Stadsentree (Teugseweg)

Projectnaam

Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg)

Portefeuillehouder

T. Walder

Rapportagedatum

1 januari 2021

Basisinformatie Project

In de structuurvisie stadsassen is vastgelegd dat deze locatie kansen biedt voor “Waardevast ondernemen en Slimme mobiliteit”.  

De Stadsentree omvat gronden van meerdere eigenaren. De grootste grondeigenaar is de gemeente. Postillion is eigenaar van de gronden onder het hotel alsmede de gehele parkeerplaats en een ruime groenstrook. Daarnaast is een te ontwikkelen kleiner perceel in eigendom van Explorius Vastgoedontwikkeling. Ook McDonalds maakt deel uit van het plangebied.  

Explorius heeft in 2015 een initiatief met werktitel ‘Deventer Experience’ genomen voor het ontwikkelen van een groot deel van de Stadsentree. Het initiatief voorziet in de ontwikkeling van diverse nieuwe functies, waaronder enkele restaurants en voldoet aan de uitgangspunten van de Structuurvisie Stadsassen. Tussen de gemeente en Explorius is een intentieovereenkomst gesloten waarin afgesproken is dit initiatief op haalbaarheid te onderzoeken en verder uit te werken. Daarin is ook opgenomen dat de gemeentelijke gronden kunnen worden ingebracht in de particuliere ontwikkeling.  

Besluitvorming

  • Structuurvisie stadsassen
  • Besluit B&W, 2015-001188, vaststellen intentieovereenkomst met Explorius
  • Besluit B&W, 2016-001346, principe instelling met stedenbouwkundige opzet
  • Herijking Bergweide, cluster Stadsentree, (2017-000330)
  • Reclamebeleid A1 zone . Op 31 januari 2017 besloot het college de leidraad vast te stellen ten behoeve van de aanbesteding van de reclamemast. Op 1 april 2017 bleek dat alleen Explorius heeft ingeschreven als exploitant van de reclamemast. De gunning is vervolgens opgeschort in afwachting van ontwikkelingen van de ruimtelijke kaders.

Projectfase

Verkenningsfase

Stand van zaken

Explorius heeft in afstemming met de gemeente de integrale ontwikkeling onderzocht op haalbaarheid.

Bij de haalbaarheid van het plan worden verkeerskundig grote vraagtekens gezet. Met name de aansluiting van de Teugseweg op de Zutphenseweg is problematisch. Meer belasting door nieuwe functies in de Stadsentree kan dit kruispunt niet aan. De diverse verkeerskundige varianten die zijn aangedragen en onderzocht leiden niet tot een goede oplossing.  

Nader onderzoek naar de gewenste verkeersstructuur van de Poort van Deventer is nodig om de bereikbaarheid van de Poort – en daarmee de gehele stad te kunnen faciliteren. Het gaat dan niet alleen om oplossingen voor de kruising, maar ook om aanvullende maatregelen (zowel infrastructureel als binnen mobiliteitsgedrag) om de verkeersstructuur voor de gehele stad te optimaliseren. Dit traject is inmiddels gestart.  

De Stadsentree kan niet verder worden uitgewerkt in een ontwikkelingsperspectief zolang er geen zicht is op een goede oplossing van het knelpunt in de verkeersontsluiting. Om die reden is het overleg met Explorius gestart de intentieovereenkomst te beëindigen.  

Na het beëindigen van de samenwerking met Explorius wordt gezocht naar nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden van het gebied. Dat gaat in samenwerking met alle eigenaren en gebruikers van het gebied. Daarbij wordt eveneens onderzoek verricht naar de grenzen van het te ontwikkelen gebied. Ook de locatie van het huidige tankstation (nu BP) wordt daarin meegewogen.

Een bijzondere situatie geldt voor de inrichting van een carpoolplaats. Door de gewijzigde aansluiting tussen N346 en A1 is de oude carpoolplaats inmiddels opgeheven. De nieuwe carpoolplaats was geprojecteerd op de grond van het Postillion. Maar met Postillion kon geen definitieve overeenstemming worden bereikt over de inrichting en de kwaliteit van deze carpoolplaats. Afgesproken is dit thema mee te nemen bij het onderzoek naar een mogelijk alternatieve opzet van de gebiedsontwikkeling.

