- De gemeente heeft de beschikking over alle vastgestelde jaarrekeningen 2019 van de verbonden partijen (met uitzondering van de NV Deventer Schouwburg - zie daartoe informatie bij de paragraaf "ontwikkelingen en conclusies" en de informatie bij paragraaf "financiële risico's schouwburg").
- Een groot aantal verbonden partijen heeft ook een begroting 2021 (en meerjarenbegroting) beschikbaar. Voor wat betreft de gemeenschappelijke regelingen zijn die documenten reeds aan de gemeenteraad beschikbaar gesteld en heeft dat in 2020 niet tot indiening van een gemeentelijke zienswijze geleid. Met andere woorden, de begrotingen van de gemeenschappelijke regelingen kregen de instemming van de gemeente Deventer. Jaarrekeningen 2019 van gemeenschappelijke regelingen zijn in het voorjaar van 2020 ter kennisname aan de gemeenteraad gebracht.
- Indien daartoe aanleiding was (is) werd (wordt) de gemeenteraad met afzonderlijke raadmededelingen of in kwartaal rapportages geïnformeerd over actuele (financiële) ontwikkelingen bij verbonden partijen.
- Per verbonden partij wordt in deze paragraaf inzicht gegeven in het publiek - en financieel belang van de gemeente en wordt aandacht besteed aan het financieel risico en actuele ontwikkelingen. Uitgangspunt is dat de verbonden partij zelf zorgt voor borging van haar financiële risico's middels een weerstandsvermogen. Dit om te voorkomen dat deelnemende gemeenten in verbonden partijen eventuele ongedekte financiële nadelen moeten bekostigen.
- Over de financiële effecten voor verbonden partijen wegens de corona (maatregelen) wordt de gemeenteraad separaat en periodiek in kwartaalrapportages over de actualiteit daarvan geïnformeerd.
- Met een raadmededeling van 28-05-2019 is de gemeenteraad geïnformeerd over een evaluatie van de gemeenschappelijke regelingen in de regio IJsselland. Daarin werden antwoord gegeven op twee hoofdvragen, namelijk 1. Voorziet de betreffende verbonden partij op een effectieve en efficiënte wijze in de behartiging van het publiek belang en 2. Hoe vindt sturen, beheersen, het houden van toezicht en de verantwoording plaats en zijn daarin aanpassingen gewenst? Met een raadmededeling van 26-5-2020 is op een eenzelfde wijze de evaluatie van de overige verbonden partijen in een rapport gepresenteerd. De aanbevelingen en actiepunten uit dat rapport worden verder in samenwerking met de verbonden partijen uitgewerkt en over de stand van zaken daarvan wordt de gemeenteraad ofwel met afzonderlijke raadmededelingen geconsulteerd of geïnformeerd ofwel de stand van zaken wordt in een volgende paragraaf verbonden partijen (bij de jaarrekening of volgende begroting) geïnformeerd.
- Met een raadmededeling van 26-5-2020 is de Uitvoeringsnota Verbonden Partijen gepresenteerd. De Uitvoeringsnota vormt een handreiking voor het college van B en W en de ambtelijke organisatie voor het effectief relatiemanagement en het borgen van de control op verbonden partijen. De nota gaat in op de wijze waarop de gemeente toezicht, sturing en beheersing van verbonden partijen inricht en uitoefent, alsmede de verantwoording daarover. Dat is van belang omdat de gemeente voor het realiseren van haar maatschappelijke ambities mede afhankelijk is van deze organisaties en ook aansprakelijk is als het met deze organisaties zelf of met de taakuitoefening en creëren van maatschappelijke waarde door deze organisaties mis gaat. Zij biedt handvatten en afspraken voor het relatiemanagement van verbonden partijen en verheldert de rollen die in het onderhouden van de relatie te onderscheiden zijn.
Ook bevat de Uitvoeringsnota implementatiepunten, waaronder een aanzet voor wijziging in de informatievoorziening over de verbonden partijen middels de paragraaf verbonden partijen aan de gemeenteraad. Voornemen was dat voortaan en voor het eerst in de paragraaf bij de jaarrekening 2020 van de gemeente in de paragraaf een tabel met een risicoprofiel per verbonden partij zou worden opgenomen en in een grafiek de risicoscore zou worden gepresenteerd. Hierdoor krijgen het college en de gemeenteraad in één overzicht inzicht in de risicoclassificatie van verbonden partijen. Daarnaast biedt de risicoscore van de verbonden partij een handvat om gemeentelijke mate van betrokkenheid en mate van toezicht op de verbonden partij af te stemmen. Die toezegging is nog niet gerealiseerd. In 2021 wordt uitwerking ervan opgepakt zodat toepassing bij jaarrekening 2021 kan plaatsvinden.
