Deventer. Een plek waar je trots op bent. Of je hier nu woont, studeert, werkt of op bezoek bent. Die trots willen we uitdragen, zodat meer mensen Deventer weten te vinden om er te wonen, te werken, een bedrijf te starten, te studeren of een weekendje weg te gaan. Daarom zet Deventer in op brede marketing gericht op bewoners, bezoekers, bedrijven en talent. Deventer: een vernieuwende, eigenwijze, authentieke Hanzestad.
Deventenaren staan er om bekend dat ze graag de handen uit de mouwen steken. Boeken, koek, bedden, CV-ketels en drukwerk, het wordt in Deventer gemaakt en vanuit hier verhandeld. Ook is Deventer een broedplaats van innovatie op het gebied van chemie, technologie, duurzame economie en zorg. ICT-oplossingen die talenten hier ontwikkelen worden wereldwijd toegepast. Want slimme ideeën uit Deventer worden doorvertaald naar praktische toepassingen.
De nationale en internationale verbindingen zijn sterk door de centrale ligging tussen de Randstad en Duitsland, aan de A1, de IJssel en het spoor. In Hanzestad Deventer wordt van oudsher al over grenzen heen gekeken. Dat zorgt voor een vitale economie en een sociale samenleving.
De komende periode gaan we deze economische potenties nog beter benutten om ondernemers, werknemers en inwoners kansen en welvaart te bieden. Er wordt geïnvesteerd in de economie van Deventer. Alle ingrediënten zijn aanwezig om succesvol te zijn: een actief bedrijfsleven waar we nauw mee samenwerken, regionale en internationale samenwerking, hoogwaardige kennisinstellingen en een aantrekkelijke woonomgeving met goede stedelijke voorzieningen.
De lokale samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs is vormgegeven in het Deventer Economisch Perspectief (DEP). Het DEP heeft een gezamenlijke focus gekozen om drie kansrijke thema’s/clusters van projecten op te pakken: Werklocaties van de Toekomst, Slimme Campusstad en Verbindende Kennisstad. De eerste fase van deze projecten wordt begin 2020 afgerond. De basis voor het DEP is het besef dat samenwerking en regie essentieel zijn om vanuit de driehoek ondernemers – overheid – onderwijs de Deventer economie een stevige impuls te geven.
Regionaal werken we samen met gemeenten, bedrijfsleven en onderwijs in de Cleantech Regio. De focus in de regionale Agenda Cleantech Regio ligt op de thema’s Energietransitie, Circulaire economie en Human Capital. De afgelopen periode is met partners gewerkt aan het opstellen van een uitvoerings- en investeringsprogramma als basis voor een regionaal werkplan en een regionale lobbystrategie. Het toekomstbestendig maken van de bedrijventerreinen (energie-infrastructuur) inclusief havenontwikkeling, Stadscampus en stimuleren van kiezen, leren en werken in de techniek maakt daar bijvoorbeeld onderdeel vanuit.
De Uitvoeringsagenda Economie en Internationaal beleid 2019-2022 geeft overzicht en richting aan de wijze waarop de gemeente de komende jaren de Deventer economie een stevige impuls verschaft. Deze agenda voeren we uit in nauwe samenwerking met ondernemers en onderwijs.
- De uitvoeringsagenda is opgebouwd rond de vijf volgende thema’s.
- Versterken van werklocaties;
- Versterken economische structuur en ondernemersklimaat;
- Aantrekkelijk(e) stad en buitengebied;
- Veerkrachtige arbeidsmarkt;
- Deventer internationale Hanzestad.
Meer informatie
2020 in vogelvlucht
Het afgelopen jaar stond vooral in het teken van Corona. De gezondheidscrisis was ook een economische crisis, waarvan de gevolgen voor ondernemers op dit moment nog niet te overzien zijn.
De impact van Corona op het programma is elders beschreven. Hieronder volgt een terugblik op de 5 thema’s van de uitvoeringsagenda economie en internationaal beleid:
Versterking werklocaties
Het ambitiedocument ‘Vaart in de Haven’ werd aangenomen door de raad. Met de uitvoering is afgelopen jaar een start gemaakt, zoals de digitalisering en marketingplan.
