Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
We gaan verder met het transformeren in het sociale domein om de passende ondersteuning aan onze inwoners en begeleiding naar werk ook op de langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Deventer mag trots zijn op hoe we sinds de decentralisaties invulling hebben gegeven aan de uitvoering van de taken in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet. We blijven investeren in preventie en onze sociale infrastructuur, zorgen ervoor dat onze toegangen hun werk goed kunnen blijven doen, onderzoeken of innovatie en andere vormen van ondersteuning en begeleiding naar werk betere resultaten bieden en monitoren zodat we waar nodig kunnen bijsturen.
Meer informatie
2020 in vogelvlucht
Het doel van de Participatiewet is om meer mensen, ook mensen met een arbeidsbeperking, aan de slag te krijgen. Afgeleid daarvan is voor de gemeente het doel dat elke inwoner naar vermogen participeert op de arbeidsmarkt.
De coronacrisis heeft grote invloed gehad op de uitvoering van de participatiewet.
- Ter compensatie van de consequenties van de lockdown is door het kabinet de tozo geïntroduceerd. Ruim 1500 ondernemers hebben in Deventer Tozo 1 aangevraagd voor levensonderhoud of bedrijfskapitaal of beiden. Tozo 2 is bijgesteld met een partnertoets waardoor fors minder mensen een beroep konden doen. Om problemen te voorkomen hebben we in de zomer een enquête uitgezet onder de hulpbehoevende ondernemers en is op basis van de uitkomsten voortvarend gestart met het bieden van hulp aan deze ondernemers. Het BAD heeft hierop voorgesorteerd door extra medewerkers te scholen voor ondersteuning aan ondernemers.
- KonnecteD heeft in de zomer de dienstverlening weer opgepakt. Mensen werden weer geplaatst op openstaande vacatures, mensen met loonkostensubsidie werden zoveel mogelijk begeleid op hun bestaande werkplek en de dienstverlening van de WSW is ook weer opgestart. Dit heeft ertoe geleid dat ondanks de vele maatregelen de doelstellingen zijn gerealiseerd en dus ook de kwetsbare groepen aan het werk zijn gebleven en de stijging van het aantal uitkeringsgerechtigden beperkt is gebleven.
- Het aantal mensen dat door de coronacrisis een beroep moest doen op de hulp van de voedselbank is toegenomen met 15%. De voedselbank is er in geslaagd de uitgifte van voedselpakketten elke week te continueren. Stichting Leergeld heeft vele extra laptops beschikbaar gesteld aan de minima huishoudens die nood gedwongen over moesten gaan op het digitale onderwijs. In 2020 hebben we tot slot aan alle minima huishoudens wasbare mondkapjes verstrekt.
In 2020 is de implementatie van inzet op maat afgerond en is de beoogde dienstverlening vertaald in verschillende digitale concepten. Hierin zijn de lessen van het experimenteren met de bijstand meegenomen.
In 2020 is ook het ondernemingsplan KonnecteD vastgesteld en zijn nieuwe werkleerroutes opgestart (waaronder ict en logistiek).
Afgelopen jaar hebben we ook weer het Zomerpretpakket samenwerking met Stichting Leergeld en de Voedselbank beschikbaar gesteld voor de kinderen vanuit het kansen voor kinderen budget. Op meerdere scholen is extra ondersteuning geboden in het kader van het bevorderen van de kansengelijkheid.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inkomensvoorziening
Iedereen die kan werken, moet werken en voor mensen die niet kunnen werken bieden wij een vangnet (een uitkering).