De realisatie is afhankelijk van de bijdrage van de provincie Gelderland. Het betreft middelen die Gelderland ter beschikking worden gesteld ter compensatie van het opheffen van de bestaande carpoolplaats. Vooralsnog zijn de gelden nog gereserveerd door Gelderland, maar dit zorgt wel voor enige tijdsdruk op de realisatie.

In het gebied kan ook een reclamemast worden opgericht. Daarover worden gesprekken gevoerd met een exploitant, in afstemming met alle betrokkenen in het gebied.   

Voortgang

Scope

Behoeft aandacht

In het eerste kwartaal van 2021 neemt het college een definitief besluit over het beëindigen van de medewerking aan het initiatief van Explorius.

Financiën

Op koers

Op koers, afhankelijk van besluitvorming

De grondexploitatie Teugseweg, onderdeel van het Cluster Stadsentree, kent per 1-1-2020 een planresultaat van € 247.000 (tekort). De boekwaarde bedraagt op 1-1-2021 € 636.000.  
De grondexploitatie is nog gebaseerd op de bestaande uitgangspunten, waarin de integrale ontwikkeling doorgaat. Na de definitieve besluitvorming en de eerste oriëntatie op een nieuwe ontwikkeling wordt bezien welke gevolgen dit heeft voor de grondexploitatie.
De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid.

Afwijking begroting?

Ja

Ten opzichte van de zomeractualisatie 2020 is het planresultaat met € 80.000 afgenomen. Dit houdt met name verband met de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van een carpoolplaats. Deze werkzaamheden worden ten laste gebracht van de door de provincie Gelderland toegezegde bijdrage. In de huidige situatie kan daar evenwel nog niet mee worden gerekend. Indien de carpoolplaats alsnog wordt gerealiseerd zullen ook deze kosten opnieuw daarbij worden betrokken.

Afwijking investering?

Ja

Zie hierboven.

Afwijking exploitatie?

Nee

Vooralsnog geen afwijkingen

Risico's en kansen

Risico's en kansen?

Op koers

Op koers, binnen de kaders van de vastgestelde grondexploitatie

Het risicoprofiel bedraagt netto €375.000, verband houdend met de grotere onzekerheden.
In de risicodatabase zijn de volgende risico’s opgenomen:

  • Niet volledig kunnen verhalen kosten infra (€0,3 miljoen, kans van optreden 50%);
  • Vertraging (rentekosten/plankosten) (€0,2 miljoen, kans van optreden 50%);
  • Door een langere looptijd van het project nemen plankosten toe maar is er ook sprake van afbreukrisico (€0,5 miljoen, kans van optreden 25%);

Per saldo wordt er een beroep gedaan op het specifiek weerstandsvermogen van €0,375 miljoen.

Nadere toelichting:
- In de grondexploitatie is beperkt ruimte (€ 350.000) voor een bijdrage aan bovenplanse infrastructuur. Er is een risico opgenomen dat een hogere bijdrage noodzakelijk is.   
- De planvorming verloopt langzamer dan eerder gedacht. De ruimtelijke kaders kunnen pas worden voorgelegd aan de raad gelijktijdig (of nadat) ook een voorstel over de ontsluitingsstructuur aan de raad is voorgelegd.  
- Het is van belang om draagvlak op de ruimtelijke kaders te hebben bij de partners om de uitvoering vervolgens snel ter hand te kunnen nemen.  

Beëindiging van de grondexploitatie zonder ontwikkeling of verkoop van de gronden is niet als risico opgenomen. Inmiddels is het risico ontstaan dat het project opnieuw moet worden opgestart. Dit kan betekenen dat de grondexploitatie dient te worden afgesloten en de boekwaarde dient te worden afgeboekt. Na aftrek van de huidige verliesvoorziening en de opbrengst van de grond onder de reclamemast betekent dit een netto afwaardering van ca. € 300.000. Mocht dit het geval zijn dan vervallen de overige risico’s (€ 375.000). Om die reden is het risicoprofiel nog niet aangepast.

Planning

Afwijking begroting?

Behoeft aandacht

•Vaststellen ruimtelijk kader (ontwikkelingsperspectief) Stadsentree inclusief financieel kader (actualisatie grex) opgeschort in afwachting van besluitvorming over voortzetten medewerking initiatief Explorius

•Vaststellen anterieure overeenkomsten met Explorius (en eventueel andere partijen) in afwachting van vaststellen ruimtelijke kader.

Afwijking totaalplanning?

Ja

Vertraagd

Communicatie

Communicatie

Op koers

Met alle partijen wordt gesproken.

Overige informatie

n.v.t.