In de begroting van 2020 kwamen de beleidsvoornemens aan bod. Hoe is dat beleid vervolgens uitgevoerd? En met welke financiële consequenties? Daarop geeft de paragraaf Financiering antwoord. Om een goede vergelijking te kunnen maken tussen de voornemens en uitvoering van het beleid, zijn de opzet en inhoud van deze paragraaf in de begroting en het jaarverslag identiek.
Belangrijkste ontwikkelingen
- Er zijn geen kasgeldleningen aangetrokken;
- Er is één kortlopende lening verstrekt in de vorm van een overbruggingskrediet van €0,91 miljoen aan de NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer;
- Er zijn geen langlopende geldleningen aangetrokken. In 2020 zijn de langlopende geldleningen afgelost met €37,1 miljoen;
- Er is een lange termijn lening verstrekt van €0,6 miljoen met een rente percentage van 2,2% aan de Stichting Mimik;
- Er is een lange termijn lening verstrekt van €1,15 miljoen met een rente percentage van 2,2% aan de NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer;
- Er is een lange termijn lening verstrekt van €1,35 miljoen met een rente percentage van 2,2% aan Enexis Holding NV;
- Er is een lange termijn lening verstrekt van €0,55 miljoen met een rente percentage van 2,2% aan de NV Sportbedrijf Deventer;
- Er heeft een wijziging van de leningovereenkomst met Go Ahead Eagles plaatsgevonden. De rente was 4,0% en is omgezet naar 2,2%. De hoofdsom is verlaagd van €6 miljoen naar €4,4 miljoen.
- De gemeente Deventer heeft kennisgenomen van het bestaan van een aantal obligaties die in het bezit zijn van de gemeente Deventer. Het betreft hier obligaties die zijn uitgegeven door de Nederlandse staat en een historie kennen die in ieder geval teruggaat tot 1920. De obligaties vertegenwoordigen een nominale waarde van circa € 240.000 euro. Omdat deze obligaties in 2019 nog niet op de balans werden vermeld, zorgen deze voor een eenmalig voordeel ter hoogte van dit bedrag.
Belangrijkste conclusies
- Het werkelijk renteresultaat is afgerond €0,01 miljoen lager dan het begrote renteresultaat;
- De kasgeldlimiet is in heel 2020 niet overschreden;
- We hebben ruimschoots voldaan aan de renterisiconorm;
- De rente grondexploitatie was begroot op 2,20%; de werkelijke rente grond exploitatie heeft bedragen 2,22%;
- De geraamde omslagrente van 2,2% is op rekeningbasis ook toegepast omdat de werkelijke rentelasten die aan de taakvelden hadden moeten worden doorbelast fors binnen de afwijkingsnorm liggen van de toegerekende rentelasten aan de activa. Een verplichte correctie geldt bij een afwijking van meer dan 25%;
- Er was een onderschrijding van het EMU saldo. Dit werd voornamelijk veroorzaakt doordat tegenover hoge investeringen een fors hogere post verkoopopbrengsten uit verkoop van grond staat en er sprake is van lagere uitgaven inzake grondaankopen en bouw- en woonrijp maken.
Het beheersen van financiële risico’s is een belangrijke opgave voor de gemeente. Daarom is de gemeente wettelijk verplicht een financieel statuut (treasurystatuut) te hebben. Dit is een regeling voor het sturen en beheersen van geldstromen, met alle risico’s die hieraan verbonden zijn. De gemeente controleert haar financiën nauwlettend en legt daarover verantwoording af. Ook dit is een wettelijke verplichting. Die verantwoording komt onder meer terug in de begroting en de jaarrekening.
Het treasurystatuut is in de tweede helft van 2016 geactualiseerd en werd in 2017 door de gemeenteraad vastgesteld. Belangrijke punten uit het statuut:
- Het beleid van de gemeente is erop gericht dat er altijd voldoende financiële middelen beschikbaar zijn;
- Het aangaan en het verstrekken van leningen is alleen toegestaan als het geld wordt ingezet voor de publieke taak van de gemeente. Aan de leningen liggen verstandige besluiten ten grondslag. De leningen zijn niet gericht op het genereren van winst door het nemen van overmatige risico’s;
- Uitzettingen (beleggingen) vinden alleen plaats bij Nederlandse overheidsinstellingen of financiële instellingen met een kredietwaardigheid van een AA-rating. De ratings worden afgegeven door een rating agency;
- Bij het aantrekken / uitzetten van financiën wordt een offerte gevraagd bij ten minste 2 financiële instellingen.