Bij het bepalen van de risicoscore zal ook de omvang van het publiek belang aan de orde komen evenals het financieel belang dat de gemeente in deze partijen heeft.
- Met een raadsbesluit van 7 oktober 2020 heeft de gemeenteraad besloten over een initiatiefvoorstel vanuit de gemeenteraad die tot doel heeft de grip op de samenwerking met de gemeenschappelijke regelingen te verbeteren zodat daarmee de positie van de gemeenteraden in zowel de regio IJsselland als de Cleantech regio op de samenwerkingsverbanden in gemeenschappelijke regelingen kan worden verbeterd. Het raadsbesluit betreft vijf nader uit te werken voorstellen die met de regiogemeenten moeten worden afgestemd.
- In 2021 wordt een digitaal toegankelijk dossier voor de gemeenteraad aangemaakt waarin planning- en control documenten en governance documenten van verbonden partijen zijn in te zien. Aanvankelijk streven was (volgens de Uitvoeringsnota verbonden partijen van mei 2020) dit eind 2020 te realiseren.
Specifieke aspecten:
- In 2019 is door het bestuur van Dataland het besluit genomen de activiteiten van de onderneming uiterlijk eind december 2021 te hebben overgedragen of afgebouwd zodat het daarna kan worden geliquideerd. Met de komst van de Landelijke Voorziening WOZ in 2017 is informatie over de WOZ-waarde van woningen gratis beschikbaar gekomen en is het gebruik van de Vastgoedscanner van Dataland enorm teruggelopen c.q. overbodig.
Inmiddels zijn het secretariaat van het Gemeentelijk Geo-Beraad, de kennisbank en de opleidingen al door de VNG overgenomen. De Vastgoedscanner, de dataleveringen en een aantal KNOOP-diensten gaan naar het Kadaster.
- Er zijn vijf tijdelijke juridische entiteiten opgericht bij de verkoop van de aandelen Essent: CBL Vennootschap BV, CSV Amsterdam BV, Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV, Verkoop Vennootschap BV (VV) en Vordering op Enexis BV (VoE). Als gevolg van de invoering van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) in Nederland werd Essent per 30 juni 2009 gesplitst in een netwerkbedrijf (later Enexis) enerzijds en een productie- en leveringsbedrijf (het deel dat verkocht is aan RWE) anderzijds. Het doel van die entiteiten is in algemene zin de afwikkeling van de verkoop van Essent aan RWE. Iedere entiteit heeft daarnaast een specifiek doel en staat in deze paragraaf beschreven. Op 9-4-2020 hebben de aandeelhoudersvergaderingen van drie van de vijf entiteiten, CBL, VV en VoE besloten de vennootschappen per 9-5-2020 te ontbinden. Inmiddels zijn die 3 entiteiten in 2020 ontbonden. Het bestuur van PBE is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden. Het doel is dat ook de vennootschap PBE voor eind 2021 zal kunnen worden ontbonden. Ontbinding van CSV is afhankelijk van een nog lopende bezwaarprocedure.
- Eind 2019 is de strategische visie High Five 2020 van de NV Sportbedrijf Deventer geactualiseerd. Aanleiding voor het vervroegd actualiseren van de strategische visie zijn mede het nieuwe Meedoen Sportbeleid 2020-2030 “Samen sporten maakt sterk”, Het Nationaal Sportakkoord, de Toekomstverkenning sport (vanuit het Sociaal Cultureel Planbureau en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu).
- Enexis investeert in voorzieningen die het net geschikt maken voor deze veranderende energiestromen. De verwachting is dat Enexis de komende tien jaar €1,9 miljard extra moet investeren in het energienetwerk. De extra investeringen mag Enexis met enkele jaren vertraging, over een periode van 40 jaar, doorberekenen in de tarieven voor huishoudens en bedrijven. Deze investeringen moeten wel voorgefinancierd worden. Daarvoor heeft Enexis haar aandeelhouders in april 2020 gevraagd haar eigen vermogen met €500 miljoen te versterken waardoor het onder gunstige voorwaarden vermogen kan aantrekken op de kapitaalmarkt voor de benodigde extra investeringen in het energienetwerk. In 2020 is door aandeelhouders een hybride converteerbare lening van €500 miljoen verstrekt. De deelname van Deventer is ruim €1,3 miljoen
- NV Bergkwartier keert vanaf 2019 weer structureel dividend uit. Het meerjarige perspectief (AvA juli 2020) beschrijft dat de liquiditeit vanaf 2024, naar verwachting, weer ruimte geeft om extra uitkeringen te doen van het achterstallig dividend, jaarlijks 1/3 deel van het achterstallig dividend. Deventer 3 x €34.000.