Samen met het DEP werkte de gemeente verder aan het traject ‘toekomstbestendige bedrijventerreinen’, bedoeld om bestaande terreinen aan te laten sluiten bij de behoeftes van ondernemers en bedrijven. In 2020 is gewerkt aan de afronding van de uitvoeringsagenda waarin projecten staan op het gebied van ruimtelijke kwaliteit, duurzame mobiliteit en energietransitie. Ook is de toekomstvisie van de bedrijventerreinen tot stand gekomen, een inspiratiedocument dat richting geeft aan de koers die is opgehaald bij partners van het DEP en ondernemers in het gebied. Begin 2021 zullen de documenten aan college en raad worden gepresenteerd.
Binnen de Cleantech Regio is op verzoek van GS provincie Gelderland een actualisering gemaakt van het RPW. In dit document stond de integrale kwalitatieve opgave voor werklocaties centraal, zoals op het punt van verduurzamen bedrijventerreinen en het borgen van
een integrale ruimtelijke afweging bij de locatiekeuze van nieuwe bedrijventerreinen en uitbreidingen, in het bijzonder voor grootschalige logistiek. Het inmiddels door GS van Gelderland goedgekeurde Regionaal Programma Werklocaties Cleantechregio verandert voor Deventer niets. De behoefte aan A1 Bedrijvenpark is opnieuw aangetoond. Bovendien ligt dit RPW in lijn met de programmeringsafspraken die Deventer ook met de regio West Overijssel heeft gemaakt.
Versterking economische structuur en ondernemingsklimaat
De kracht van de Deventer economische structuur zit in de goede samenwerking tussen de economische partners op alle niveaus. Strategisch wordt afgestemd binnen het DEP (Deventer Economisch Perspectief) als samenwerkingsplatform voor ondernemers, onderwijs en overheid.
In de uitvoering werken we samen op het Ondernemersplein in het Kantoorgebouw op het Gasfabriekterrein, gefaciliteerd door het Ondernemershuis Deventer. Verder zijn MKB Deventer, de MKB adviseurs van de provincie Overijssel, Bedrijvenparkmanagement, het DEP, het GROS, Saxion en Aventus daar dicht bij elkaar te vinden.
Direct na de uitbraak van de Covid-19 crisis werd door de economische partners een crisisafstemmingsoverleg georganiseerd waarbij ook Rabobank, VNO-NCW en KHN aansloten. Mede daardoor was Deventer de eerste met een aanvraag voor een crisisarrangement bij de provincie; fungeerde het Ondernemershuis (met MKB en Bedrijvenparkmanagement) als ingang voor ondernemersvragen en werden regelingen als TOZO, NOW, en TONK in nauwe samenwerking tussen Ondernemershuis en de gemeente (GROS/Werk en inkomen) geïmplementeerd. Hierdoor kon een plotseling en honderdvoudig beroep op deze voorzieningen relatief goed worden verwerkt. Ook kon in samenwerking snel tot het DEP corona-actieplan worden gekomen wat inmiddels al grotendeels in uitvoering is. Hiermee worden op veel vlakken veelal zelfstandige ondernemers ondersteund bij financiële problemen, aanpassingen in businessplannen, digitalisering enz.
Ook werd er nauw samengewerkt met de interne gemeentelijke organisatie. Teams als Ondernemen en Vergunnen en Belastingen en programma’s als Werk-en Inkomen konden snel worden gekoppeld aan signalen van ondernemers, waardoor tot gedragen maatregelen kon worden gekomen. Bijv. rond terrassen, de uitvoering van financiële regelingen als TOZO, heffingen en het instellen van het Corona Initiatieffonds.
De accountmanagers fungeerden als ogen en oren van de organisatie. Meer dan 100 ondernemers werden gebeld om op te halen wat er speelde. Ook sprongen zij bij toen de TOZO aanvragen binnenstroomden en veel ondernemers te woord moesten worden gestaan. Ondanks de beperkingen werden reguliere werkzaamheden op het gebied van relatiebeheer, acquisitie en het helpen van ondernemers gecontinueerd.