Het Treasurystatuut zal In 2021 worden geactualiseerd.
Interne ontwikkelingen
Rentebeleid
Het beleid van gemeente is gericht op het aantrekken van nieuwe leningen met een totale gemiddelde looptijd van 10 jaar. Verder willen we optimaal gebruiken van de kasgeldlimiet van €31 miljoen. Dat zijn de hoofdlijnen van het financieringsbeleid van de gemeente die in 2014 door de raad zijn vastgesteld in de rentenotitie.
Het beleid wordt de komende jaren voortgezet, rekening houdend met de financieringsbehoefte en rentevisie.
Externe ontwikkelingen
Wet Houdbare Overheidsfinanciën (HOF)
Europese eisen en afspraken voor het terugdringen van het begrotingstekort en de staatsschuld vormen de basis van de wet HOF. Voor de collectieve sector als geheel mag het structurele tekort maximaal 0,5% zijn van het Bruto Binnenlands Product (BBP). Dit heet het EMU saldo. De overheidsschuld mag niet hoger zijn dan 60% BBP. Omdat lagere overheden bijdragen aan het begrotingstekort van de collectieve sector, bepaalt het wetsvoorstel dat ook de decentrale overheden zich moeten houden aan de doelstellingen uit het aangescherpte Stabiliteits- en Groeipact. De wet HOF is in december 2013 aangenomen.
In 2015 is er een wetswijziging vastgesteld. Het aanvankelijke sanctiemechanisme is vervangen door een correctiemechanisme. Dit laatste mechanisme treedt alleen in werking als de macronorm voor het EMU-saldo van de decentrale overheden structureel wordt overschreden. Dat wil zeggen dat er sprake is van een meerjarige overschrijding van het collectieve aandeel in het EMU-saldo van de decentrale overheden gezamenlijk.
Schatkistbankieren
In december 2013 is het zogenoemde schatkistbankieren ingevoerd. Dit betekent dat de gemeente wettelijk verplicht is om tijdelijk overtollige middelen (liquiditeitsoverschotten) die boven een wettelijk geregeld saldo uitkomen, moet stallen bij het Rijk. Voor de gemeente Deventer geldt dat het saldo vanaf €2,2 miljoen automatisch wordt afgeroomd. Ook is het mogelijk om overtollige middelen te beleggen bij andere overheden zoals gemeenten, provincies en waterschappen. De hoofdreden van deze verplichting is om het EMU saldo op Rijksniveau terug te dringen. Een bijkomende reden is dat gemeenten (en andere lagere overheden) op deze wijze geen risico’s lopen op hun uitgezette gelden.
Het drempelbedrag schatkistbankieren bedraagt voor 2020 €2.757.870 en moet per kwartaal worden geplaatst tegenover het gemiddeld op dag basis buiten ’s Rijks schatkist gehouden middelen. Dus tegenover het gemiddelde van alle gemeentelijke bankrekeningen.
Het drempelbedrag met betrekking tot schatkistbankieren is in het 1ste kwartaal nog overschreden. Vanaf het 2de tot en met het 4de kwartaal niet meer. Hier staan overigens geen sancties tegenover. De overschrijding kent een 3-tal oorzaken.
- De gemeente Deventer beheert de bankrekening BNG Belastingen DOWR. Hierop worden alle belastingopbrengsten van de 3 gemeenten verantwoord. Het aandeel belastingopbrengsten hierin is op jaarbasis 68%. De overschrijding van het drempelbedrag exclusief het aandeel Raalte en Olst/Wijhe (in totaal 32%) geeft het volgende resultaat:
| ||||
---|---|---|---|---|
1e kwartaal | 2e kwartaal | 3e kwartaal | 4e kwartaal | |
Op dagbasis buiten 's Rijks schatkist gehouden middelen | 4.116 | 2.296 | 1.886 | 1.850 |
Drempelbedrag | 2.758 | 2.758 | 2.758 | 2.758 |
Totaal | -1.358 | 462 | 872 | 908 |
- De DOWR FA heeft in 2020 periodiek voorschotten (71 in totaal) overgemaakt aan alle 3 gemeenten inzake deze belasting opbrengsten inclusief een afrekening 2019 die is betaald in januari 2020. Dit bedraagt in totaal ruim €72,4 miljoen. Het gemiddelde banksaldo bedraagt over 2020 €0,76 miljoen. Naar aanleiding van de analyse schatkistbankieren 2019 is in 2020 het besluit genomen om de bevoorschotting al te verhogen van 38 naar 71 keer per jaar; zowel de frequentie alsook de hoogte van het voorschotbedrag is nu goed bijgesteld om aan de norm voor schatkistbankieren te kunnen voldoen.