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Bij de definitieve vaststelling van de buig budgetten 2020 is ook een verwachte stijging van het aantal uitkeringsgerechtigden opgenomen. Men verwacht een stijging van 5,1%. Wij volgen altijd de landelijke verwachting.Historie
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Op basis van de huidige aantallen wordt de doelstelling wel gehaald. We weten niet hoe groot de doelgroep zal stijgen in het laatste kwartaal en of dus ook de verwachte percentages waar gemaakt kunnen worden.Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Agv de corona kunnen er geen huisbezoeken worden uitgevoerd wat consequenties heeft voor de uitvoering van de poortwachtersfunctie.Uitkeringen waarover twijfel bestaat worden voorlopig toegekend. Wij verkennen nu op welke wijze wel een vorm van poortwachter uitgevoerd kan worden.Doelstelling - Participeren naar vermogen
We stimuleren alle uitkeringsgerechtigden om te participeren naar vermogen.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Door de coronacrisis ligt dit volledig stil. We hebben immers de opdracht om zoveel mogelijk thuis te zijn. Dit geldt ook voor de uitkeringsgerechtigden.Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Door de coronacrisis ligt dit volledig stil. We hebben immers de opdracht om zoveel mogelijk thuis te zijn. Dit geldt ook voor de uitkeringsgerechtigden.Doelstelling - één gezin, één plan, één regisseur
Voor iedere bewoner met problemen op twee of meer terreinen (werk, inkomen, zorg en jeugd) draagt de toegang verantwoordelijkheid voor het uitgangspunt één huishouden, één plan, één regisseur.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Toegangsgesprek wordt nu uitgevoerd door Inkomensondersteuning.Historie
Doelstelling - Arbeidsmarkt
Wij brengen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Op basis van de huidige cijfers zal de uitstroom door werk en/of studie ongeveer 250 zijn. Het is echter nog te vroeg om dit echt te bepalen. In meerdere lokale en regionale verbanden worden momenteel de plannen afgerond om zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen. Het financieel effect van het achterblijven van de uitstroom is opgenomen in de ontwikkeling van het bestand.Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
De afgelopen 6 maanden is het aantal jongeren in de bijstand fors gestegen. De verwachting is wel dat deze groep direct weer geplaatst wordt zodra het kan.Historie
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Het aantal parttimers is de afgelopen 2 maanden gehalveerd. Het is nog te vroeg om een realistische nieuwe prestatie te formuleren.Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
---|---|---|---|---|---|
20 | Sociaal domein | Banen | 823,90 | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 64 jaar | LISA |
26 | Sociaal domein | Netto arbeidsparticipatie | 69,30 | % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking | CBS |
26 | Sociaal domein | Werkloze jongeren | 3,00 | % 16 t/m 22 jarigen | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel (2015) |
27 | Sociaal domein | Personen met een bijstandsuitkering | 56,45 | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
28 | Sociaal domein | Aantal re-integratievoorzieningen | 25,10 | Aantal per 1.000 inwoners. 15-74 jaar | CBS |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 71.641 | 89.942 | 86.959 | -2.983 |
Baten | 41.844 | 56.135 | 55.195 | -940 |
Voor resultaatbestemming | -29.796 | -33.808 | -31.764 | 2.043 |
Stortingen in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
Puttingen uit reserves | 86 | 3.867 | 3.597 | -270 |
Na resultaatbestemming | -29.710 | -29.941 | -28.168 | 1.773 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Kansen voor Kinderen | 40 | 40 | 0 |
Project Deltaview | 50 | 50 | 0 |
Kwijtschelding kredieten | 60 | 60 | 0 |
Project Inzet op Maat | 120 | 120 | 0 |
Totaal | 270 | 270 | 0 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 1.773 |
Saldo budgetoverheveling | 0 |
Saldo na budgetoverheveling | 1.773 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (voordeel €1.773.000)
Minimabeleid (voordeel €315.000)
Dit voordeel betreft voornamelijk een onderbesteding op de bijzondere bijstand. Circa €95.000 hiervan betreft de lasten voor beschermingsbewind. Daarnaast is vooral minder aanvullende bijstand voor jongeren tot 21 jaar verstrekt en bijzonder bijstand voor woninginrichting. In 2021 wordt het nieuwe beleid voor minima en schuldhulpverlening opgesteld, inclusief een evaluatie van voorgaande jaren. De analyse van de bestedingen bijzondere bijstand wordt daarin meegenomen.
Bijstand (voordeel €55.000)
Het gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden is met 2718 bijna gelijk aan de bijgestelde raming van 2730 in de derde kwartaalrapportage. Het gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden is iets lager dan geraamd, de kosten voor de loonkostensubsidie zijn €105.000 hoger dan begroot. Door de diverse kleine voor- en nadelen waardoor er per saldo een voordeel van €55.000 resteert ten opzichte van de begroting.
TOZO uitvoeringskosten (voordeel €1.288.000)
Voor de uitvoering van de Tozo wordt per genomen besluit levensonderhoud €450,00 beschikbaar gesteld en per genomen besluit krediet €800,00. Op basis van het aantal besluiten levensonderhoud (2600) en het aantal besluiten bedrijfskredieten (366) verwachten wij €1.463.000 als vergoeding. In 2020 is voor
€175.000 extern personeel ingehuurd. De afrekening geschiedt op basis van de SISA (juli 2021).
