 258 | 96 | -162 |
Saldo | 0 | -2.446 | -1.039 | 1.407 |
Toelichting
Het netto-resultaat is €1.407.000 voordelig.
Hiervan wordt voor €1.352.000 aan restant-kredieten overgeheveld naar 2021 t.w.:
- Renovatie Bierstraat 52 (€873.000);
- Renovatie Polstraat 8-10 (-€68.000);
- Luchtbehandelingssysteem Fermerie (€140.000);
- Renovatie Kleedkamers Kon.UD (€146.000);
- Veldverlichting trainingsveld Kon.UD (€50.000);
- Veldverlichting Honk-en softbalver. de Eagles (€143.000);
- Veldverlichting training DVV Go Ahead (amateurs) (€50.000);
- Veldverlichting 2e veld PickWick Players (€17.000).
De renovatie van Walhalla, Achter de Muren Zandpoort 20 is gereed met een voordelig resultaat van €54.000.
GR
GR Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9 % | ||
Doel en openbaar belang: | Beschermen en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Daarbij richt de GGD zich op het verminderen van ongelijkheid in de kans op goede gezondheid onder inwoners.GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland.Samenwerking in de regio IJsselland door uitvoering van de Wet publieke gezondheid en richt zich op jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, monitoring van gezondheid en advies over gezondheidszorg aan gemeenten, zorg voor publieke gezondheid bij crisis en rampen. Volgens de wet moeten GGD' en dezelfde gebiedsindeling bevatten als de gemeenten die samen de Veiligheidsregio vormen. | ||
Financieel risico: | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. In 2019 is de notitie Risicomanagement en weerstandsvermogen geactualiseerd.Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de gemeente Deventer klein. Risico's voor de GGD zijn o.a. faillissement van toeleveranciers, claims, extra inzet medewerkers bij uitbraak infectieziekte en boventallig personeel bij beëindiging of afnemende activiteiten.Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Het weerstandsvermogen is met een ratio van 1,4 goed. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland en het beschikbare weerstandsvermogen is het risico voor de gemeente Deventer klein. | ||
Toelichting: | In totaal nemen 11 gemeenten deel aan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD IJsselland. Elke gemeente heeft 1 stem. De zeggenschap in de GGD is daarmee afgerond 9%. Het financieel belang van Deventer in de GGD is echter 18,3%. | ||
Beleidsvoornemens: | In de raadstafel van 11 maart 2020 is de gemeenteraad door de GGD geïnformeerd over de verwachte ontwikkelingen in 2021. Ook in 2021 wordt uitvoering gegeven aan de Agenda Publieke gezondheid “Beweging vanuit eigen regie” van de 11 gemeenten in IJsselland. De uitwerking vindt plaats in vijf programmalijnen: “Versterken Publieke Gezondheid”, “Jeugd en Kansrijke start”, “Psychische Gezondheid”, “Gezonde leefomgeving” en “Gezond ouder worden”.Bij de begroting 2021, opgesteld in april 2020, is benoemd dat de Coronapandemie van ongekende omvang is. In komende bestuursrapportages zal de GGD de consequenties hiervan meenemen.In de ontwikkelingenbrief 2022 schrijft de GGD dat er de komende tijd nog veel onderzoek wordt gedaan naar de impact van de Coronapandemie op de samenleving. Naast alles wat er nodig is om het coronavirus te bestrijden, zijn er ook onomkeerbare ontwikkelingen in gang gezet. Dit betekent ook dat we op een andere manier zullen kijken naar en denken over gezondheid. | ||
Contractwaarde 2020: | €118.000 | Realisatie contractwaarde: | €57.000 |
Bijdrage GR 2020: | €3.493.000 | Realisatie bijdrage GR: | €3.483.000 |
Subsidie 2020: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2020: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €2.423.000 | €1.422.000 | €1.418.000 |
Vreemd vermogen: | €8.824.000 | €8.094.000 | €8.038.000 |
Resultaat: | -€1.055.000 | €0 | €0 |
Bron: | Begroting | Begroting | Jaarrekening |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | |||
Garantie 31-12-2020: | |||
Lening 31-12-2020: |
GR Vervoerscentrale Stedendriehoek
GR
Vestigingsplaats: | Lochem | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 11 % | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio Stedendriehoek om ervoor te kunnen zorgen dat inwoners in staat zijn om zich, naast het openbaar vervoer, zelfstandig en tegen een redelijk tarief te verplaatsen met een vorm van aanvullend openbaar vervoer of via het doelgroepenvervoer. | ||
Financieel risico: | In de begroting staan de financiële risico's vermeld. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten voor gemeenten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om die risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten daarvoor betalen. Met één vervoerder is er nog een geschil over de afrekening van de vervoerskosten 2018/2019. De vervoerder heeft een claim ingediend en PlusOV heeft daarop een tegenvordering ingediend. Het risico bestaat dat PlusOV een door de rechter nader vast te stellen bedrag moet betalen aan de vervoerder. Tevens bestaat het (positieve) risico dat de vervoerder een door de rechter nader vast te stellen bedrag aan PlusOV moet betalen. De verwachting is dat de rechtbank hierover in de zomer 2021 een uitspraak doet.Per 1 augustus 2019 maken drie gemeenten, waaronder Deventer, geen gebruik meer van het routegebonden vervoer via PlusOV. In januari 2020 is er met de deelnemende gemeenten overeenstemming bereikt over de daaruit voortvloeiende uittredingskosten. Tegelijkertijd is besloten om circa €700.000 te storten in de bestemmingsreserve optimalisatiekosten, bedoeld voor knelpunten in de efficiency en voor verbetermaatregelen voor het vervoer van PlusOV. Een deel van de uittredesom is in 2020 betaald en het restant zal Deventer conform vastgesteld schema in 2022 uitbetalen. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | In 2020 waren het verbeteren van de dienstverlening en het reduceren van kosten met behoud van kwaliteit de belangrijkste uitdagingen. Verschillende projecten hiervoor zijn in 2020 afgerond, ondanks de coronamaatregelen. De komende jaren staan in het teken van het verder verlagen van de organisatie- en vervoerskosten, waarbij in 2021 de focus komt te liggen op het vraagafhankelijk vervoer. Twee grote aanbestedingen vormen hiervoor de basis. De eerste is een nieuw planningssysteem voor het vraagafhankelijk vervoer. De tweede aanbesteding betreft de inkoop van taxicapaciteit in het vraagafhankelijk vervoer. | ||
Contractwaarde 2020: | €1.298.408 | Realisatie contractwaarde: | €1.063.276 |
Bijdrage GR 2020: | €439.952 | Realisatie bijdrage GR: | €378.131 |
Subsidie 2020: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2020: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €460.890 | €600.920 | €350.920 |
Vreemd vermogen: | €4.124.281 | €3.300.000 | €3.600.000 |
Resultaat: | €312.185 | €300.000 | €250.000 |
Bron: | Begroting | Begroting | Jaarrekening |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | |||
Garantie 31-12-2020: | |||
Lening 31-12-2020: |
NV
NV Sportbedrijf Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 100% | ||
Doel en openbaar belang: | Stichten, beheren, exploiteren en in stand houden van binnensportaccommodaties (De Scheg, Borgelerbad, sporthallen/gymzalen). | ||
Financieel risico: | Op basis van een risicoscan is het benodigd weerstand vermogen voor de NV vastgesteld. Als subsidieverstrekker zorgt de gemeente voor een stuk borging van de continuïteit van deze vennootschap. Een substantieel ander deel zal van de gebruikers (opbrengsten) moeten blijven komen. Dat was, is en blijft een risico voor dergelijke voorzieningen en het is voor de vennootschap een uitdaging om te blijven zorgen voor een aantrekkelijk aanbod tegen marktconforme / concurrerende prijzen in het belang van het op niveau houden van het gebruik. De jaarrekening 2019 laat een weerstandvermogen van €988.667 zien. Het beoogd benodigd weerstandvermogen (vastgesteld op €656.000) is daarmee gerealiseerd. In 2020 wordt wederom een risicoscan uitgevoerd en op basis daarvan wordt het benodigd weerstandvermogen geactualiseerd. In die actuele risicoscan zal ook het minimaal benodigde en beschikbaar te houden liquidatiesaldo een plaats moeten krijgen. Constatering is dat het liquiditeitssaldo van het sportbedrijf in de jaarrekening 2019 zeer marginaal is (€249.000). Wegens de financiële effecten van coronamaatregelen is het liquiditeitssaldo eind 2020 maar net positief gebleven en ook voor 2021 ziet het er niet positief uit. De eerder begrote toename van het liquiditeitssaldo naar €1,1 miljoen in 2023 zal daardoor niet worden gerealiseerd. De actuele risicoscan en actueel te maken benodigd weerstandsvermogen zal t.z.t. met de gemeenteraad worden gedeeld. Effect van de coronamaatregelen (sluiting) is dat over 2020 een financieel nadeel van €150.000 is opgetreden waarvoor de gemeente een aanvullende financiële bijdrage heeft verstrekt. Ook in 2021 zal beroep op de gemeente worden gedaan is de verwachting indien de rijksbijdrage voor corona-effecten ontoereikend zal blijken te zijn. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | Eind 2019 is de strategische visie High Five 2020 van de NV Sportbedrijf Deventer geactualiseerd. Aanleiding voor het vervroegd actualiseren van de strategische visie is het nieuwe Meedoen Sportbeleid 2020-2030 “Samen sporten maakt sterk”, Het Nationaal Sportakkoord, de Toekomstverkenning sport (vanuit het Sociaal Cultureel Planbureau en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). | ||
Contractwaarde 2020: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2020: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2020: | €4.120.00 (excl BTW) | Realisatie subsidie: | €4.270.000 |
Dividend 2020: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €988.667 | €988.667 | €601.000 |
Vreemd vermogen: | €17.571.450 | €18.584.648 | Niet bekend |
Resultaat: | €300.357 | €0 | -€387.000 |
Bron: | Prognose | Prognose | Jaarrekening |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | €90.756 (€0) | ||
Garantie 31-12-2020: | €1.394.324 | ||
Lening 31-12-2020: | €13.589.050 |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Sport en Accommodatiebeleid 2020-2030 | 0,6 Mb | |
Regionaal actieplan Maatschappelijke opvang 2017-2022 | 0,5 Mb | |
Regiovisie Maatschappelijke opvang 2017-2022 | 0,5 Mb | |
Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022 | 1,0 Mb | |
Beleidsplan Vrijwilligers en mantelzorgers 2017-2020 | 0,5 Mb |