Aantrekkelijke stad en platteland
In de binnenstad is ook afgelopen jaar nauw samengewerkt met de Stichting Deventer Binnenstadsmanagement (SDBM), vooral op het gebied van maatregelen om ondernemers, waar mogelijk te faciliteren en te steunen tijdens de corona tijd. Dit ging voornamelijk om de inrichting van de 1,5 meter binnenstad. Te denken valt aan het mogelijk maken van ruimere winkelopeningstijden, vergroting terrassen en het oprichten van het Corona Initiatieffonds. Door de soepele samenwerking kon in korte tijd veel worden gerealiseerd. Daarnaast is er gewerkt aan de aanpak van de agenda voor vrijetijdseconomie, waarbij de inbreng van de raad werd opgehaald. Met de evaluatie van de horeca-en detailhandelsvisie werd een start gemaakt. De kermissen konden, ook in aangepaste vorm, geen doorgang vinden. De campagnes om meer toeristen te trekken werden ingetrokken en gericht op corona maatregelen en ‘koop lokaal’.
Veerkrachtige arbeidsmarkt
De samenwerking tussen gemeente en Saxion in het kader van de Citydeal Kennismaken werd voortgezet. Doel van deze citydeal is de kennispositie van Saxion benutten voor het bijdragen aan een oplossing voor lokale vraagstukken in Deventer. Er is een aantal projecten afgerond waarbij studenten samen met medewerkers van de gemeente Deventer werkten aan beleidsvraagstukken.
Ook werd er vanuit programma economie meegeschreven aan de visie ‘Wonen en Voorzieningen’ en de ontwikkeling van het scholingsfonds, een belangrijk instrument voor de versterking van het bestaande leerwerkloket voor de inwoners van de Cleantechregio. Ten aanzien van de uitvoeringsagenda Arbeidsmarktbeleid werd vooral uitvoering gegeven aan ontwikkelingen binnen de stadscampus, een start-en scale-up ecosysteem op de Gasfabriek, aandacht voor een aantrekkelijke werkomgeving voor werknemers binnen het project toekomstbestendige bedrijventerreinen en de marketing van Deventer.
Deventer internationale Hanzestad
In 2020 hebben we het Trade Office van MKB Deventer ondersteund bij het verder bevorderen van de internationale handel en export van Deventer bedrijven. Zo heeft het MKB met cofinanciering van ons internationaal beleid – die met ingang van 2021 structureel wordt - een grotere subsidie via de regiodeal kunnen aanboren. Naast het opzetten van een nieuwe drietalige website van het Trade Office, zijn er ook diverse digitale landenbijeenkomsten georganiseerd over zaken doen in Scandinavië, Zuid Duitsland, Polen, Portugal en Zuid-Amerika. De deelname aan de gedelegeerden bijeenkomst i.h.k.v. de Hanzedagen in Brilon vond dit jaar online plaats. Ook de internationale partnerschappen met Duitsland, Roemenië en Oeganda werden door de gemeente samen met Deventer organisaties en bedrijven digitaal voortgezet. De matching van bedrijven tussen het Trade Office en hun partner in Rostock kon dankzij nieuwe websites en een digitaal matchingsysteem (“Connected Companies”) gewoon doorgaan. De eerder door de gemeente Deventer getrainde trainers hebben ook tijdens de Coronacrisis nog honderden dorpsbestuurders in Oeganda opgeleid voor hun bestuurlijke taken.
Diverse onderzoeken zijn uitgevoerd door Saxion studenten in samenwerking met Roemeense en Duitse studenten, waarbij het Trade Office en/of de gemeente (en partnerstad Osnabrück) als opdrachtgevers fungeerden. Daarnaast heeft de gemeente middels vragenlijsten en digitale bijeenkomsten met diverse partners en netwerken (zoals het International Office, het Deventer – Oeganda platform, de Kerngroep Deventer4GlobalGoals en het periodieke overleg met internationaal actieve maatschappelijke organisaties) het internationaal beleid van de afgelopen 5 jaar grondig geëvalueerd. Deze evaluatie is inmiddels door het College van B&W en de gemeenteraad geaccordeerd. Ook is de subsidieregeling voor de internationale organisaties vernieuwd.