- De NV Deventer Schouwburg heeft een groot structureel financieel probleem van afgerond €350.000. De continuïteit van de NV Deventer Schouwburg en daarmee een nog nader vast te gaan stellen sluitende meerjarige begroting voor de schouwburg is afhankelijk van nog te nemen gemeentelijke besluitvorming over de toekomst van het Cultureel Centrum (plan De Nieuwe Keizer) en de positie van de schouwburg daar in. Daarnaast is definitieve gemeentelijke besluitvorming over het besloten voornemen van de gemeente voor het verstrekken van gemeenteleningen (€1.254.650) voor vervangingsinvesteringen aan de schouwburg nodig. Voorwaarde daarvoor is eveneens een sluitende meerjarige begroting. Die voorwaarde geldt ook voor het kunnen verstrekken van een aanvullende subsidie van eenmalig €260.000 voor aanvulling van het weerstandsvermogen van de schouwburg. Binnen het generiek weerstandsvermogen van de gemeente is reeds rekening gehouden met het t.z.t. verstrekken van die eenmalige bijdrage.
- Eind 2020 is besloten de NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer in 2021 op te heffen en het vastgoed aan de gemeente over te dragen. Bij notariële akte van 17-2-2021 is het vastgoed aan de gemeente overgedragen en voert de gemeente vanaf 1-1-2021 de exploitatie. Medio 2021 wordt de NV MVD formeel opgeheven.
- De toekomst van NV Luchthaven Teuge is/was onzeker geworden wegens besluitvorming over de vliegroutes van Lelystad Airport. Één van de vliegroutes gaat over luchthaven Teuge waardoor het Nationaal Para centrum mogelijk noodgedwongen moet verhuizen. Daardoor verdwijnt mogelijk 50% van de inkomsten van de luchthaven. Bij brief van 22-2-2019 heeft de Minister met een Kamerbrief kenbaar gemaakt dat op 25-1-2019 maatwerk afspraken zijn vastgelegd tussen het ministerie, luchtverkeersleiding Nederland, Commando Luchtstrijdkrachten, Lelystad Airport, NV Luchthaven Teuge en het Para centrum over de periode tot aan herziening van het luchtruim. waardoor er gesprongen kan blijven in de afgesproken tijdblokken.
- In 2018 heeft Bank BNG besloten het dividendpercentage op te hogen van 37,5% naar 50%. Daarmee is de totale raming in het meerjarige perspectief van het dividend van BNG opgehoogd naar € 739.000. Over 2019 heeft de BNG fors minder nettowinst behaald en daarmee een fors lager dividend uitgekeerd. Daarover is de raad in de Eerste Kwartaalrapportage 2020 geïnformeerd. Lagere nettowinst en daarmee lager dividend heeft een eenmalige oorzaak (treffen van een voorziening) en mogelijk een structureel effect wegens teruglopende financiële resultaten mede wegens de lagere (kapitaal)markt rente. BNG meldt, dat gezien de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten de bank het niet verantwoord vindt een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2020. De lage langlopende rente zal volgens de bank een drukkend effect hebben op de ontwikkeling van het renteresultaat. BNG geeft zelf geen financiële resultaatprognoses af. Risico op structurele doorwerking wordt door onszelf ingeschat op €120.000. In 2020 zou €371.000 uitgekeerd worden, maar de Europese Bank heeft Banken verzocht de uitkering op te schorten (aanvankelijk tot 1-10-2020) tot 30 september 2021. Achtergrond hiervan is de significante schok die de corona-pandemie de economie toebrengt en de rol die voor banken is voorzien om de effecten zoveel als mogelijk te mitigeren. De toezichthouder verwacht van banken dat zij zich tot het uiterste inspannen om hun klanten te helpen en hun vermogen maximaal beschikbaar houden om te investeren in de kredietverlening aan hun klanten. Dit heeft de RvC en de Raad van Bestuur doen besluiten de betaling door BNG Bank van het dividend over 2019 uit te stellen tot in elk geval 30 september 2021. Het is de uitdrukkelijke intentie van de RvC en de RvB om het dividend na 30 september 2021 uit te keren.