- Op 1 bankrekening van de Budget Advies Dienst heeft in 2020 een gemiddeld saldo gestaan van €0,54 miljoen. In 2019 heeft het gemiddelde saldo van deze rekening €1,2 miljoen bedragen; naar aanleiding van de analyse in 2020 is afgesproken dat er periodiek afroming moet plaatsvinden naar de BNG hoofdrekening.
Aan de hand van deze acties, genoemd onder punt 2 en 3, is de verwachting voor 2021 dat alle kwartalen binnen de limiet van schatkistbankieren zal worden gewerkt.
Financieringsbeleid gemeente Deventer
Het financieringsbeleid van de gemeente gaat uit van integrale financiering. Voor investeringen wordt een gemiddelde rente gebruikt. Dit heet omslagrente. In 2020 bedroeg de omslagrente 2,2%. De rente grondexploitatie werd voor 2020 geraamd op 2,2%. Het werkelijk rente percentage grondbedrijf 2020 is bepaald op 2,22%.
De renteomslag is berekend op de wijze zoals beschreven in de notitie Rente 2017 die vanaf het begrotingsjaar 2018 verplicht is en de rente grondexploitatie is berekend conform notitie grondexploitatie 2016. Beide notities zijn kaders volgens het Besluit begroting en verantwoording (BBV). Deze percentages worden in beginsel zowel in de begroting als in de jaarrekening gebruikt tenzij er sprake is van een relatief forse afwijking. Indien namelijk de werkelijke rentelasten over een jaar die aan de taakvelden hadden moeten worden doorbelast meer dan 25% afwijken van de rentelasten die op basis van de voor gecalculeerde renteomslag zijn doorbelast, dan is de gemeente verplicht gesteld dit te corrigeren. Binnen een afwijking van 25% of minder dan kan de gemeente besluiten tot correctie. De afwijking bedraagt voor het boekjaar 2020 minder dan 10% en is er derhalve gerekend met het geraamde omslagrente percentage van 2,2%. Verschillen tussen de vooraf geraamde rentelasten en de werkelijke rentelasten worden verrekend met de generieke weerstandsreserve.
Het renteresultaat voor 2020, of het verschil tussen de doorbelaste rente aan activa en de werkelijke rentekosten, bedraagt € 0,09 miljoen negatief. Aanvankelijk was in de begroting rekening gehouden met een positief renteresultaat van € 0,01 miljoen. In de tweede kwartaalrapportage is dit bijgesteld naar -€0,08 miljoen. Dit is bij de derde kwartaalrapportage niet meer gewijzigd.
Het werkelijke renteresultaat is €0,01 miljoen lager dan bij de bijgestelde begroting is aangegeven. Dit verschil wordt met name veroorzaakt door hogere rentelasten langlopende leningen.
(bedragen x €1 miljoen) | |||
---|---|---|---|
Opstelling rentelasten | Begroting na wijziging 2020 | Rekening 2020 | Verschil |
Rentelasten: | |||
Rente korte financieringsmiddelen | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Rente langlopende geldleningen | 8,60 | 8,61 | -0,01 |
Rente eigen financieringsmiddelen | 0,46 | 0,46 | 0,00 |
Rentebijdrage exploitatie | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Cw wethouderspensioen | 0,17 | 0,17 | 0,00 |
Cw verliesvoorziening grondbedrijf | 0,98 | 0,98 | 0,00 |
Subtotaal | 10,21 | 10,22 | -0,01 |
Renteopbrengsten | |||
Doorberekening aan vaste activa in verband met kapitaalbeslag | 9,60 | 9,60 | 0,00 |
Subtotaal | 9,60 | 9,60 | 0,00 |
Tussenresultaat | -0,61 | -0,62 | -0,01 |
Vanaf 2020 storting renteresultaat in generieke reserve a.g.v. aanpassing algemene renteomslagpercentage van 2,5 naar 2,2% conform voorschriften BBV | 0,53 | 0,53 | 0 |
Renteresultaat | -0,08 | -0,09 | -0,01 |
Rente grondexploitatie
De renteberekening voor de grondexploitatie wijkt af van de overige kapitaallasten. Conform de BBV wordt voor de grondexploitaties alleen gekeken naar de rentelasten over het vreemd vermogen en wordt dit vervolgens gecorrigeerd voor het aandeel vreemd vermogen ten opzichte van het totale vermogen, uitgaande van de balansposities aan het begin van het boekjaar.