De internationale organisaties uit Deventer hebben – mede gefaciliteerd door de gemeente – hun krachten gebundeld via een nieuwe website Kleurrijk Deventer, veelzijdig ondernemen, een website die inmiddels gelieerd is aan het nieuwe digitale platform Ondernemen in Deventer. Via dit platform hebben Deventer bedrijven en organisaties van Kleurrijk Deventer baat bij het vinden van elkaar en het opdoen van nieuwe contacten, wat tot verrassende en slimme combinaties kan leiden.
Als laatste hebben de inspanningen vanuit het internationaal beleid rondom de 17 wereldwijde duurzaamheidsdoelstellingen (Global Goals) landelijke erkenning gekregen. Gemeente Deventer is in januari 2020 uitgeroepen tot “Meest Inspirerende Global Goals Gemeente van Nederland” als het gaat om de verbinding tussen de samenleving en het bedrijfsleven. Deze titel heeft in de loop van het jaar 2020 tot veel belangstelling voor de Deventer aanpak bij andere gemeenten en meerdere spin-off activiteiten in Deventer geleid; zowel bij de gemeente die bij verschillende landelijke bijeenkomsten een presentatie ging verzorgen, als bij de partners in de stad (denk aan de aanpassing van de culturele programmering van de Deventer Bibliotheek op basis van de Global Goals, de opening van een Green Office bij Saxion of de herprofilering van een Deventer bedrijf dat geïnspireerd is geraakt door de Global Goals.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Het versterken van de economische structuur
Het versterken van de economische structuur en het bevorderen van een goed ondernemersklimaat dat ruimte geeft aan ondernemerschap en aandacht heeft voor duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Er is budget vrijgemaakt voor het eenmalige Corona Initiatieffonds. De voorbereidingen voor de invulling van dit fonds zijn in Q3 van start gegaan. De verwachting is dat dit fonds een financiële impuls geeft aan een positief ondernemersklimaat.Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
De inzet van het Ondernemershuis zal dit jaar vooral gericht zijn op brede ondersteuning van ZP’ers en MKB bedrijven die door de Corona crisis zwaar zijn geraakt.Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Inzet is vooral gericht geweest op taken in relatie tot het opvangen van de gevolgen van de coronacrisis.Doelstelling - Het vergroten van de aantrekkingskracht van de stad en het buitengebied
Het vergroten van de aantrekkingskracht van de stad en het buitengebied voor bezoekers, bewoners, werknemers en bedrijven.
Relatie met strategisch doel
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
De lockdown tijdens de Corona crisis heeft een groot effect op het toerisme en lokale economie. Dit betekent dat de prestaties grotendeels niet worden gehaald en de doelstellingen ten aanzien van de economische promotie van InDeventer moeten worden bijgesteld.Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
De binnenstad is financieel harder geraakt dan ooit door de coronacrisis. Daarnaast zijn we er gezamenlijk in geslaagd om in nauwe samenwerking maatregelen te nemen om ondernemers te helpen. Beleidscapaciteit werd ingezet voor operationele taken om de stad 1,5 meter proof te maken.Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Voor deze evaluatie is extra tijdelijke capaciteit ingehuurd, omdat deze klus niet met de bestaande capaciteit binnen het programma kan worden uitgevoerd.Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
De Coronacrisis zorgde ervoor dat we andere prioriteiten hebben gesteld dan het opstellen van verbeterplannen. Veel tijd is gaan zitten in meer operationele taken, zoals de nieuwe inrichting van de markt op de Brink en het faciliteren van kermisondernemers met individuele attracties. De ingelaste herfstkermis moest helaas ook door strengere veiligheidsmaatregelen worden afgezegd.Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
De prestaties op het gebied van promotie van Salland marketing en Hanzesteden zullen eind dit jaar moeten worden bijgesteld ivm Corona.Doelstelling - Het versterken van de werklocaties
Het versterken van de werklocaties, zodat deze klaar zijn voor economische en maatschappelijke ontwikkelingen, met voldoende ruimte voor bedrijven om door te groeien of zich in Deventer te vestigen.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Toelichting
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Een veerkrachtige arbeidsmarkt
Een veerkrachtige arbeidsmarkt met voldoende banen en een betere aansluiting tussen vraag en aanbod van talent.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
De gemeente ondersteunt met subsidie het opleidingsmodel Codidact van de Gasfabriek. Het verzilveren van de zorgvuldig opgebouwde naamsbekendheid in tijden van Covid-19 valt niet mee. De instroom van nieuwe werkpakketten is vrijwel tot stilstand gekomen. Het aantal deelnemers blijft overigens op peil mede doordat de onderwijsmodules (badges) online open gezet zijn.Doelstelling - Het bevorderen van het internationaal ondernemen en internationale maatschappelijke activiteiten in Deventer
Het bevorderen van het internationaal ondernemen en internationale maatschappelijke activiteiten in Deventer.