Re-integratie (voordeel €105.000)
Dit wordt veroorzaakt door de bonus van beschut werk (€105.000) en diverse kleine voor- en nadelen.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | 0 | 151 | 151 |
Saldo | 0 | 0 | 151 | 151 |
Toelichting
Dit betreft de herwaardering van de dubieuze debiteuren BBZ (€131.000) en de herwaardering dubieuze debiteuren bijstandsvorderingen (€20.000).
GR
GR Bedrijfsvoeringsorganisatie Sallcon (KonnecteD)
GR
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 50% | ||
Doel en openbaar belang: | Werkvoorziening voor mensen met een arbeidshandicap, re-integratie van werklozen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Begeleider en bemiddelaar bij gesubsidieerde arbeid. | ||
Financieel risico: | Door de afbouw van de rijksbijdrage WSW worden in de eerste jaren van het meerjarenperspectief exploitatieverliezen geleden die met inzet van reserves (GR en BV tezamen) tot en met 2029 kunnen worden afgedekt. Prognose is dat vanaf 2025 positieve resultaten kunnen worden gerealiseerd.Specifiek risico is de financiële effecten op de exploitatie wegens coronamaatregelen. In 2020 was het netto financieel effect daarvan , na rijksbijdrage, beperkt. | ||
Toelichting: | Sallcon GR is een GR bedrijfsvoeringorganisatie van de gemeenten Deventer en Olst-Wijhe. De GR heeft haar bedrijfsmatige activiteiten in haar 100% dochteronderneming KonnecteD BV belegd. Naast de gebruikelijke bedrijfsvoering risico’s kent dit bedrijf een bijzonder financieel risico. Dat is het risico wegens de Rijks bezuiniging op de sociale werkvoorziening en de invoering van de Participatiewet. KonnecteD (GR en BV tezamen) heeft vrij beschikbaar weerstandsvermogen van €11,3 miljoen, dat kan worden ingezet voor dekking van de nadelige exploitatieresultaten die met name het gevolg zijn van Rijkskortingen. De GR-Sallcon is 100% aandeelhouder van KonnecteD BV. De deelnemende gemeenten Olst-Wijhe en Deventer hebben in die zin geen rechtstreekse deelneming in KonnecteD BV.De gepresenteerde financiële gegevens bestaan uit een optelling van het eigen- en vreemd vermogen van Sallcon GR en KonnecteD BV tezamen. Daarnaast zijn de exploitatieresultaten van KonnecteD BV gepresenteerd. Sallcon GR heeft immers bedrijfsmatige activiteiten in KonnecteD BV belegd. | ||
Beleidsvoornemens: | KonnecteD BV is een netwerkwerkorganisatie met een toekomstbestendige werkleersetting en heeft de aansluiting op en met de arbeidsmarkt. De belangrijkste uitdaging voor de toekomst is het creëren van voldoende werkgelegenheid voor bestaande en nieuwe doelgroepen. KonnecteD heeft in 2020 een nieuw Ondernemingsplan vastgesteld met bijpassende meerjarige begroting waarin is opgenomen dat het bedrijf verder zal transformeren van een klassiek SW – bedrijf (de instroom in de SW is gestopt) naar modern Werkleerbedrijf voor het uitvoeren van de Participatiewet. Dit vraagt investeringen in nieuwe Werk-Leer Routes voor nieuwe instroom vanuit de Participatiewet en de arbeidstoekomst voor de huidige SW populatie kan daarmee beter worden geborgd. Daarover is de raad met een raadsmededeling in 2020 geïnformeerd. | ||
Contractwaarde 2020: | €4.880.000 | Realisatie contractwaarde: | €4.800.760 |
Bijdrage GR 2020: | €58.500 | Realisatie bijdrage GR: | €58.500 |
Subsidie 2020: | €17.350.140 | Realisatie subsidie: | |
Dividend 2020: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €18.775.000 | €17.236.000 | €15.893.000 |
Vreemd vermogen: | €8.956.000 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | -€620.000 | -€1.539.000 | -€1.337.000 |
Bron: | Begroting | Begroting | Jaarrekening |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | |||
Garantie 31-12-2020: | |||
Lening 31-12-2020: |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening 2017 - 2020 | 1,5 Mb | |
Bedrijfsplan Konnected | 1,1 Mb | |
Beleidsdocument Sallcon | 0,2 Mb | |
Beleidskader Iedereen Actief! 2015 | 0,6 Mb | |
Herstructureringsplan SW 2014-2020 | 0,6 Mb |