De berekening is samengevat in onderstaande tabel en leidt tot een rentepercentage van 2,22%. In de begroting was uitgegaan van 2,20%.
(bedragen x €1.000) | ||
---|---|---|
Rente percentage Grondexploitatie | ||
Rente vaste schulden (exclusief projectfinanciering) | 8.581 | |
Balanspositie vaste schulden (exclusief projectfinanciering) per 1-1-2020 | 318.146 | |
Gem. rente percentage vaste schulden excl. rente projectfinanciering | 2,70% | |
Vreemd vermogen per 1-1-2020 | 373.945 | |
Eigen vermogen per 1-1-2020 | 81.207 | |
Vreemd vermogen als percentage van totaal vermogen | 82,16% | |
Rente percentage Grex (=rente vaste schulden x vreemd vermogen / totaal vermogen) | 2,22% |
Financieringsstructuur
In de primitieve begroting 2020 werd rekening gehouden met totale rentekosten van €10,21 miljoen. De rentekosten worden via twee methoden toegerekend aan de vaste activa.
- activa waaraan bij aanvang van een investering een overeengekomen rente wordt toegerekend;
- activa die samen de resterende rentelast (omslagrente) dragen.
(bedragen x €1 miljoen) | ||||
---|---|---|---|---|
Financieringsbehoefte en -bronnen per 1 januari | Begroting 2019 | Rekening 2019 | Begroting 2020 | Rekening 2020 |
Investeringen in: | ||||
Vaste activa | 323 | 311 | 319 | 312 |
Onderhanden werk grondexploitatie | 57 | 63 | 57 | 52 |
Totale investeringen | 380 | 374 | 376 | 364 |
Gefinancierd met: | ||||
Reserves | 60 | 78 | 64 | 78 |
Nog te bestemmen resultaat | 4 | 17 | ||
Voorzieningen | 8 | 12 | 9 | 12 |
Langlopende financiering | 320 | 319 | 307 | 282 |
Totaal financiering | 388 | 413 | 380 | 389 |
Financieringstekort (-) overschot (+) | 8 | 39 | 4 | 25 |
Ultimo 2020 was er sprake van een financieringsoverschot. Bij het afdekken van de financieringsbehoefte is het van belang om de renterisico’s te beheersen. Het beleid binnen de gemeente Deventer (zie treasury statuut) is om materiële vaste activa zoveel mogelijk met lange financieringsmiddelen af te dekken. Dit is de zogenaamde ‘gouden balansregel’. De verhouding vaste activa (€312 miljoen) versus langlopende financiering (€282) is 90.
Leningen
Kapitaalmarkttransacties
De hoeveelheid geleend geld (lange termijn) is in 2020 afgenomen met €37 miljoen. De langlopende vaste schuld bedroeg per 1 januari 2020 €319 miljoen en per 31 december 2020 €282 miljoen.
Het gemiddelde rentepercentage voor de leningen lag in 2020 op 2,69%.
Het gemiddelde is per 31 december 2020 gedaald door de aflossingsverplichtingen in 2020. Ultimo december 2020 waren er geen kasgeldleningen aangetrokken.
(bedragen x €1 miljoen) | ||||
---|---|---|---|---|
Leningenportefeuille | Begroting 2020 | Rekening 2020 | ||
Bedrag | Gewogen gemiddelde rente | Bedrag | Gewogen gemiddelde rente | |
Stand 01-01-2020 | 319 | 2,54% | 319 | 2,69% |
Aflossingen | 37 | 0,00% | 37 | 0,00% |
Nieuwe leningen | 25 | - | 0 | - |
Stand per 31-12-2020 | 307 | 2,53% | 282 | 2,69% |
Geldmarkttransacties
In 2020 zijn er geen kortlopende leningen aangetrokken.
Kapitaalmarkttransacties
In 2020 zijn er geen langlopende geldleningen aangetrokken. In de begroting 2020 was rekening gehouden met een aan te trekken geldlening van €25 miljoen vanwege herfinanciering/consolidatie. Die herfinanciering was niet nodig in verband met extra inkomsten verkoop grond Bedrijvenpark A1.