- KonnecteD heeft in 2020 een nieuw Ondernemingsplan vastgesteld met bijpassende meerjarige begroting waarin is opgenomen dat het bedrijf verder zal transformeren van een klassiek SW – bedrijf (de instroom in de SW is gestopt) naar modern Werkleerbedrijf voor het uitvoeren van de Participatiewet. Dit vraagt investeringen in nieuwe Werk-Leer Routes voor nieuwe instroom vanuit de Participatiewet en de arbeidstoekomst voor de huidige SW populatie kan daarmee beter worden geborgd. Daarover is de raad met een raadsmededeling in 2020 geïnformeerd
- Vanwege veranderingen in de Archiefwet en de visie van het rijk op de regionale historische centra staat vast dat het rijk uit de GR HCO zal treden. Wel blijft het Rijk duurzaam verbonden met de regionale historische centra vanwege de papieren archieven. Hierbij is een juridische constructie nodig om de financiering door het Rijk te regelen. Dit wordt nader uitgewerkt.
- Meerdere financiële componenten in het financieel perspectief van Het Groenbedrijf BV leggen beslag leggen op de liquiditeit en resultaatontwikkeling van HGB. Daaronder begrepen zijn uitgaven en investeringen voor de nieuwbouw in 2020, vervangingsinvesteringen bedrijfsmiddelen, uitvoering van het nieuw bomenbeheerplan, het op peil houden van de factor sociale arbeid in het meerjarige perspectief en het beschikbaar stellen van regelingen voor het personeel waaronder de seniorenregeling en ook de financiële effecten van coronamaatregelen. Redenen om in 2020 te besluiten af te zien van de beoogde dividenduitkering in 2020. Genoemde redenen leggen ook druk op de tariefontwikkeling van het groenonderhoud dat de gemeente bij HGB inkoopt. Het inzicht daarin en te maken keuzes worden in het eerste kwartaal van 2021 aan het college voorgelegd. Daarnaast heeft het college op 18-12-2020 besloten een onderzoek te starten naar de effectiviteit van de uitvoering van werkzaamheden in de buitenruimte. Die worden nu door HGB, Circulus-Berkel en Cambio uitgevoerd. Beoordeeld wordt of deze werkzaamheden effectiever kunnen worden uitgevoerd (door betere en/of samenwerking) of dat de werkzaamheden mogelijk bij een andere partij kunnen worden gelegd. Met een raadsmededeling is de raad daarover geïnformeerd.
- In 2019 is een verkenning naar toekomstopties voor de NV Vastgoedmaatschappij Milieucentrum gestart. Er zijn twee aanleidingen voor deze verkenning. Ten eerste de vennootschapsbelastingplicht vanaf 1-1-2016. Deze belastingplicht is er alleen al door de NV-vorm. In een andere juridische vorm (bijvoorbeeld stichting of onderbrenging van het eigendom bij de gemeente) zou die belastingplicht er niet zijn. Ten tweede beraadt de gemeente Deventer zich als groot aandeelhouder over de positionering van maatschappelijk vastgoed, waaronder die van de NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer, het sportbedrijf en de NV Milieucentrum. In 2021 wordt dit ter besluitvorming voorgelegd.
- In de aandeelhoudersvergadering van Circulus-Berkel BV van 17 februari 2021 is het geactualiseerde Strategieplan van Circulus-Berkel BV vastgesteld. De raad is daarover met een raadsmededeling geïnformeerd
- In de ontwikkelingenbrief 2022 schrijft de GGD dat er de komende tijd nog veel onderzoek wordt gedaan naar de impact van de Coronapandemie op de samenleving. Naast alles wat er nodig is om het coronavirus te bestrijden, zijn er ook onomkeerbare ontwikkelingen in gang gezet. Dit betekent ook dat we op een andere manier zullen kijken naar en denken over gezondheid.
- In 2020 waren voor PlusOV het verbeteren van de dienstverlening en het reduceren van kosten met behoud van kwaliteit de belangrijkste uitdagingen. Verschillende projecten hiervoor zijn in 2020 afgerond, ondanks de coronamaatregelen. De komende jaren staan in het teken van het verder verlagen van de organisatie- en vervoerskosten, waarbij in 2021 de focus komt te liggen op het vraagafhankelijk vervoer. Twee grote aanbestedingen vormen hiervoor de basis. De eerste is een nieuw planningssysteem voor het vraagafhankelijk vervoer. De tweede aanbesteding betreft de inkoop van taxicapaciteit in het vraagafhankelijk vervoer.
- Het RSJ IJsselland wil zich verder ontwikkelen naar een duurzame en stabiele organisatie dat kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan. OM rust, continuïteit en het behoud van kennis en- expertise te borgen, was als doel gesteld om 1 januari 2021 het werkgeverschap te realiseren. Echter, als gevolg van Corona en door uitval van een aantal medewerkers op cruciale functies is een aantal doorontwikkelingen getemporiseerd. Onder meer het werkgeverschap en de regionale meerjarenvisie jeugd zijn uitgesteld. Prioriteit komt in 2021 te liggen bij de doorontwikkeling van de inkoop.