Relatie met strategisch doel
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
De planning van de Raadsagenda liet niet toe om op korte termijn de rapportage over de periode 2015-2020 met de Raad te bespreken. Daarom verschuift de nieuwe beleidsnota naar 2021, zodat de opmerkingen van de Raad over de rapportage kunnen worden verwerkt in de nota.Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
In het boek “Made in Deventer” zijn inmiddels 200 exportprofielen van Deventer bedrijven in drie talen in beeld gebracht. Staatsecretaris Mona Keijzer noemde dit zelfs de best practice uit Overijssel. MKB Deventer heeft samen met de nieuwe partner NLinBusiness online matchmaking sessies georganiseerd met de Holland Trade Houses in Polen en Colombia. Dit resulteerde in marktonderzoeken en concrete afspraken met afnemers en offertes voor Deventer bedrijven. Ook hebben Deventer ondernemers deelgenomen aan een online event in Rostock. De voorbereidingen voor een handelsmissie naar Malmö zijn gestart.Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Ondanks de Coronacrisis is er toch een aantal activiteiten georganiseerd na de zomer. Deze stonden vooral in het teken van de Global Goals (Global Goals vlaggendag, onmoeting met de nationale ombudsman). Veel activiteiten zijn digitaal georganiseerd.Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
De jaarlijkse Hanzedagen hebben digitaal plaatsgevonden met deelname van de burgemeester. Ook maken we ons vanuit Deventer sterk om de Global Goals als breed thema binnen het Hanze netwerk te integreren.Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2020
Door de coronacrisis kunnen dit jaar geen publieksevenementen met een internationaal karakter worden georganiseerd. De evaluatie van het pilot project Shelter City is afgerond en op basis hiervan is besloten om in 2021 opnieuw een mensenrechtenverdediger uit te nodigen in Deventer.Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
---|---|---|---|---|---|
14 | Economie | Functiemenging | 54,40 | % (Weerspiegeling verhouding tussen banen en woningen (0 = alleen wonen - 100 =alleen werken) | LISA |
16 | Economie | Vestigingen (van bedrijven) | 137,70 | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 74 jaar | LISA |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 3.592 | 3.992 | 3.855 | -137 |
Baten | 1.427 | 1.042 | 1.036 | -6 |
Voor resultaatbestemming | -2.165 | -2.950 | -2.819 | 131 |
Stortingen in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
Puttingen uit reserves | 38 | 159 | 153 | -6 |
Na resultaatbestemming | -2.127 | -2.791 | -2.666 | 125 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Vaart in de haven | 37 | 0 | -37 |
Totaal | 37 | 0 | -37 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 125 |
Saldo budgetoverheveling | -37 |
Saldo na budgetoverheveling | 88 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (voordeel €88.000)
Op het taakveld Economische ontwikkeling is sprake van een positief resultaat van €95.000. Verklaring hiervoor is dat als gevolg van corona niet alle geplande activiteiten zijn doorgegaan en er minder kosten zijn gemaakt.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 52 | 62 | 52 | -10 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 52 | 62 | 62 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 10 | 10 |
NV
NV Luchthaven Teuge
NV
Vestigingsplaats: | Teuge | ||
Website: | |||
Programma: | Economie en internationaal beleid | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 25% | ||
Doel en openbaar belang: | Exploitatie van een luchthaven voor zakelijke en recreatieve burgerluchtvaart. | ||