De belangrijkste financiële risico’s bij de uitvoering van het financieringsbeleid zijn:
- renterisico’s
- kredietrisico’s
De Wet Fido kent een tweetal wettelijke normen te weten de kasgeldlimiet en de renterisiconorm, die beogen om de renterisico’s van lagere overheden binnen de perken te houden en te beheersen. Beide normen worden hierna toegelicht.
Kasgeldlimiet
De kasgeldlimiet geeft de toelaatbare omvang van de netto vlottende schuld aan en dient daarom om het renterisico op de korte termijn te beheersen. Juist voor de korte termijn geldt dat de renterisico’s aanzienlijk kunnen zijn, gezien de mogelijke fluctuaties op de geldmarkt. Onder de vlottende schuld vallen alle financieringen met een rente typische looptijd korter dan 1 jaar. De limiet bedraagt een bij ministeriële regeling vastgesteld percentage (8,5 %) van de begrote gemeentelijke uitgaven. Voor 2020 is de kasgeldlimiet bepaald op €31 miljoen.
Iedere drie maanden wordt de stand van de netto vlottende schuld van de gemeente getoetst aan de kasgeldlimiet. Bij een te verwachten langere termijn overschrijding van de kasgeldlimiet dient tot consolidatie van de vlottende schuld te worden overgaan en dienen daardoor langlopende financieringsmiddelen te worden aangetrokken. De provincie neemt maatregelen wanneer de kasgeldlimiet in 3 opeenvolgende kwartalen wordt overschreden. De afgelopen jaren heeft zich geen overschrijding van de 3 opeenvolgende kwartalen voorgedaan bij de gemeente Deventer.
Het verloop van de kasgeldlimiet vertoond in 2020 het volgende beeld:
(bedragen x €1.000) | ||||
---|---|---|---|---|
Verloop stand kasgeldlimiet 2020 | Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 |
Vlottende schuld | -1.823 | 0 | 0 | 0 |
Vlottende middelen | 7.323 | 9.697 | 15.451 | 25.482 |
Kwartaalsaldo | 5.500 | 9.697 | 15.451 | 25.482 |
Kasgeldlimiet | 31.195 | 31.195 | 31.195 | 31.195 |
Overschrijding (-) ruimte (+) | 36.695 | 40.892 | 46.646 | 56.677 |
Rente risiconorm
De renterisico’s op de langlopende financieringsmiddelen wordt ingekaderd door de rente risiconorm. Jaarlijks mogen de renterisico’s uit hoofde van renteherziening en herfinanciering niet hoger zijn dan 20% van het begrotingstotaal bij aanvang van het jaar. De begrote rente risiconorm voor 2020 bedraagt €73,4 miljoen.
De toets van de renterisico’s aan de hand van de rente risiconorm verloopt dan als volgt:
(bedragen x €1 miljoen) | ||
---|---|---|
Opstelling rentelasten | Begroting 2020 | Rekening 2020 |
Renterisico's op vaste schuld | ||
1a. Renteherziening op vaste schuld (o/g) | 0,00 | 0,00 |
1b. Renteherziening op vaste schuld (u/g) | 0,00 | 0,00 |
2. Netto renteherziening op vaste schuld (1a - 1b) | 0,00 | 0,00 |
3. Aflossingen | 37,10 | 37,10 |
4. Netto nieuw aan te trekken vaste schuld (3) | 37,10 | 37,10 |
Rente risiconorm | ||
5. Stand van de begroting per 1 januari | 367 | 367 |
6. Het bij ministeriële regeling vastgestelde percentages | 20,00% | 20,00% |
7. Rente risiconorm | 73,40 | 73,40 |
Toets rente risiconorm | ||
8. Rente risiconorm (7) | 73,40 | 73,40 |
9. Renterisico op vaste schuld (4) | 37,10 | 37,10 |
10. Ruimte (+) / Overschrijding (-) (7-4) | 36,30 | 36,30 |
In 2020 is ruimschoots voldaan aan de rente risiconorm.
Kredietrisicobeheer
Uitzettingen kunnen op grond van de Wet Fido en het treasurystatuut slechts plaatsvinden uit hoofde van de uitvoering van een publieke taak. Daarnaast vinden uitzettingen alleen plaats bij Nederlandse overheidsinstellingen en financiële instellingen met een kredietwaardigheid van een A1-rating en/of AA-rating. In het volgende overzicht is de samenstelling van de lening portefeuille u/g weergegeven:
(bedragen x €1) | ||
---|---|---|
Uitzettingen | Rentepercentage | Bedrag per 31-12-2020 |
NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer | 2,20 - 4% | 17.594.584 |
NV Sportbedrijf Deventer | 2,12 - 4% | 13.624.274 |
NV Wonen boven winkels | geen | 0 |
Vitens NV | variabel | 123.804 |
Leningen energieaanpas woningen | geen | 200.000 |
Go Ahead Eagles | 2,20% | 4.069.412 |
Woningabonnement | 5% | 417.260 |
Deventer Hockey Vereniging (lening zonnepanelen) | 5% | 22.984 |
Lening vereniging van eigenaren | geen | 800.000 |
Stichting Mimik | 2,20% | 600.000 |
Enexis Holding NV | 1,42% | 1.354.025 |
Totaal | 38.806.344 |
In 2004 hebben Rijk en medeoverheden afgesproken dat het EMU tekort van medeoverheden maximaal -0,5% BBP mag bedragen. Dit is bepaald op de Europese grens van 0,3% BBP die geldt voor de volledige Nederlandse collectieve sector. De EMU grens voor medeoverheden wordt de macroreferentiewaarde genoemd.
(bedragen x €1.000) | ||||
Nummer | Omschrijving | Rekening 2019 | Begroting 2020 | Rekening 2020 |
---|---|---|---|---|
1 | Exploitatiesaldo voor toevoeging aan cq ontrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) | 7.139 | -2.499 | 14.594 |
2 | Afschrijvingen te laste van de exploitatie | 11.385 | 12.192 | 10.846 |
3 | Bruto dotaties aan de post voorzieningen ten laste van de exploitatie | 3.032 | 505 | 1.189 |
4 | AF: Investeringen in (Im)materiële vaste activa die op de balans worden geactiveerd | 12.947 | 11.098 | 10.984 |
5 | Baten uit bijdragen van andere overheden, de Europese Unie en overigen, die niet op de exploitatie zijn verantwoord en niet al in mindering zijn gebracht bij post 4 | 3.340 | 0 | 1.564 |
6 | Desinvesteringen in (im)materiële vaste activa: Baten uit desinvesteringen in (im)materiële vaste activa (tegen verkoopprijs)m voor zover niet op exploitatie verantwoord | 782 | 0 | 1.202 |
7 | AF: Aankoop van grond en de uitgaven aan bouw-, woonrijp maken e.d. (alleen transacties met derden die niet op de exploitatie staan) | 13.887 | 11.053 | 4.356 |
8 | Baten bouwgrondexploitaties: Baten zover transacties niet op exploitatie verantwoord | 24.468 | 25.968 | 28.063 |
9 | AF: Lasten op balanspost Voorzieningen voor zover deze transacties met derden betreffen | 550 | 349 | 500 |
10 | AF: Lasten i.vm. transacties met derden, die niet via de onder post 1 genoemde exploitatie lopen, maar rechtstreeks ten laste van de reserves (inclusief fondsen en dergelijke) worden gebracht en die nog niet vallen onder één van de bovenstaande posten. | 0 | 0 | 0 |
11 | Verkoop van effecten: | |||
a | AF: Gaat u effecten verkopen? Ja/Nee | Nee | Nee | Nee |
b | Zo ja, wat is bij verkoop de verwachte boekwinst op de exploitatie? | |||
Berekend EMU-saldo gemeente Deventer | 22.762 | 13.666 | 41.618 | |
Het EMU-saldo is positief; de gemeente heeft dit jaar meer geld binnen gekregen dan het heeft uitgegeven. De gemeente draagt hierdoor positief bij aan het EMU-saldo van Nederland. De gemeente heeft de toegestane EMU-norm onderschreden. Dit werd voornamelijk veroorzaakt doordat tegenover hoge investeringen een fors hogere post verkoopopbrengsten uit verkoop van grond staat. Overigens geldt dat indien er sprake is van een overschrijding dit nog geen gevolgen heeft voor de gemeente Deventer. Met ingang van 2015 is het correctiemechanisme van toepassing. Dit mechanisme treedt alleen in werking als de macronorm voor het EMU-saldo van de decentrale overheden structureel wordt overschreden. Dat wil zeggen dat er sprake is van een meerjarige overschrijding van het collectieve aandeel in het EMU-saldo van de decentrale overheden gezamenlijk. |