Financieel risico: | Algemeen risico is dat vliegbewegingen achterblijven bij de raming, minder havengelden worden ontvangen en daardoor negatieve exploitatieresultaten worden behaald.Specifieke risico's zijn de geplande laagvliegroutes Lelystad tot 2023 en de herindeling van het luchtruim vanaf 2023. Specifiek risico is dat het Nationaal Paracentrum hierdoor noodgedwongen zou moeten verhuizen waardoor de NV Luchthaven Teuge een aanzienlijke structurele inkomstenbron (50%) mis gaat lopen. Bij brief van 22-2-2019 heeft de Minister met een kamerbrief kenbaar gemaakt dat op 25-1-2019 maatwerk afspraken zijn vastgelegd tussen het ministerie, luchtverkeersleiding Nederland, Commando Luchtstrijdkrachten, Lelystad Airport, luchthaven Teuge en het parachutistencentrum over de periode tot aan herziening van het luchtruim. waardoor er gesprongen kan blijven in de afgesproken tijdblokken.Ander specifiek risico komt uit de coronamaatregelen van het rijk (sluiting vliegverkeer). Hierdoor is in 2020 een negatief resultaat opgetreden van €150.000 en een liquiditeitstekort van €130.000 waardoor de aflossing aan de bank in 2020 niet kon plaatsvinden. De aflossing is naar 2020 doorgeschoven. Ook in 2021 zal er nog onvoldoende liquiditeit zijn. Daarover is de NV met de bank in gesprek. | ||
Toelichting: | De aandelen van deze NV zijn in handen van de gemeenten Apeldoorn (ca. 54,5%), Deventer (ca. 25%), Zutphen (ca.11,5%) en Voorst (ca. 8,5%). De NV voorziet in haar financiering vanuit een private bank. De inbreng van de vier deelnemende gemeenten in de NV betreft de inbreng van het aandelenkapitaal en de garantstelling van die aandeelhouders (Deventer, Voorst en Zutphen) voor een lening vanuit de gemeente Apeldoorn van € 71.000 met een looptijd van 3 jaar (aflossing per 31-12-2020). Het aandeel van Deventer in deze garantstelling is afgerond 25% (€17.750).Eind 2015 is een toekomstvisie voor de luchthaven aangeboden. Door de het besluit over de vliegroutes van Lelystad Airport en de herziening van het luchtruim na 2023 is de toekomst visie van de luchthaven Teuge in heel ander daglicht komen te staan. Vanuit de Wet Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML) heeft het Rijk Provinciale Staten van Gelderland opdragen een luchthavenbesluit op grond van de Wet luchtvaart te nemen. De aandeelhoudende gemeenten in de NV Luchthaven Teuge, waaronder de gemeente Deventer met een belang heeft van 25%, hebben uitgesproken het aantal vliegbewegingen te maximeren op 80.000. Dat heeft de NV Luchthaven Teuge als uitgangspunt gehanteerd voor de aanvraag van 22 mei 2020 om een nieuw luchthavenbesluit bij het bevoegd gezag de provincie Gelderland.In 2021 heeft de provincie uitwerking van scenario’s voor besluitvorming van een nieuw Luchthavenbesluit in gang gezet. De raad zal over dit proces t.z.t. nader worden geïnformeerd. | ||
Beleidsvoornemens: | Een exploitatieplan voor bedrijventerrein West (meerdere eigenaren) wordt door de NV opgesteld in samenspraak met gemeenten Voorst en Apeldoorn en Ontwikkelingsmaatschappij OostNL (Ministerie EZ en provincies Overijssel en Gelderland). De groei van bedrijvigheid versterkt de financiële positie van de luchthaven. | ||
Contractwaarde 2020: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2020: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2020: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2020: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2019 | 2020 | 2021 |
Eigen vermogen: | €1.659.319 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen: | €1.434.002 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Resultaat: | -€27.129 | -€150.000 | Nog niet bekend |
Bron: | Prognose | Prognose | Jaarrekening |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2020: | €489.857 (€489.587) | ||
Garantie 31-12-2020: | €17.750 | ||
Lening 31-12-2020: |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Deventer internationaal | 1,0 Mb | |
Horecabeleid 2016-2020 | 2,1 Mb | |
Structuurvisie Detailhandel | 2,5 Mb | |
Voortgangsrapportage DEVisie 2020 | 1,3 Mb | |
Reclame en uitstallingennota | 3,5 Mb | |
Uitvoeringsagenda economie en internationaal beleid 2019-2022 | 3,6 Mb |